Oud-winnaar Lekkerste Lunchroombroodje, Johnny Ma: ''Een broodje met een herkenbare naam verkoopt goed''

Auteur: Thijs Jacobs
Oud-winnaar Lekkerste Lunchroombroodje, Johnny Ma: ''Een broodje met een herkenbare naam verkoopt goed''

De award voor het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland bestaat sinds 2011. In deze reeks spreken we met de oud-winnaars van de award en vragen hoe het nu met ze gaat en wat het winnen van de award voor hen heeft betekend.

Dit keer Johnny Ma. Hij was in 2016 eigenaar van SAP Bagel & Juice bar in Maastricht. Het winnende broodje in 2016 heette ‘BlTCH’.

Hoe gaat het met je?

“Heel goed eigenlijk. Mijn leven ziet er heel anders uit dan in 2016, want ik heb nu twee kinderen – en een derde op komst – en ben werkzaam in de online retail. Mijn twee horecazaken heb ik van de hand gedaan; SAP in de Stationsstraat is in september als laatste verkocht. De locatie aan de Markt was al eerder naar een nieuwe eigenaar gegaan. Zelf was ik al langer bezig met online retail en toen COVID kwam, wilde ik het mezelf niet te moeilijk maken, want twee bedrijven naast elkaar was een flinke opgave.”

Wat heeft het winnen van de award voor je betekend?

“Het betekende veel voor me, zoals dat geldt voor iedere award of erkenning die je krijgt. Natuurlijk moet je er zelf wel wat mee doen, want anders ebt de aandacht weg. Dat hebben we destijds goed kunnen doen en bovendien staat zo’n award heel mooi in je prijzenkast.”

Staat het broodje nog op de kaart?

“Zelf heb ik de zaken niet meer, maar de nieuwe eigenaren gaan wel door onder dezelfde naam. Ik weet het dus eerlijk gezegd niet. Zelf heb ik het broodje altijd op de kaart gehouden, want het was geweldig van smaak.”

Wat was de prijs van het broodje toen en nu?

“We hebben de prijzen tussentijds verhoogd. In 2016 stond het voor 5,80 euro op de kaart, maar de uiteindelijke prijs weet ik eerlijk gezegd niet meer.”

De marge op het broodje, is die veranderd ten opzichte van vroeger?

“De marge is altijd heel goed geweest. We hebben de prijsverhogingen met betrekking tot inkoop wel doorberekend, maar konden het prijspeil vriendelijk houden omdat we in efficiëntierondes een slag hebben geslagen. We konden uiteindelijk met minder handelingen hetzelfde broodje maken. En dat scheelt natuurlijk tijd en geld.”

Was het broodje destijds een bestseller?

“Het liep heel goed, absoluut. Ik ben altijd blijven experimenteren met nieuwe broodjes en zodoende is de BlTCH van de troon gestoten. Mensen houden van herkenbare en duidelijke namen, dus het broodje ‘chicken pesto’, gemaakt van sous-vide gegaarde gemarineerde kippendij, werd een nieuwe bestseller. Zo werkt het ook in de online retail: als de klant geen idee heeft wat het product is, dan zijn er geen raakvlakken. Je kunt dus het beste woorden gebruiken die een bepaald gevoel oproepen; zo wordt het voor de klant eenvoudiger om een keuze te maken.”

Wat zou je nu anders doen?

“Aan het broodje zou ik niets veranderen. De naam was een beetje eigenwijs en de ingrediënten waren top. Niet voor niets heb ik hem zo lang op de kaart gehouden.”

Wat is nu je bestseller?

“Het broodje dat ik als voorbeeld noemde, de ‘chicken pesto’, dat was een hardloper. Een absolute bestseller.”

Doe je dit jaar (2021) weer mee?

“Als ik nog een lunchzaak zou hebben natuurlijk wel. Zelf verwacht ik ooit wel weer een horecazaak te starten of in ieder geval iets dat gerelateerd is aan F&B. Als dat gebeurt, dan meld ik me vast en zeker weer.”

LLBwinnaars

Overig nieuws