McDonald’s opent 100ste McCafé in Nederland

21 juni 2019 | Thijs Jacobs

McDonald’s opent vandaag in Diemen het 100ste McCafé in Nederland. Sinds de introductie in 2016 is het McCafé-concept uitgegroeid tot een populair fenomeen onder de 3,2 miljoen gasten die de 248 McDonald's restaurants wekelijks bezoeken. Het aandeel koffieverkopen vertoont een sterk stijgende lijn. In de 100 restaurants met McCafé staan speciaal opgeleide barista’s klaar om de Nederlandse koffiedrinkers te verrassen met 14 koffievariaties en vers afgebakken koekjes, taartjes en croissants.

Goede koffie

Het McCafé-concept is een succes: vele gasten weten de inmiddels 100 McCafé’s te vinden om van de koffiespecialiteiten te genieten. Vooral tussen 10 en 11 uur 's ochtends blijkt McCafé een populaire bestemming voor de liefhebbers van goede koffie te zijn. Cappuccino is de populairste variant. Het geheim achter de kwaliteit van de koffie van McDonald’s is niet alleen de versgemalen 100% Arabica koffiebonen. De koffiespecialiteiten worden namelijk bereid door Barista’s. Crewleden krijgen speciale trainingen op de Koffieschool, zodat zij de 14 verschillende koffievariaties op de juiste wijze kunnen serveren. Inmiddels hebben maar liefst 400 Crewleden deze erkende Barista-opleiding gevolgd.

Ook draagt de extra focus op smaakvolle, verse koffie bij aan de sfeer in het restaurant. “Vanwege het grote succes rollen we onze McCafés versneld uit door heel Nederland. Gasten zien onze barista's de koffies bereiden, ruiken de koffiemelanges en de net afgebakken patisserieproducten. Die aandacht voor versheid en kwaliteit heeft een positief effect op de beleving van het merk McDonald’s”, aldus Annemarie Swijtink, Director Marketing, Communicatie & Insights.

De Nederlandse Koffiedrinkers bij McCafé blijken ook heel graag 'iets lekkers' bij hun koffie te kiezen. In totaal zijn er sinds de opening van het eerste McCafé in 2016 ruim een miljoen pastries verkocht. Cheesecake is de grote favoriet, gevolgd door Macarons en Appeltaart.

Duurzame koffie

De gebruikte koffiebonen hebben het Rainforest Alliance-keurmerk. Dit keurmerk garandeert dat bij de koffieproductie onder andere rekening is gehouden met de bescherming van het milieu en goede arbeidsomstandigheden voor de koffieboeren en hun gezinnen. Het overgebleven koffiedik, zo’n 350 ton gaat naar Koffie Recycling Nederland (KRN), om het te laten bewerken tot bio-pellets en briketten. Hiermee zet McDonald’s haar reststoffen opnieuw in voor een duurzaam gebruik van al haar koffie.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie KHN
Fors deel van de horeca staat op omvallen

Volgens de berichtgeving van de afgelopen dagen – waaronder het laatste OMT advies – en gesprekken die Koninklijke Horeca Nederland (KHN) voert met de overheid en MKB-Nederland lijkt de kans dat er op korte termijn versoepelingen voor (delen van) de horeca komen voor medio januari uiterm ...

Opening Fastservice
Horeca in Amsterdam The Style Outlets morgen geopend

HMSHost International en NEINVER openen met trots de eerste eet- en drinkgelegenheden in Amsterdam The Style Outlets, de nieuwste winkelbestemming van Nederland. Vanaf morgen kunnen bezoekers tijdens het winkelen genieten van Starbucks, Burger Federation en Pommes Frites. Hierdoor wordt de aanwezigh ...

Culinair Coronacrisis
Helft Nederlanders sinds maart niet meer uit eten geweest

De helft van de Nederlanders (49%) heeft geen bezoek meer gebracht aan een restaurant sinds de uitbraak van COVID-19. Dit in tegenstelling tot 2019, toen slechts 1 procent nooit uit eten ging. Het restaurantgedrag van de Nederlander is door de pandemie flink veranderd. Dit blijkt uit het onderzoek & ...

KHN Coronacrisis
Gelderse horecaondernemers kunnen voucher met waarde tot 5000 euro aanvragen

De provincie Gelderland stelt 1 miljoen euro beschikbaar aan ondernemers in de horeca-, toerisme- en vrije tijdsector die door de coronacrisis in zwaar weer zijn gekomen. Dit ‘steuntje in de rug’ kunnen ondernemers in deze hard getroffen sectoren inzetten voor adviesdiensten en ondersteu ...

Wet- en regelgeving
Viswinkel of horeca?! Het slotstuk!

Een jaar geleden schreven wij over de handhavingszaak die door de gemeente Amsterdam was gestart tegen The Seafood Shop, een luxe viswinkel in het hart van Amsterdam, waar ook diverse vissnacks en maaltijden worden verkocht. In dit artikel staan wij nogmaals stil bij het verloop van deze zaak en kij ...

Digitaal Ondernemen
Alles over digitaal ondernemen in je lunchzaak

De horeca is dicht. Dat betekent niet dat er niets gebeurt. Afhalen, bezorgen, pakketten samenstellen, online kookcursussen en bierproeverijn organiseren: De horeca staat verre van stil. Het digitale landschap geeft de horeca op dit moment de tools in handen om omzet te genereren. Nu fysiek conta ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: