Op bezoek bij Amicitia Food Village, Amersfoort

23 december 2015 |
Op bezoek bij Amicitia Food Village, Amersfoort<

Amicitia Food Village is bijna twee weken open en, alhoewel de ‘foodhal’ enigszins verscholen ligt aan de rand van het centrum van Amersfoort, is
de start veelbelovend. We gingen een kijkje nemen en spraken af met Josien van Eijk. Josien is verantwoordelijk voor de marketing van Amicitia Food Village.
Hoog niveau
Op het moment dat wij na een interessante rondleiding aan een tafeltje gaan zitten, komt een jongen een foto afleveren. “Dat is een foto van onze reclame op een stadsbus hier in Amersfoort”, vertelt Josien. Het ziet er goed uit. Net als de ‘foodhal’ zelf. De veertien restaurants zijn stuk voor stuk van hoog niveau en de sfeer is goed.



Moeilijke locatie
De locatie is nooit succesvol gebleken voor ondernemers. De ‘koopgoot’ ligt net buiten de loop. “Klopt”, zegt Josien. “Op een gegeven moment zaten hier winkeltjes tegen antikraaktarief en de vastgoedbeheerder was op zoek naar mogelijkheden om deze locatie weer aantrekkelijk te maken. Nursel, de initiatiefneemster, kwam met een plan en uiteindelijk is zo het idee voor Amicitia Food Village geboren. We hebben inderdaad wel hinder van de niet zo goede zichtbaarheid, en de ‘doorloopbaarheid’ is wat minder, mede door het grote aantal fietsen dat hier staat. Gelukkig doet de gemeente daar wat aan en komt er in het voorjaar een gratis fietsenstalling. De gemeente denkt goed met ons mee, en we zetten op dit moment de ‘puntjes op de i’. Omdat we nog maar kort open zijn, kunnen we nog niet goed meten wat de invloed van bepaalde veranderingen op de bezoekersaantallen zal zijn.”



Grote culinaire diversiteit
De diversiteit aan restaurants is inspirerend. Van Indiaas tot Argentijns en van een traditionele Italiaanse keuken tot bio-hamburgers. Iedereen komt hier aan zijn trekken. “Dat is ook de opzet”, aldus Josien. “We hadden meer aanmeldingen dan plekken, en konden selectief zijn. Het niveau is hoog en ieder restaurant is uniek. Voor ons is diversiteit van belang en daarom zijn we ook geen concurrent voor een ‘gewoon’ restaurant. Reserveren kan bij ons ook niet, behalve voor grote groepen. Restaurateurs zijn hun eigen ondernemer, maar we trekken samen op. Iedereen sluit en opent op dezelfde tijd, wij verzorgen de marketing en de bar wordt door ons gerund. Dan krijg je niet van die deals met drank erbij in. We bieden een complete culinaire ontdekkingsreis. Proeven en genieten, dat is waarvoor je hier komt.”



Eerder dan de grote broer
Utrecht ligt dichtbij, maar er lijkt meer beweging in de Amersfoortse dan in de Utrechtse horeca te zitten. Josien: “Dat zie ik ook. Zelf kom ik van origine uit Utrecht, maar daar blijft alles bij het oude. Dat is mijn persoonlijke beleving en is niet op cijfers berust. Amersfoorters gaan er meer op uit, en hier gebeurt veel. Kijk maar naar al die nieuwe winkeltjes. Amersfoort is natuurlijk ook een echte horecastad, mede door de mooie centrale pleinen waar vanalles gebeurt en de lokale bevolking die open staat voor nieuwe ervaringen. Of wij het concept verder willen uitrollen naar andere steden? Zeg nooit nooit. Eerst hier de boel verder aankleden en succesvol maken. We zijn pas twee weken open!”




Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Vega
Nieuw vegetarisch keurmerk voor restaurants

Dinsdag 12 november is het eerste echte vegetarische keurmerk voor restaurants gelanceerd. Het LEKKER VEGA Keurmerk is een initiatief van de Vegetariërsbond en doet met zijn indeling in niveaus recht aan het veelzijdige vega-aanbod in de Nederlandse horeca. Een win-win situatie voor restaurant ...

Koffie & thee Achtergronden
App spaarder 'wint' reis naar Italië bij Doppio Espresso

In september 2018 was de lancering van de Mijn Doppio App. Gasten van Doppio Espresso kunnen middels de app sparen voor gratis koffie, patisserie, lunch en als ultieme spaardoel een reis naar Milaan. In 2019 is het zover, de eerste gasten hebben 5000 punten bij elkaar gespaard. De trouwe gast van...

Interview Longread
Het succesverhaal van Brownies&downieS: “Eind dit jaar hebben we 57 lunchzaken”

In zeven jaar tijd van twee naar vijfenvijftig vestigingen. Thijs Swinkels, oprichter van Brownies&downieS, geniet nog steeds van de olievlek die zich vanuit het Brabantse Veghel heeft weten te verspreiden naar de rest van Nederland. Een mooie prestatie voor iemand die eigenlijk alleen maar werk...

Opening Den Haag
STAN&CO Den Haag gaat bijna open

Na een rigoureuze verbouwing van een jaar is STAN&CO Den Haag bijna klaar voor de opening. In het pand aan het Buitenhof wordt de laatste hand gelegd aan een bar-restaurant waar gasten gedurende de hele dag en avond terecht kunnen voor ontbijt, lunch, borrel en diner. De nieuwe gevel is voorzien...

Opening Rotterdam
Tweede Bagels & Beans aGoGo verovert Rotterdam

Binnenkort klotst de bagelliefde over de randen van de Koopgoot: woensdag 20 november opent Bagels & Beans de sluizen van bagels, koffie en geluk in FORUM Rotterdam. Op de eerste verdieping komt de vertrouwde Bagels & Beans, de begane grond is gereserveerd voor Bagels & Beans aGoGo. De t...

Wet- en regelgeving
Loondoorbetaling bij ziekte en re-integratie wordt duidelijker

Veel werkgevers in de horeca hebben moeite met de verplichting om het loon door te betalen van zieke werknemers. Ook zijn zij verantwoordelijk voor de re-integratie, al zijn zij zich daar vaak niet van bewust. Om werkgevers te ontzorgen, komt er per 1 januari 2020 een nieuw pakket aan maatregelen...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: