Nederlander wil Hollands ontbijt op vakantie

17 februari 2011 |
Nederlander wil Hollands ontbijt op vakantie<

Ruim 30 procent van de Nederlanders verlangt tijdens een buitenlandse vakantie naar een oer-Hollands ontbijt. Dat blijkt uit onderzoek naar gastronomische voorkeuren van boekingssite Hotels.com. Hoewel het ontbijt liefst Nederlands moet zijn, wordt de lokale keuken 's avonds niet geschuwd. Gelukkig maar 4 procent van de ondervraagden eet helemaal niets uit een vreemde keuken.

Kaas, koffie en melk
Nederlandse vakantiegangers missen in de eerste plaats een broodje kaas met een kop koffie of een glas melk. Bijna de helft van de ondervraagden nam ooit etenswaar mee vanuit Nederland naar een buitenlands vakantieadres.

Geen verlangen naar de Hollandse prak
Hoewel Nederlandse toeristen voornamelijk kaas missen, blijkt er ook grote behoefte te zijn aan een boterham met pindakaas of hagelslag. Opvallend genoeg blijkt vrijwel geen enkele vakantieganger naar een typisch Hollandse warme maaltijd te verlangen. Ook aan snacks hebben Nederlanders nauwelijks behoefte op vakantie.

Plaatselijke keuken in trek
Hoewel Nederlanders dol zijn op producten van eigen bodem, wordt de plaatselijke keuken tijdens een vakantie in het buitenland veelvuldig getest. Slechts 4 procent van de ondervraagden geeft aan geen onbekende gerechten te eten. Voor een ruime meerderheid is de lokale cuisine echter niet doorslaggevend bij het bepalen van een vakantiebestemming.

Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Lekkerste Lunchroombroodje Awards
Meld je aan voor het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland 2020

Je kunt je vanaf nu weer aanmelden om deel te nemen aan de wedstrijd voor het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland 2020. Zend de receptuur, bereidingswijze, de prijs op de kaart en een goede foto van het gerecht in via het formulier hieronder. Lukt dat niet? Stuur je inzending dan per e-mail naa...

Video
Op Reportage: Koffie Society

Marco Smit is master barista. Hij is acht jaar geleden begonnen met koffie. 7 jaar geleden met De Koffie Society. Na drie jaar heeft hij 'De Gooische koffiebus' aangeschaft. Zo kunnen klanten door het hele land genieten van de lekkerste koffie. De Gooische Koffiebus werd in 2014 uitgeroep...

Food Achtergronden
Onderzoek: gebruik jij convenience in de keuken?

Graag je aandacht voor dit leuke onderzoek, waarvan we de resultaten binnenkort publiceren. We willen graag weten of jij in je zaak convenience - of gemaksproducten (feitelijk zijn ze hetzelfde) gebruikt. De trend is ambachtelijk en lokaal, maar in hoeverre uit zich dat in de praktijk? Is enkel werk...

Amsterdam Opening
Coffeecompany opent nieuw filiaal aan Bos en Lommerplein

Coffeecompany opent in mei zijn deuren aan het Amsterdamse Bos en Lommerplein. Het is de eerste nieuwe huurder sinds het plein in handen is van Propertize. De koffieketen betrekt het pand van 133 vierkante meter aan de rechterkant van de trap die vanaf de Bos en Lommerweg naar het plein toe leidt. ...

Video
"We bakken 10.000 American pancakes per jaar

The Blueberry is een Amerikaanse lunchroom gevestigd op twee plekken in Amersfoort. De vestiging op Emiclaerhof in Amersfoort-Noord bevat zo’n 70 binnen- en 60 buitenzitplaatsen. Door het hippe en stijlvolle interieur voelt het echt alsof je in Amerika zit. De doelgroep wisselt per locatie,...

Video
Reportage: Brasserie De Haven verbindt jong en oud 

De laatste jaren heeft er in de zorgsector een verschuiving plaats gevonden. Steeds meer mensen moeten langer thuis wonen. “Om die doelgroep in huis te krijgen, moet je ze op een of andere manier lokken en met ze verbinden", vertelt gastheer Arthur Karstens. Zorgcentrum De Haven in Bun...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: