McDonald’s opent 100ste McCafé in Nederland

21 juni 2019 | Thijs Jacobs

McDonald’s opent vandaag in Diemen het 100ste McCafé in Nederland. Sinds de introductie in 2016 is het McCafé-concept uitgegroeid tot een populair fenomeen onder de 3,2 miljoen gasten die de 248 McDonald's restaurants wekelijks bezoeken. Het aandeel koffieverkopen vertoont een sterk stijgende lijn. In de 100 restaurants met McCafé staan speciaal opgeleide barista’s klaar om de Nederlandse koffiedrinkers te verrassen met 14 koffievariaties en vers afgebakken koekjes, taartjes en croissants.

Goede koffie

Het McCafé-concept is een succes: vele gasten weten de inmiddels 100 McCafé’s te vinden om van de koffiespecialiteiten te genieten. Vooral tussen 10 en 11 uur 's ochtends blijkt McCafé een populaire bestemming voor de liefhebbers van goede koffie te zijn. Cappuccino is de populairste variant. Het geheim achter de kwaliteit van de koffie van McDonald’s is niet alleen de versgemalen 100% Arabica koffiebonen. De koffiespecialiteiten worden namelijk bereid door Barista’s. Crewleden krijgen speciale trainingen op de Koffieschool, zodat zij de 14 verschillende koffievariaties op de juiste wijze kunnen serveren. Inmiddels hebben maar liefst 400 Crewleden deze erkende Barista-opleiding gevolgd.

Ook draagt de extra focus op smaakvolle, verse koffie bij aan de sfeer in het restaurant. “Vanwege het grote succes rollen we onze McCafés versneld uit door heel Nederland. Gasten zien onze barista's de koffies bereiden, ruiken de koffiemelanges en de net afgebakken patisserieproducten. Die aandacht voor versheid en kwaliteit heeft een positief effect op de beleving van het merk McDonald’s”, aldus Annemarie Swijtink, Director Marketing, Communicatie & Insights.

De Nederlandse Koffiedrinkers bij McCafé blijken ook heel graag 'iets lekkers' bij hun koffie te kiezen. In totaal zijn er sinds de opening van het eerste McCafé in 2016 ruim een miljoen pastries verkocht. Cheesecake is de grote favoriet, gevolgd door Macarons en Appeltaart.

Duurzame koffie

De gebruikte koffiebonen hebben het Rainforest Alliance-keurmerk. Dit keurmerk garandeert dat bij de koffieproductie onder andere rekening is gehouden met de bescherming van het milieu en goede arbeidsomstandigheden voor de koffieboeren en hun gezinnen. Het overgebleven koffiedik, zo’n 350 ton gaat naar Koffie Recycling Nederland (KRN), om het te laten bewerken tot bio-pellets en briketten. Hiermee zet McDonald’s haar reststoffen opnieuw in voor een duurzaam gebruik van al haar koffie.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Lunchroom
Anne&Max wil vijf nieuwe vestigingen in 2020

Anne&Max wilt dé huiskamer in de stad zijn die haar gasten elke dag verrast met heerlijke biologische producten, zeer gastvrije service in mooie karakteristieke panden met een trendy interieur. Anne&Max is hard gegroeid in de afgelopen twee jaar en is nog steeds volop in ontwikkeli...

Opening Rotterdam
Bagels & Beans opent in Rotterdam Alexandrium

Goed nieuws voor wie in het oosten van Rotterdam woont of daar graag gaat shoppen: voor een paddoburgerbagel of de beruchte cheesecake kun je gewoon hier terecht. De vijfde Bagels & Beans van de Maasstad opent op 23 oktober in Rotterdam Alexandrium zijn prachtige glazen puien. Niet te missen als...

Snacks Fastservice
Fritesvakantie: gratis frites voor de kleintjes

Van zaterdag 19 oktober tot met zondag 27 oktober 2019 organiseren de twee vestigingen van Par Hasard in Amsterdam de Fritesvakantie. Tijdens de herfstvakantie trakteert Par Hasard op gratis frites voor de kinderen bij de lunch van de volwassenen. Uiteraard zijn er tevens menu’s voor de kleint...

Achtergronden Internationaal
Wereldvoedseldag 16 oktober: de wereld bevindt zich in een voedingscrisis

Minstens één op de drie kinderen onder de vijf jaar heeft volgens een nieuw gepubliceerd rapport van Unicef te weinig of te veel gewicht. De wereld lijdt aan een voedingscrisis. Meer dan 800 miljoen mensen in de wereld hebben honger, maar bijna evenveel mensen zijn zwaarlijvig. Tegelij...

Tech
Het rendement van e-mailmarketing wordt zwaar onderschat

Mocht je in het huidige tijdperk als marketeer in de horeca werken, dan moet je van veel markten thuis zijn. Natuurlijk moet je bijhouden wat andere partijen doen. Dit nog naast kennis van sociale media tot aan search engine marketing. Het vak van marketeer wordt steeds lastiger en de concurrentie i...

Interview Longread
Schenk je geen alcohol? Gemiste kans!

Lang niet alle lunchrooms schenken alcohol. Na een paar minuten ‘googelen’ weten we dat van de grotere lunchketens blijkbaar alleen Anne&Max alcohol schenkt. Dat zet je toch aan het denken… Is het geen gemiste kans om geen alcohol te schenken en waarom doen ze het bij Anne&...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: