Op bezoek bij Amicitia Food Village, Amersfoort

23 december 2015 |
Op bezoek bij Amicitia Food Village, Amersfoort<

Amicitia Food Village is bijna twee weken open en, alhoewel de ‘foodhal’ enigszins verscholen ligt aan de rand van het centrum van Amersfoort, is
de start veelbelovend. We gingen een kijkje nemen en spraken af met Josien van Eijk. Josien is verantwoordelijk voor de marketing van Amicitia Food Village.
Hoog niveau
Op het moment dat wij na een interessante rondleiding aan een tafeltje gaan zitten, komt een jongen een foto afleveren. “Dat is een foto van onze reclame op een stadsbus hier in Amersfoort”, vertelt Josien. Het ziet er goed uit. Net als de ‘foodhal’ zelf. De veertien restaurants zijn stuk voor stuk van hoog niveau en de sfeer is goed.



Moeilijke locatie
De locatie is nooit succesvol gebleken voor ondernemers. De ‘koopgoot’ ligt net buiten de loop. “Klopt”, zegt Josien. “Op een gegeven moment zaten hier winkeltjes tegen antikraaktarief en de vastgoedbeheerder was op zoek naar mogelijkheden om deze locatie weer aantrekkelijk te maken. Nursel, de initiatiefneemster, kwam met een plan en uiteindelijk is zo het idee voor Amicitia Food Village geboren. We hebben inderdaad wel hinder van de niet zo goede zichtbaarheid, en de ‘doorloopbaarheid’ is wat minder, mede door het grote aantal fietsen dat hier staat. Gelukkig doet de gemeente daar wat aan en komt er in het voorjaar een gratis fietsenstalling. De gemeente denkt goed met ons mee, en we zetten op dit moment de ‘puntjes op de i’. Omdat we nog maar kort open zijn, kunnen we nog niet goed meten wat de invloed van bepaalde veranderingen op de bezoekersaantallen zal zijn.”



Grote culinaire diversiteit
De diversiteit aan restaurants is inspirerend. Van Indiaas tot Argentijns en van een traditionele Italiaanse keuken tot bio-hamburgers. Iedereen komt hier aan zijn trekken. “Dat is ook de opzet”, aldus Josien. “We hadden meer aanmeldingen dan plekken, en konden selectief zijn. Het niveau is hoog en ieder restaurant is uniek. Voor ons is diversiteit van belang en daarom zijn we ook geen concurrent voor een ‘gewoon’ restaurant. Reserveren kan bij ons ook niet, behalve voor grote groepen. Restaurateurs zijn hun eigen ondernemer, maar we trekken samen op. Iedereen sluit en opent op dezelfde tijd, wij verzorgen de marketing en de bar wordt door ons gerund. Dan krijg je niet van die deals met drank erbij in. We bieden een complete culinaire ontdekkingsreis. Proeven en genieten, dat is waarvoor je hier komt.”



Eerder dan de grote broer
Utrecht ligt dichtbij, maar er lijkt meer beweging in de Amersfoortse dan in de Utrechtse horeca te zitten. Josien: “Dat zie ik ook. Zelf kom ik van origine uit Utrecht, maar daar blijft alles bij het oude. Dat is mijn persoonlijke beleving en is niet op cijfers berust. Amersfoorters gaan er meer op uit, en hier gebeurt veel. Kijk maar naar al die nieuwe winkeltjes. Amersfoort is natuurlijk ook een echte horecastad, mede door de mooie centrale pleinen waar vanalles gebeurt en de lokale bevolking die open staat voor nieuwe ervaringen. Of wij het concept verder willen uitrollen naar andere steden? Zeg nooit nooit. Eerst hier de boel verder aankleden en succesvol maken. We zijn pas twee weken open!”




Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie
Horecaondernemers zijn positiever dan een jaar geleden

De horeca kijkt met vertrouwen naar 2020, zo blijkt uit het nieuwe SRA-BiZ-visierapport ‘2020 in Zicht, de verwachtingen van Nederlandse ondernemingen’. De consumentenbestedingen zullen waarschijnlijk op peil blijven en buitenlandse toeristen weten ons land nog steeds goed te vinden. Er ...

Bezorgen Achtergronden
Open brief TheFork naar aanleiding van ophef uitzending Rambam

Naar aanleiding van de Rambam-uitzending van januari wil TheFork reageren op beschuldigingen die tijdens de uitzending werden geuit. Hierbij delen we deze brief van TheFork, waarin ook de werkwijze van KHN richting de media wordt bekritiseerd. Om een gedetailleerd en volledig beeld te kunnen sch...

Koffie & thee Achtergronden
Starbucks vraagt teveel voor plantaardige melk

Als je bij Starbucks een cappuccino met havermelk bestelt betaal je 70 cent extra. Dit botst met hun eigen klimaatdoelstellingen, want de milieu-impact van plantaardige melk is gemiddeld meer dan de helft lager dan die van koemelk. ProVeg verzoekt daarom de toeslag op plantaardige melk te laten vall...

Food Advertorial
Food Waste Challenge: Best Practice

Nederlandse restaurants en hotels kunnen gezamenlijk jaarlijks 61 miljoen kilo voedselverspilling vermijden en daarmee 582 miljoen euro besparen. Dit is maandag 13 januari bekend gemaakt tijdens de slotdag van de Food Waste Challenge op de Horecava. De Food Waste Challenge is een door Rabobank georg...

Culinair Recepten
Wat zit er in de originele bolognesesaus?

De bolognesesaus is de allerbekendste Italiaanse pastasaus. In tegenstelling tot veel andere pastasauzen is deze behoorlijk rijk gevuld, doorgaans is het een saus op basis van gehakt, (gepelde) tomaten, wortel, selderie, knoflook en ui. Hieraan worden vaak nog meer ingrediënten aan toegevoegd, ...

Opening Internationaal
Deus Ex Machina brengt uniek retail- en restaurantconcept naar Nederland

Deus Ex Machina is meer dan alleen een merk. Het brengt een lifestyle voor alle riders, bikers, creatieven, foodfanaten en artistiekelingen tot leven. Met hun recent geopende ‘tempel’ genaamd The Wat of Why aan de Amsterdamse Herengracht start ook in de lage landen de jacht naar plezier....

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: