McDonald’s opent 100ste McCafé in Nederland

21 juni 2019 | Thijs Jacobs

McDonald’s opent vandaag in Diemen het 100ste McCafé in Nederland. Sinds de introductie in 2016 is het McCafé-concept uitgegroeid tot een populair fenomeen onder de 3,2 miljoen gasten die de 248 McDonald's restaurants wekelijks bezoeken. Het aandeel koffieverkopen vertoont een sterk stijgende lijn. In de 100 restaurants met McCafé staan speciaal opgeleide barista’s klaar om de Nederlandse koffiedrinkers te verrassen met 14 koffievariaties en vers afgebakken koekjes, taartjes en croissants.

Goede koffie

Het McCafé-concept is een succes: vele gasten weten de inmiddels 100 McCafé’s te vinden om van de koffiespecialiteiten te genieten. Vooral tussen 10 en 11 uur 's ochtends blijkt McCafé een populaire bestemming voor de liefhebbers van goede koffie te zijn. Cappuccino is de populairste variant. Het geheim achter de kwaliteit van de koffie van McDonald’s is niet alleen de versgemalen 100% Arabica koffiebonen. De koffiespecialiteiten worden namelijk bereid door Barista’s. Crewleden krijgen speciale trainingen op de Koffieschool, zodat zij de 14 verschillende koffievariaties op de juiste wijze kunnen serveren. Inmiddels hebben maar liefst 400 Crewleden deze erkende Barista-opleiding gevolgd.

Ook draagt de extra focus op smaakvolle, verse koffie bij aan de sfeer in het restaurant. “Vanwege het grote succes rollen we onze McCafés versneld uit door heel Nederland. Gasten zien onze barista's de koffies bereiden, ruiken de koffiemelanges en de net afgebakken patisserieproducten. Die aandacht voor versheid en kwaliteit heeft een positief effect op de beleving van het merk McDonald’s”, aldus Annemarie Swijtink, Director Marketing, Communicatie & Insights.

De Nederlandse Koffiedrinkers bij McCafé blijken ook heel graag 'iets lekkers' bij hun koffie te kiezen. In totaal zijn er sinds de opening van het eerste McCafé in 2016 ruim een miljoen pastries verkocht. Cheesecake is de grote favoriet, gevolgd door Macarons en Appeltaart.

Duurzame koffie

De gebruikte koffiebonen hebben het Rainforest Alliance-keurmerk. Dit keurmerk garandeert dat bij de koffieproductie onder andere rekening is gehouden met de bescherming van het milieu en goede arbeidsomstandigheden voor de koffieboeren en hun gezinnen. Het overgebleven koffiedik, zo’n 350 ton gaat naar Koffie Recycling Nederland (KRN), om het te laten bewerken tot bio-pellets en briketten. Hiermee zet McDonald’s haar reststoffen opnieuw in voor een duurzaam gebruik van al haar koffie.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Video
Reportage: Brasserie De Haven verbindt jong en oud 

De laatste jaren heeft er in de zorgsector een verschuiving plaats gevonden. Steeds meer mensen moeten langer thuis wonen. “Om die doelgroep in huis te krijgen, moet je ze op een of andere manier lokken en met ze verbinden", vertelt gastheer Arthur Karstens. Zorgcentrum De Haven in Bun...

Video
Op reportage: Eetcafé De Poort

Net buiten het centrum van Utrecht staat het gezellige eetcafé De Poort. Iedereen die in Utrecht woont kent dit café en komen er ook regelmatig. De Poort zorgt voor een uniek huiskamergevoel waar je kan uitrusten, bijkletsen en lekker eten en drinken. "Onze naam komt doordat ...

Video
Op Reportage: Brownies&downieS Harderwijk

Brownies&downieS... Een concept waar Pernilla Spijker uit Ermelo wel blij van werd. “Ik studeerde commerciële economie aan Windesheim in Zwolle. Ik had geen idee wat ik na de studie wilde doen. Een kantoorbaan is niks voor mij maar ik wilde graag iets voor mijzelf beginnen", aldu...

Video
Op Reportage: Panino di Pino

Simone Prestifilippo is samen met haar man Michael eigenaar van de lunchroom Panino di Pino. Panino di pino is een lunchroom waar de moderne Italiaanse sfeer samen met de heerlijke broodjes, Pasta’s en sorbetijs in het centraal staat. Panino di Pino is opgericht door de schoonvader van Sim...

Personalia Fastservice
Domino's krijgt Nederlandse CEO voor Europa

Domino's Pizza Enterprises Limited (ASX: DMP), moederorganisatie van Domino’s pizza Nederland publiceerde deze week haar halfjaarcijfers. In Europa realiseerde Domino’s een sterke omzetgroei van +9,4% tot €382,8m (+5,0% SSS) en een EBITDA €29,4m (+15,6%). Daarnaast opende D...

Video
Op Reportage: Het nieuwe Olivier

Brasserie Olivier in Bilthoven is met haar 37 jaar een van de oudste eetgelegenheden in het dorp. Sinds een half jaar is Olivier verhuisd naar een nieuwe locatie. En daar horen veranderingen bij. Eigenaresse Myrna Janssen vertelt trots haar verhaal. ‘’We zijn verhuisd naar de meest ce...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: