Pieter Punter - Feest

20 juni 2012 |
Pieter Punter - Feest<

Een koperen jubileum: 12,5 jaar Lunchroom. Voorwaar een felicitatie waard. Sinds 2002 schrijf ik met veel plezier columns voor dit blad.

Mijn ervaringen met lunchrooms zijn voornamelijk ontstaan in de afgelopen acht jaar, waarin ik met vrouw en vrienden het Pieterpad en het Zuiderzeepad heb gelopen. Iedereen die dit heeft gedaan, weet dat het meest belangrijke symbool in de routeboekjes het koffiekopje is. Daar kunnen we even bijkomen onder het genot van een kopje koffie en een versnapering. Helaas moet ik bekennen dat dit erg vaak op een teleurstelling is uitgelopen. Meestal was de uitspanning gesloten. Hoewel ik me kan voorstellen dat de langeafstandlopers de deur niet platlopen (slechts zelden zagen wij mensen onderweg), blijft het wrang als je na uren lopen voor een dichte deur staat.

Tijdens onze tochten hebben we een heuse competitie: wie maakt de lekkerste tosti en wie heeft de lekkerste bitterballen? Hiervoor hebben we vele tientallen tosti’s en honderden bitterballen beoordeeld. Bij de bitterballen gaat de keuze voornamelijk tussen leveranciers. Het is opmerkelijk dat de industrieel vervaardigde Mora-ballen het winnen van de ambachtelijke Kwekkebooms. Deze laatste winnen het alleen qua formaat.

Bij de tosti’s gaat het nog om de kwaliteit van de maker. Daarin hebben we heel veel variatie gezien. Helaas moeten we constateren dat het bereiden van tosti’s moeilijker is dan men vaak denkt, want in veel gevallen is de kwaliteit bedroevend. De uitbater realiseert zich vaak niet in welke deplorabele staat de wandelaar zich bevindt na vijf uur lopen en wat het effect is van een perfecte tosti. Het kan je dag maken of breken.

Bij de vele teleurstellingen is er één echte winnaar: hotel Bakker in Vorden. Voor ons is dit het tosti-ijkpunt en we kunnen iedereen aanraden hiervoor een omweg te maken. Wellicht ook een idee voor collega-uitbaters om eens langs te gaan en te proeven hoe het echt moet. Het zou alle wandelaars een hart onder de riem steken. En dan heb ik natuurlijk ook een aantal verzoeknummers: mozzarella-sticks, oesters, gebakken calamari, en gevulde jalapeño-pepers. Ik verheug me nu al op de volgende tocht.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: ben jij al 'coronaproof' ingericht?

Na een verplichte sluiting van 10 weken mag de horeca aanstaande maandag dan eindelijk weer open. Terrasstoelen worden uit het plastic gehaald, tapsystemen worden schoongemaakt en alle reserveringen worden keurig in tabellen opgenomen. De horeca is klaar voor een herstart. Hoewel de mogelijkheden...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Koffie & thee Utrecht
30ml Coffee & Food maakt een feestje van de heropening op 1 juni

De afgelopen maanden was het rustig in de ‘huiskamers’ van 30ml. Alle vestigingen waren open voor TO GO, maar de gezelligheid die de zaken normaliter zo typeert hebben de medewerkers echt gemist. Gelukkig openen ook zij vanaf 1 juni om 12:00 uur weer de deuren voor het nuttigen ter plaat...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor...

Bezorgen Vega
Supergewassen, eitwitvervangers en plantaardige melk over tien jaar normaal

Maaltijdplatform Deliveroo deed onderzoek* onder tech-minded Nederlanders van 18 jaar en ouder over de toekomst van voeding gedreven door techniek, zoals supergewassen, kweekvlees, 3D-geprint voedsel en persoonlijke voeding op basis van het eigen DNA. Zij blijken een sterke voorkeur te hebben voor &...

Branded Content
Veiligheidsproducten worden nieuwe reclamedragers

Horecaondernemers hebben groen licht gekregen om per 1 juni weer te openen.Met deze bijzondere printproducties kunnen horecaondernemers de aandacht op zichzelf vestigen of zelfs gebruiken voor hun marketing en eigen reclame. Voorbereiding is heel belangrijk: Plaats daarom specifieke gedragsregel...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: