Nationaal Bieronderzoek: Nederlandse bierdrinker steeds veelzijdiger

19 juli 2016 | Linda Groothuijse

De Nederlandse bierdrinker wordt steeds veelzijdiger in zijn bierkeuze. Ruim 40 procent van de bierdrinkers geeft aan tegenwoordig vaker voor andere bieren te kiezen ten opzichte van twee jaar geleden. En een op de drie kiest door het huidige bieraanbod zelfs vaker voor bier dan voor een andere drank. Een grote meerderheid ervaart dat het bieraanbod gevarieerder is dan twee jaar geleden. Dit blijkt uit het Nationaal Bieronderzoek onder 1.000 bierdrinkende Nederlanders van Nederlandse Brouwers.

Afwisseling in het gerstenat
Bierdrinkend Nederland kiest steeds vaker voor afwisseling in het gerstenat, zo laat het  onderzoek zien. De bierdrinker constateert een verandering in het bierlandschap. Een ruime meerderheid (78%) vindt namelijk dat er nu meer variëteit is in het bieraanbod dan twee jaar geleden. En meer dan vier op de tien kiest frequenter voor een ander soort bier dan twee jaar geleden. Opvallend is dat vrouwen dit veel vaker doen dan mannen (51% versus 37%).

Keuze is ook belangrijk in de horeca. Bijna de helft van de bierdrinkers vindt het belangrijk dat een horecagelegenheid meerdere soorten bier op de drankkaart heeft staan. Het aanbod is breder geworden met pils als meest gedronken bier (80%) gevolgd door opkomende bieren als met name speciaalbier (30%), maar ook de biermixen, zoals radler (28%) en alcoholvrij/-arm bier (24%).    

Voorkeur speciaalbier groeit
Speciaalbier blijkt het populairst onder de biervariaties. Vier op de vijf bierdrinkers opent wel eens een speciaalbier. Daarbij kiest men het liefst voor witbier (36%) op de voet gevolgd door herfstbockbier (29%), tripel (29%), abdijbier of dubbel (beiden 28%). De belangrijkste reden om speciaalbier te bestellen is voor 67% procent van de bierdrinkers de smaak, maar ook de afwisseling (36%), omdat het bij het moment past (31%) en het seizoen (28%) spelen een rol.

Avontuurlijker in bierkeuze
“We zien dat door het bredere aanbod aan biersoorten, -smaken en –merken de consument vaker kiest voor een glas bier dan voor andere dranken. En binnen de biercategorie stemt de bierdrinker vaker een bier af dat past bij het moment, waarbij Nederlandse en regionale bieren populair zijn”, aldus Cees-Jan Adema van de Nederlandse Brouwers. “Juist door het groeiende bierschap worden we steeds avontuurlijker als het op het kiezen van bier aankomt”.

Biermixen en alcoholvrij in de smaak
Niet alleen de speciaalbieren doen het goed. Ruim de helft van de bierdrinkers (55%) drinkt wel eens een biermix, omdat men het lekker vindt (62%) en omdat het de dorst lest (37%). De helft van de Nederlandse bierdrinkers neemt wel eens een alcoholvrij bier, vooral als men nog moet rijden. Een derde kiest bewust voor alcoholvrijbier omdat men het lekker vindt.

Nationale trots
Hoewel de Nederlandse bierdrinker graag varieert in zijn bierkeuze, blijken zij honkvast te zijn als het op de herkomst van het bier aankomt. Het merendeel van de bierdrinkers drinkt namelijk het liefst bier van Nederlandse makelij (42%), en op enige afstand volgen Belgische (26%) en Duitse bieren (8%). Toch kiest een kwart regelmatig voor bier dat zij nog niet kennen. Vrouwen zijn dit vaker gaan doen en zijn in dit opzicht dus avontuurlijker geworden.

Onze bierkennis 
Nederlands bier krijgt dus de voorkeur boven bijvoorbeeld Belgische en Duitse bieren, maar hoeveel weten bierdrinkers van dit belangrijke Nederlandse exportmiddel? Er is ruimte voor verbetering. Zo kan ruim 40 procent van de respondenten de basisingrediënten van bier niet correct benoemen en ook schatten zij het aantal bierbrouwerijen in Nederland op een gemiddelde van 97 stuks. In werkelijkheid zijn het er 422.

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Viswinkel of horeca, wie begrijpt het nog?

Een harinkje aan de staart of een lekker bakje kibbeling, wie houdt daar nou niet van? Een Hollandse traditie of niet, niet overal is het toegestaan een vettig visje met uitjes en zuur te kopen en direct op te eten. Dat volgt uit een handhavingstraject dat is gestart tegen The Seafood Shop aan de Le...

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Viswinkel of horeca, wie begrijpt het nog?

Een harinkje aan de staart of een lekker bakje kibbeling, wie houdt daar nou niet van? Een Hollandse traditie of niet, niet overal is het toegestaan een vettig visje met uitjes en zuur te kopen en direct op te eten. Dat volgt uit een handhavingstraject dat is gestart tegen The Seafood Shop aan de Le...

Vega
Helft van de Nederlanders vindt iedere dag vlees eten niet meer van deze tijd

Iedere dag vlees eten is niet meer van deze tijd. Dat vindt ongeveer de helft van alle Nederlanders. Meer dan 60% van de mensen is zich bewust van de impact van vlees op het klimaat. De milieuschade die de productie en consumptie van vlees oplevert moet in de winkelprijs worden verwerkt, vindt 1 op ...

Opening Rotterdam
Restaurant JAQ, dé hotspot in het Rotterdamse theaterdistrict

Op 12 december opent restaurant JAQ haar deuren in het theaterdistrict van Rotterdam, tegenover het Oude Luxor Theater en vlakbij het bruisende uitgaansgebied rondom het Hofplein. Het sfeervolle restaurant is dé plek om af te spreken voor een drankje tijdens of na het shoppen, voor een zakend...

Economie
Personeel houdt ondernemer uit zijn slaap

Ruim de helft (55%) van alle ondernemers uit het MKB ligt ’s nachts wel eens wakker van zorgen over de eigen onderneming. Met name het vinden en behouden van goed personeel zorgt voor slapeloze nachten. Daarnaast zijn niet betalende klanten en een verstoorde werk-privébalans veel voorko...

Interview Longread
Het succesverhaal van Brownies&downieS: 'Eind dit jaar hebben we 57 lunchzaken'

In zeven jaar tijd van twee naar vijfenvijftig vestigingen. Thijs Swinkels, oprichter van Brownies&downieS, geniet nog steeds van de olievlek die zich vanuit het Brabantse Veghel heeft weten te verspreiden naar de rest van Nederland. Een mooie prestatie voor iemand die eigenlijk alleen maar werk...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: