McDonald’s opent 100ste McCafé in Nederland

21 juni 2019 | Thijs Jacobs

McDonald’s opent vandaag in Diemen het 100ste McCafé in Nederland. Sinds de introductie in 2016 is het McCafé-concept uitgegroeid tot een populair fenomeen onder de 3,2 miljoen gasten die de 248 McDonald's restaurants wekelijks bezoeken. Het aandeel koffieverkopen vertoont een sterk stijgende lijn. In de 100 restaurants met McCafé staan speciaal opgeleide barista’s klaar om de Nederlandse koffiedrinkers te verrassen met 14 koffievariaties en vers afgebakken koekjes, taartjes en croissants.

Goede koffie

Het McCafé-concept is een succes: vele gasten weten de inmiddels 100 McCafé’s te vinden om van de koffiespecialiteiten te genieten. Vooral tussen 10 en 11 uur 's ochtends blijkt McCafé een populaire bestemming voor de liefhebbers van goede koffie te zijn. Cappuccino is de populairste variant. Het geheim achter de kwaliteit van de koffie van McDonald’s is niet alleen de versgemalen 100% Arabica koffiebonen. De koffiespecialiteiten worden namelijk bereid door Barista’s. Crewleden krijgen speciale trainingen op de Koffieschool, zodat zij de 14 verschillende koffievariaties op de juiste wijze kunnen serveren. Inmiddels hebben maar liefst 400 Crewleden deze erkende Barista-opleiding gevolgd.

Ook draagt de extra focus op smaakvolle, verse koffie bij aan de sfeer in het restaurant. “Vanwege het grote succes rollen we onze McCafés versneld uit door heel Nederland. Gasten zien onze barista's de koffies bereiden, ruiken de koffiemelanges en de net afgebakken patisserieproducten. Die aandacht voor versheid en kwaliteit heeft een positief effect op de beleving van het merk McDonald’s”, aldus Annemarie Swijtink, Director Marketing, Communicatie & Insights.

De Nederlandse Koffiedrinkers bij McCafé blijken ook heel graag 'iets lekkers' bij hun koffie te kiezen. In totaal zijn er sinds de opening van het eerste McCafé in 2016 ruim een miljoen pastries verkocht. Cheesecake is de grote favoriet, gevolgd door Macarons en Appeltaart.

Duurzame koffie

De gebruikte koffiebonen hebben het Rainforest Alliance-keurmerk. Dit keurmerk garandeert dat bij de koffieproductie onder andere rekening is gehouden met de bescherming van het milieu en goede arbeidsomstandigheden voor de koffieboeren en hun gezinnen. Het overgebleven koffiedik, zo’n 350 ton gaat naar Koffie Recycling Nederland (KRN), om het te laten bewerken tot bio-pellets en briketten. Hiermee zet McDonald’s haar reststoffen opnieuw in voor een duurzaam gebruik van al haar koffie.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Bezorgen
Thuisbezorgd laat restaurants opbieden om een hogere ranking te krijgen

Thuisbezorgd past haar verdienmodel aan en gaat restaurants een hogere plek op de ranglijst laten kopen. De horecaondernemer moet hiervoor tussen de vijftig cent tot negen euro per order neertellen. Ondernemers spreken al voorzichtig over machtsmisbruik. Het 'opbieden' is nog in de testfase,...

Columns Blog
Column Sico de Moel: cadeaukaart

Meneer wilde afrekenen met een stapeltje van 6 cadeaukaarten. Bij mij kun je betalen met een cadeaukaart, maar niet met zes. Gasten met een cadeaukaart zijn soms wat angstig, ze melden het atijd al bij hun reservering, bij aankomst vragen ze nog een keer of ze echt wel met hun cadeaukaart kunnen ...

trends Bier
Onderzoek: Laag alcoholische bieren steeds populairder

De Nederlandse consument staat open voor het groeiende aantal nieuwe biersoorten dat verkrijgbaar is in de horeca en supermarkt. Maar als men dan kiest, zijn een bekende smaak en een al eerder gedronken merk doorslaggevend. De bierdrinker zoekt vanuit die zekerheid naar nieuwe ervaringen. Dit en ...

Opening
Opening Franklin: Zeeuwse charme in Middelburg [foto's]

In een monumentaal pand uit 1752 in de oude binnenstad van Middelburg heeft Brasserie Franklin recentelijk haar deuren geopend. De brasserie is onderdeel van Boutique Hotel Franklin die samen met de eerste cocktailbar van Zeeland, Sir Franklin, op 10 augustus 2019 wordt geopend. In dit nieuwe bou...

Koffie & thee Interview
Interview met een theesommelier: Is thee een belevingsproduct?

Aandacht maakt succes. Theesommelier Karin Kamstra is ervan overtuigd. Maar zie je dit ook terug in de manier waarop thee wordt geserveerd? Het drankje is inmiddels meer dan 7000 jaar oud en nog steeds is het overal te verkrijgen. Van een bekertje op het tankstation tot aan een uitgebreide high tea,...

Columns Blog
Horecaondernemer, kijk uit voor stress!

Het is hollen of stilstaan. Het ene moment is het loei druk en kun je het niet bijbenen en het volgende moment kun je een kanon afschieten. De horeca in een bedrijfstak waar de vraag naar diensten fluctueert. Mensen gaan rond dezelfde periode op vakantie, eten op vaste tijden en gaan het liefst uit ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: