Pieter Punter - Privacy

27 december 2013 |
Pieter Punter - Privacy<

Onze geheimen liggen op straat. We delen onze intieme details op Facebook en onze privéfoto’s op instagram. We worden van minuut tot minuut gevolgd: via de smartphone is onze
locatie bekend, op iedere hoek van de straat hangen camera’s en onze auto’s worden continu gefotografeerd. Nog even en we kunnen worden herkend aan ons gezicht. Dat gaat nog een stap verder dan een meisje van 16 op basis van wat ze koopt in de supermarkt aanbiedingen te doen voor babykleertjes voordat ze zelf wist dat ze zwanger was.

Onlangs kwam een grootgrutter met het onzinnige plan om de klanten bij de kassa te fotograferen, zodat ze aanbiedingen op maat kunnen krijgen. De grootgrutter kan namelijk op basis van je gezichtskenmerken je naam, adres, koopgedrag en eetgedrag terughalen en je vervolgens lastigvallen met allerlei aanbiedingen waarop je waarschijnlijk niet zit te wachten. Ik ook niet: het gaat niet om mijn welzijn, maar om zijn omzet.

Toch zie ik grote kansen voor de lunchrooms en cafetaria’s: maak foto’s van de klanten en hou bij wat ze wanneer bestellen. Na enkele maanden weten we dan precies dat meneer X op woensdagmiddag zes broodjes kaas bestelt en 30 bitterballen als Nederland voetbalt. Vervolgens kan je een mailtje sturen voordat de voetbalwedstrijd begint met een aanbod voor een portie bitterballen.

Maar is het echt zo fijn om zaterdagavond het café binnen te stappen en te horen: “Hallo Henk, je biertje staat al klaar en de bitterballen komen eraan.” Ik zou gillend naar buiten lopen met een capuchon over mijn hoofd. Laat mij maar anoniem rondzwerven, hoewel je waarschijnlijk nog moet uitkijken als je met een capuchon over je hoofd door de stad loopt. Wij gaan in razend tempo naar een wereld waarin we geen geheimen meer hebben en waar een paar mensen alles van ons weten. Ik weet niet of ik daar zo blij mee ben. Daar hadden ze vroeger privacy voor.

Pieter Punter

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Food trends
De Dessertclub creëert eerste zoete bitterbal van Nederland

Het eerste dessert only pop-up restaurant van Nederland, de Dessertclub, krijgt wegens het grote succes een vervolg. Op 1 oktober opent het restaurant opnieuw haar deuren in Apeldoorn met een compleet nieuw 7-gangen menu. De Dessertclub heeft daarvoor een bijzondere versie van een typisch Nederlands...

Drinks trends
Consument kiest voor bewustere drinks sinds de lockdown

Met dank aan de crisis waarin we ons nog steeds begeven, maken consumenten steeds bewustere keuzes. Maar hoe uiten de consumententrends van nu zich eigenlijk? Het is niet gek te concluderen dat de afgelopen periode en de situatie waarin we ons bevinden diepe sporen hebben achtergelaten. Niet alleen ...

Coronacrisis
Hellendoornse lunchroom dicht vanwege corona

De Hellendoornse Lunchroom Lorkeers is sinds maandag gesloten, meldt Tubantia. Een personeelslid werd positief getest op corona. De eigenaresse en vier personeelsleden kregen van de GGD te horen dat zij tien dagen in thuisquarantaine moeten. Het personeelslid zat al langere tijd ziek thuis, waarn...

Nice 'n Easy
Convenience: is het eigenlijk wel gezond?

Convenienceproducten zijn een uitkomst voor de professionele keuken, vooral vanwege de tijdwinst die het gebruik ervan oplevert. Maar er zijn, bij overmatig gebruik van bepaalde soorten convenienceproducten, ook nadelen. Wieke van der Vossen, expert voedselveiligheid en etikettering bij het Voedings...

Branded Content Nice 'n Easy
Unieke horeca op Strijp-S, welkom in Blok 63-S

Bram van Uden: “Parkeren doe je voor de deur of dichtbij op P De Hoek. Blok 63-S vind je op 5 minuten loopafstand van station Strijp-S, het Klokgebouw of het PSV-stadion. Hier beleef je de energie en open sfeer van het culturele en creatieve hart van Eindhoven. Gewoon lekker eten, gezelligheid...

Food Amsterdam
De nieuwe high tea ervaring op een bijzondere plek

Hoewel het heerlijke nazomerzonnetje zich nog even van zijn beste kant laat zien, is de herfst alweer in aantocht. Dat heeft natuurlijk ook zijn voordelen. Wie herfst zegt, zegt high tea! Lekker naar binnen, de kachel een standje hoger, een dampende kop thee voor je neus en urenlang tafelen en klets...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: