Nieuwe Bagels & Beans geopend in Bergen op Zoom

13 december 2018 | Thijs Jacobs

Bergenaren kunnen vanaf woensdag 19 december rollend naar huis na een bezoekje aan de nieuwe Bagels & Beans in de Lombardenstraat. Want naast alle bekende verleidingen op de kaart serveren ze hier een speciale bagel die je nergens anders in Nederland kunt krijgen.

Het is de stad van de drie A’s: aardbeien, asperges en ansjovis. Daarom krijgt Bergen op Zoom verschillende keren per jaar een bagel met als thema een van de drie A’s. Te beginnen met een bagel met tonijnsalade, ansjovis en kappertjes. Exclusief, dus nergens anders in Nederland verkrijgbaar. De nieuwe Bagels & Beans in Bergen op Zoom wordt gerund door Koen van Bijsterveldt (21) en Yanouk Bouter (22). Zij zijn de jongste en op een na jongste bagelbazen ooit. Nu nog volop bezig met alle voorbereidingen voor de opening vroegen we hen de bagel van het bord.

De jongste Bagels & Beans franchisenemer. Wow.

Koen: ‘Ja, dat is wel bijzonder. Maar het voelt niet als iets vreemds. We hebben allebei een echt horecahart en dit is onze droom. Yanouk: ‘We zijn heel ambitieus en zitten vol passie. Dat heeft ons gebracht waar we nu zijn. Daar zijn we best trots op.’

Jullie openen samen een Bagels & Beans, hoe is dat zo gekomen?

Koen: ‘In het begin van onze relatie, drie jaar geleden, werkte ik bij Bagels & Beans in Hoofddorp en werd na een tijdje bedrijfsleider. We zochten meer personeel en ik kende nog wel een heel leuk meisje.’ Yanouk: ‘Dat was ik dus. Ik werd aangenomen en was meteen weg van Bagels & Beans.’ Koen: ‘Toen we daar samen werkten, begonnen we al stiekem te dromen van een eigen Bagels & Beans. Maar voordat het zover was, hebben we eerst nog anderhalf jaar een ijssalon gerund in Amsterdam.’

Een ijssalon?

Yanouk: ‘Dat was erg leuk en we hebben heel veel geleerd in die tijd. Die lessen kunnen we nu goed gebruiken! Wel kwamen we er toen achter dat we meer van de lunchroomhoreca zijn. We misten de sfeer van Bagels & Beans. Bij een ijssalon is het contact met de mensen heel vluchtig. Als er op een warme zomerdag een lange rij staat, heb je niet echt tijd om met de klanten te praten. We verheugen ons erop dat we onze gasten straks echt in de watten kunnen leggen.’

Hoe is de locatie van jullie Bagels & Beans?

Yanouk: ‘Ons pand ligt aan een kruispunt in een wandelgebied. Een prachtig hoekpand met grote ramen. Wanneer mensen van de supermarkt naar de Grote Markt lopen, komen ze langs ons. Het is een doorlooproute, dus dat is erg gunstig.’ Koen: ’We willen het terras aan de overkant van de straat plaatsen, tegenover het terras van een andere zaak. Zo creëren we een soort pleintje en een gezellige plek voor onze gasten. Toen wij de locatie en het pand voor het eerst zagen, werden we er meteen verliefd op.’

En de inrichting?

Yanouk: ‘Het pand is 180 vierkante meter groot. Lekker ruim dus. Door de grote ramen aan beide kanten is alles heel licht en open.’ Koen: ‘Het interieur wordt helemaal voor ons verzorgd in de stijl van Bagels & Beans. Dat is fijn, want inrichting is niet onze sterkste kant. Wij hebben andere kwaliteiten.’ Yanouk: ‘Natuurlijk overleggen we wel waar de bar komt en dergelijke. Maar wat Koen zegt, ik ben blij dat het meeste wat dat betreft voor ons geregeld wordt. En het komt sowieso goed: bij elke Bagels & Beans die je binnenstapt voel je je gelijk op je gemak. Warme rustige uitstraling, gezelligheid, en de akoestiek is ook dik in orde.’

Wat verwachten jullie van je nieuwe leven als bagelbaas?

Yanouk: ‘Met plezier werken en een heleboel gezelligheid. We vinden het leuk om een praatje te maken met onze gasten en ze een welkom gevoel te geven. En ze natuurlijk te laten genieten van heel veel lekkers.’ Koen: ‘Wat wij het liefst willen, is dat mensen blijer de deur uitgaan dan dat ze binnenkwamen. Hun dag beter maken met gastvrijheid, mooie koffie en heerlijke bagels.’

Bagels & Beans heeft een heel eigen stijl en sfeer. Wat betekent dat voor jullie?

Koen: ‘Bagels & Beans is casual en huiselijk. Het voelt alsof je bij familie bent. We staan helemaal achter het concept en voelen ons er goed bij. Dit is wat we willen en waar onze passie ligt.’ Yanouk: ‘Ik vind het ook leuk dat de kaart zo gevarieerd is. Er is echt voor elk wat wils. Of je nou vegan bent of juist een fan van vlees, een zoetekauw bent of liever iets hartigs hebt. Wij zijn er voor iedereen.’

Tot slot: wat moeten de inwoners van Bergen op Zoom écht eens komen proberen?

Yanouk: ‘De paddoburger. De combinatie van paddenstoelen en truffel, en dan op een bagel, dat is zo ontzettend lekker. Een echte aanrader.’ Koen: ‘Voor mij de BLT. Een classic, maar altijd lekker. Ik houd het graag simpel. Beetje sla, tomaat, bacon. Perfect.’ En natuurlijk de speciale bagel tonijnsalade met ansjovis en kappertjes, die je alleen in Bergen op Zoom kunt krijgen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Bezorgen
Thuisbezorgd laat restaurants opbieden om een hogere ranking te krijgen

Thuisbezorgd past haar verdienmodel aan en gaat restaurants een hogere plek op de ranglijst laten kopen. De horecaondernemer moet hiervoor tussen de vijftig cent tot negen euro per order neertellen. Ondernemers spreken al voorzichtig over machtsmisbruik. Het 'opbieden' is nog in de testfase,...

Columns Blog
Column Sico de Moel: cadeaukaart

Meneer wilde afrekenen met een stapeltje van 6 cadeaukaarten. Bij mij kun je betalen met een cadeaukaart, maar niet met zes. Gasten met een cadeaukaart zijn soms wat angstig, ze melden het atijd al bij hun reservering, bij aankomst vragen ze nog een keer of ze echt wel met hun cadeaukaart kunnen ...

trends Bier
Onderzoek: Laag alcoholische bieren steeds populairder

De Nederlandse consument staat open voor het groeiende aantal nieuwe biersoorten dat verkrijgbaar is in de horeca en supermarkt. Maar als men dan kiest, zijn een bekende smaak en een al eerder gedronken merk doorslaggevend. De bierdrinker zoekt vanuit die zekerheid naar nieuwe ervaringen. Dit en ...

Opening
Opening Franklin: Zeeuwse charme in Middelburg [foto's]

In een monumentaal pand uit 1752 in de oude binnenstad van Middelburg heeft Brasserie Franklin recentelijk haar deuren geopend. De brasserie is onderdeel van Boutique Hotel Franklin die samen met de eerste cocktailbar van Zeeland, Sir Franklin, op 10 augustus 2019 wordt geopend. In dit nieuwe bou...

Koffie & thee Interview
Interview met een theesommelier: Is thee een belevingsproduct?

Aandacht maakt succes. Theesommelier Karin Kamstra is ervan overtuigd. Maar zie je dit ook terug in de manier waarop thee wordt geserveerd? Het drankje is inmiddels meer dan 7000 jaar oud en nog steeds is het overal te verkrijgen. Van een bekertje op het tankstation tot aan een uitgebreide high tea,...

Columns Blog
Horecaondernemer, kijk uit voor stress!

Het is hollen of stilstaan. Het ene moment is het loei druk en kun je het niet bijbenen en het volgende moment kun je een kanon afschieten. De horeca in een bedrijfstak waar de vraag naar diensten fluctueert. Mensen gaan rond dezelfde periode op vakantie, eten op vaste tijden en gaan het liefst uit ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: