Omzet horeca groeit met 3 procent in eerste kwartaal

31 mei 2017 | Thijs Jacobs
De omzet van hotels, restaurants, snackbars en cafés steeg in het eerste kwartaal van 2017 met bijna 3 procent ten opzichte van het vorige kwartaal, meldt het CBS. De omzet van de horeca neemt al vier jaar onafgebroken toe. Ook het volume, het aantal consumpties en overnachtingen, nam in het eerste kwartaal toe.

Vandaag publiceert CBS ook de Kwartaalmonitor Horeca met meer informatie over de horeca, inclusief vakantieparken, kantines en catering.

Omzet hotels stijgt het meest

Binnen de horeca steeg de omzet van hotels, met 4,5 procent, het sterkst ten opzichte van het vorige kwartaal. Dit is voor hotels bovendien de grootste omzetstijging in bijna vier jaar tijd. 

Restaurants zetten in het eerste kwartaal 4,2 procent meer om dan in het vierde kwartaal van vorig jaar. Het volume, de voor prijsontwikkelingen gecorrigeerde omzet, steeg met 3,7 procent. De omzet van snackbars, waaronder lunchrooms, fastfoodrestaurants, maaltijdbezorgers en ijssalons, nam met 0,9 procent toe in het eerste kwartaal. 

De omzet van cafés, waaronder ook eetcafés en koffiebars, is in het eerste kwartaal met 0,6 procent gestegen. In het voorgaande kwartaal nam de omzet nog met 0,6 procent af. De omzetstijging van cafés is in het eerste kwartaal vooral te danken aan hogere prijzen, het volume bleef gelijk.

Ook meer omzet dan een jaar eerder

De horeca heeft in het eerste kwartaal bijna 8 procent meer omgezet dan in het eerste kwartaal van 2016. Het volume was gemiddeld bijna 6 procent hoger dan een jaar eerder. Zowel hotels, restaurants, snackbars als cafés behaalden meer omzet dan een jaar eerder.

 

Reactie KHN

Voorzitter Robér Willemsen van Koninklijke Horeca Nederland is tevreden met de cijfers. Toch plaatst hij een kanttekening . “We zitten als branche nog steeds in de lift, dus dat is mooi. Maar we moeten de CBS-cijfers, die vandaag verschenen, iets nuanceren: we zien ook meer faillissementen en bedrijven die de komende tijd geen groei verwachten. Het is dus niet overal goed nieuws. En we moeten er als horecabranche voor zorgen dat we voldoende nieuwe medewerkers aan ons kunnen binden. Dat is onze uitdaging voor de komende tijd!”

“We zien nog steeds groei. Groei die dit kwartaal wel wat afvlakt, maar dat is logisch, want de markt wordt niet groter, terwijl er wel meer horecaondernemers bij zijn gekomen. Daarnaast zie je grote verschillen: zowel regionaal als per bedrijfstak. Ook dat is logisch, want dé horeca bestaat eigenlijk niet. Onze branche is ontzettend divers: van kleine hotels tot ketenhotels, van sterrenrestaurants tot de snackbar en van een klein koffiezaakje tot een discotheek. Er zijn horecaondernemers waar het heel goed gaat, er worden nieuwe, goedlopende concepten geïntroduceerd en ketens en hotels zitten in de lift. Maar er zijn ook bedrijven die van ver komen en het nog steeds zwaarder hebben. Doordat er meer concurrentie is en vanwege de hogere loonkosten."

"De grootste uitdaging voor onze branche ligt de komende tijd in het aantrekken en behouden van voldoende medewerkers. Het aantal vacatures groeit en we moeten er dus voor zorgen dat we een aantrekkelijker werkgever zijn en blijven. Dat vraagt naast goed werkgeverschap ook om betere en minder ingewikkelde regels van de overheid. Want dan kunnen we nieuwe medewerkers een mooie baan in de horeca bieden.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Sligro lanceert herstartcampagne voor heel horeca-Nederland

Na een bizar jaar ligt er, met de aangekondigde opening van de terrassen op 28 april, een nieuw begin in het verschiet. Dat we elkaar weer mogen ontmoeten en samen kunnen genieten. Sligro wil op een hartverwarmende manier heel horeca-Nederland laten weten dat ze er voor ze zijn en graag met ze optre ...

Achtergronden Corona
15 procent Nederlanders bezoekt minder vaak horeca vanwege contactformulieren

Nu de terrassen weer gedeeltelijk heropend worden, zullen horecaondernemers hun bezoekers ook opnieuw moeten vragen om contactgegevens voor bron- en contactonderzoek. 14,9 procent van de Nederlanders bezoekt echter minder horeca vanwege de vraag om contactgegevens achter te laten. Dit en meer blijkt ...

Corona
Terrassen per 28 april (beperkt) open

De terrassen gaan weer beperkt open. Na maanden van lockdown mogen horecaondernemers per 28 april weer gasten op hun terrassen ontvangen tussen 12.00 uur en 18.00 uur. Dat maakte demissionair premier Rutte zojuist bekend tijdens de persconferentie. Naast het (beperkt) openen van de terrassen wordt d ...

Drinks Corona
Grote bierbrouwers klaar voor herstart

Mocht vanavond bekend worden gemaakt dat de horeca de terrassen vanaf 28 april mag openen, zijn de grote bierleveranciers klaar om de horeca te voorzien van bier. Heineken laat tegenover persbureau ANP weten dat de brouwer ongeveer 8000 klanten heeft met een terras. Veel horecabedrijven spelen a ...

Internationaal Mensen
Naft bier wint gold award op internationale bierverkiezing

Het Gentse Naft bier, gebrouwen door Brandstof, een nieuwe brouwerij gestart door 2 jonge ondernemers uit Gent, valt in de prijzen op de Frankfurt International Trophy. De internationale bier- en wijnverkiezing - die jaarlijks plaatsvindt in Frankfurt in Duitsland - heeft uit meer dan 3800 bieren, w ...

KHN
KHN wil horeca volledig open voor 1 juni

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) vindt dat de horeca sneller en onbeperkt open moet. Dat laat de brancheveniging weten middels een persbericht. KHN-voorzitter Robèr Willemsen vindt het openen van de terrassen onvoldoende. “Bij de aangekondigde versoepelingen per 28 april, wil KHN d ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: