Nationaal Bieronderzoek: Nederlandse bierdrinker steeds veelzijdiger

19 juli 2016 | Linda Groothuijse

De Nederlandse bierdrinker wordt steeds veelzijdiger in zijn bierkeuze. Ruim 40 procent van de bierdrinkers geeft aan tegenwoordig vaker voor andere bieren te kiezen ten opzichte van twee jaar geleden. En een op de drie kiest door het huidige bieraanbod zelfs vaker voor bier dan voor een andere drank. Een grote meerderheid ervaart dat het bieraanbod gevarieerder is dan twee jaar geleden. Dit blijkt uit het Nationaal Bieronderzoek onder 1.000 bierdrinkende Nederlanders van Nederlandse Brouwers.

Afwisseling in het gerstenat
Bierdrinkend Nederland kiest steeds vaker voor afwisseling in het gerstenat, zo laat het  onderzoek zien. De bierdrinker constateert een verandering in het bierlandschap. Een ruime meerderheid (78%) vindt namelijk dat er nu meer variëteit is in het bieraanbod dan twee jaar geleden. En meer dan vier op de tien kiest frequenter voor een ander soort bier dan twee jaar geleden. Opvallend is dat vrouwen dit veel vaker doen dan mannen (51% versus 37%).

Keuze is ook belangrijk in de horeca. Bijna de helft van de bierdrinkers vindt het belangrijk dat een horecagelegenheid meerdere soorten bier op de drankkaart heeft staan. Het aanbod is breder geworden met pils als meest gedronken bier (80%) gevolgd door opkomende bieren als met name speciaalbier (30%), maar ook de biermixen, zoals radler (28%) en alcoholvrij/-arm bier (24%).    

Voorkeur speciaalbier groeit
Speciaalbier blijkt het populairst onder de biervariaties. Vier op de vijf bierdrinkers opent wel eens een speciaalbier. Daarbij kiest men het liefst voor witbier (36%) op de voet gevolgd door herfstbockbier (29%), tripel (29%), abdijbier of dubbel (beiden 28%). De belangrijkste reden om speciaalbier te bestellen is voor 67% procent van de bierdrinkers de smaak, maar ook de afwisseling (36%), omdat het bij het moment past (31%) en het seizoen (28%) spelen een rol.

Avontuurlijker in bierkeuze
“We zien dat door het bredere aanbod aan biersoorten, -smaken en –merken de consument vaker kiest voor een glas bier dan voor andere dranken. En binnen de biercategorie stemt de bierdrinker vaker een bier af dat past bij het moment, waarbij Nederlandse en regionale bieren populair zijn”, aldus Cees-Jan Adema van de Nederlandse Brouwers. “Juist door het groeiende bierschap worden we steeds avontuurlijker als het op het kiezen van bier aankomt”.

Biermixen en alcoholvrij in de smaak
Niet alleen de speciaalbieren doen het goed. Ruim de helft van de bierdrinkers (55%) drinkt wel eens een biermix, omdat men het lekker vindt (62%) en omdat het de dorst lest (37%). De helft van de Nederlandse bierdrinkers neemt wel eens een alcoholvrij bier, vooral als men nog moet rijden. Een derde kiest bewust voor alcoholvrijbier omdat men het lekker vindt.

Nationale trots
Hoewel de Nederlandse bierdrinker graag varieert in zijn bierkeuze, blijken zij honkvast te zijn als het op de herkomst van het bier aankomt. Het merendeel van de bierdrinkers drinkt namelijk het liefst bier van Nederlandse makelij (42%), en op enige afstand volgen Belgische (26%) en Duitse bieren (8%). Toch kiest een kwart regelmatig voor bier dat zij nog niet kennen. Vrouwen zijn dit vaker gaan doen en zijn in dit opzicht dus avontuurlijker geworden.

Onze bierkennis 
Nederlands bier krijgt dus de voorkeur boven bijvoorbeeld Belgische en Duitse bieren, maar hoeveel weten bierdrinkers van dit belangrijke Nederlandse exportmiddel? Er is ruimte voor verbetering. Zo kan ruim 40 procent van de respondenten de basisingrediënten van bier niet correct benoemen en ook schatten zij het aantal bierbrouwerijen in Nederland op een gemiddelde van 97 stuks. In werkelijkheid zijn het er 422.

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening
Poké Perfect nu ook in Almere geopend

Onlangs is aan de Grote Markt een vestiging geopend van Poké Perfect. In dit restaurant staan gerechten op het menu die zijn geïnspireerd op de Hawaiiaanse keuken met poké bowls als basis. Bij Poké Perfect kunnen klanten terecht voor een snelle, heerlijke en bovendien gezon...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Koffie & thee Longread
Koffiekennis: alles over koffievarianten

Specialty coffee is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden in Nederland. In de horeca is koffie essentieel, net als in B&B en dan zeker bij het ontbijt. Omdat specialty coffees steeds gangbaarder zijn, is het verstandig om eens in deze donkerbruine materie te duiken. Want wat is speci...

Lekkerste Lunchroombroodje Awards
Meld je aan voor het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland 2020

In verband met de maatregelen om de verdere verspreiding van het coronavirus een halt toe te roepen, zijn horecagelegenheden gesloten geweest. Dat is heel vervelend voor jou als lunchroomondernemer, maar wat kun je beter doen om je naamsbekendheid en omzetkansen te vergroten dan meedoen met de wedst...

Wet- en regelgeving Bezorgen
Plotseling tekort van 2500 maaltijdbezorgers

Door een overnacht ingevoerde maatregel van staatssecretaris Tamara van Ark van sociale zaken zitten duizenden cafetaria’s, snackbars en frituren van de ene op de andere dag met een tekort van 2500 maaltijdbezorgers. Afgelopen maandag maakte Van Ark bekend dat maaltijdbezorgers voortaan min...

Opening Fastservice
Kwalitaria Délifrance nu ook in centrum van Zwolle

Het centrum van Zwolle is een cafetaria en lunchroom rijker. Vandaag opent Kwalitaria Délifrance Zwolle Centrum officieel haar deuren. Ondernemer Rubin Hu is geen onbekende in de regio; de gloednieuwe vestiging is zijn derde in Zwolle. ‘Een plek om gezellig te zitten’ Na een...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: