McDonald's boekt omzetgroei door innovatie

30 maart 2016 |
McDonald's boekt omzetgroei door innovatie<

McDonald’s heeft in Nederland het afgelopen jaar haar omzet met 3,4% zien toenemen naar €673,8 miljoen. Daarmee behoort het bedrijf, samen
met Polen en China, tot de top drie best presterende landen van McDonald’s binnen het high growth segment*. De vernieuwing in de restaurants, met verschillende initiatieven, laat een positieve ontwikkeling zien in zowel de toename van het aantal gastbezoeken (+1,8%) als de gemiddelde besteding per gast. De goede resultaten vormen de basis voor het nog nadrukkelijker doorvoeren van de vernieuwingen. Zo rolt McDonald’s haar Pimp je Burger concept vanaf 1 mei uit naar uiteindelijk 150 restaurants dit jaar in Nederland en kunnen gasten dus verschillende Hamburgers naar eigen voorkeur samenstellen. Dat maakt Manu Steijaert, algemeen directeur McDonald’s Nederland, vandaag bekend.

Juiste keuzes
‘De positieve omzetontwikkeling en de stijging van het aantal gastbezoeken – zeker in het laatste kwartaal van 2015 - vormen een belangrijke graadmeter voor de juiste keuzes die wij hebben gemaakt’, aldus Steijaert. ‘In 2015 hebben wij verschillende initiatieven genomen, met daarbij een focus op de kwaliteit van onze producten en beleving in de restaurants. Dit heeft direct tot resultaat geleid. Eind 2015 mochten wij gemiddeld 50.000 gasten per week meer welkom heten dan voorheen’. Manu Steijaert is positief gestemd over de positieve reacties van gasten op bediening aan tafel, de introductie van de Maestro Burger en het in Hoorn aanbieden van de mogelijkheid om verschillende Hamburgers naar eigen voorkeur samen te stellen. De eerste resultaten van de nieuwe Salad Bar en het McCafé in het restaurant in Hoorn zijn positief en hebben onmiddellijk invloed op de gasttevredenheid en omzet.



De Maestro Burger, de verruimde openingstijden in de ochtend en avond en de Cadeau Kalender campagne in december zijn succesvolle momenten geweest in 2015. ‘We weten onze gasten te verrassen en spelen op de juiste wijze in op veranderende gastbehoeften. Daar gaan we in 2016 volop mee verder’, aldus Steijaert.

Keuze voor vers bereid, gepersonaliseerd, kwaliteit, herkomst van producten
McDonald’s Nederland investeerde samen met haar Franchisenemers in 2015 totaal 28 miljoen euro in de vernieuwing en modernisering van haar restaurants. Er werden vier nieuwe restaurants geopend en bijna de helft van de huidige 246 restaurants heeft op dit moment de nieuwe keuken- en counteropstelling. Hierdoor worden de producten voor gasten, na bestelling, vers bereid én is het mogelijk om Hamburgers naar eigen voorkeur samen te stellen. Gasten reageren zeer enthousiast op dit zelf samen stellen, ‘Pimp je Burger’ genoemd. Daarom rolt McDonald’s dit concept uit naar 150 restaurants in Nederland. Vanaf 1 mei kunnen gasten uiteindelijk dit jaar dus in meer dan de helft van alle restaurants enkele Hamburgers naar eigen voorkeur personaliseren.

Uitstraling
De positieve ontwikkelingen in omzet, aantal gastbezoeken en gasttevredenheid zijn ook de eerste maanden in 2016 zichtbaar. ‘Ons vernieuwde restaurant in Hoorn laat zien waar wij de komende jaren voor willen staan; veel verse producten die bereid worden voor de ogen van de gast, de mogelijkheid om producten naar eigen voorkeur samen te stellen en kwaliteit in alle facetten van onze dienstverlening. Dat laatste zit ‘m niet alleen in onze producten, maar ook in uitstraling van het restaurant en gastgerichte service van onze 17.000 medewerkers’, aldus Steijaert.

Behoefte van gasten verandert
De ambities van de algemeen directeur zijn groot: ‘de enige constante factor van mijn werk? Dat de behoefte van onze gasten verandert. Het is mijn ambitie om daar keer op keer op in te spelen. Onze gasten staan centraal in de keuzes die we maken. Met nieuwe producten, verrassende serviceconcepten en campagnes waarin zowel de kwaliteit als het plezier van McDonald’s een plek krijgen’. De lokale herkomst van producten is ook een belangrijk aandachtspunt in 2016. McDonald’s Nederland zal zich meer toespitsen op samenwerking met Nederlandse leveranciers. De runderen die we gebruiken voor onze burgers kwamen in 2015 voor bijna 14% uit Nederland en bijna 86% komt uit Duitsland. De aardappelen voor 37% uit Nederland of ons omringende landen. En zuivelproducten zelfs voor 92%. Dat maakt McDonald’s tot een echt Nederlands bedrijf. Dit jaar zijn we ook reeds 45 jaar in Nederland.

*Tot het high growth segment van McDonald’s behoren de markten in China, Italië, Nederland, Polen, Rusland, Spanje, Zuid Korea en Zwitserland.

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie
Horecaondernemers zijn positiever dan een jaar geleden

De horeca kijkt met vertrouwen naar 2020, zo blijkt uit het nieuwe SRA-BiZ-visierapport ‘2020 in Zicht, de verwachtingen van Nederlandse ondernemingen’. De consumentenbestedingen zullen waarschijnlijk op peil blijven en buitenlandse toeristen weten ons land nog steeds goed te vinden. Er ...

Bezorgen Achtergronden
Open brief TheFork naar aanleiding van ophef uitzending Rambam

Naar aanleiding van de Rambam-uitzending van januari wil TheFork reageren op beschuldigingen die tijdens de uitzending werden geuit. Hierbij delen we deze brief van TheFork, waarin ook de werkwijze van KHN richting de media wordt bekritiseerd. Om een gedetailleerd en volledig beeld te kunnen sch...

Koffie & thee Achtergronden
Starbucks vraagt teveel voor plantaardige melk

Als je bij Starbucks een cappuccino met havermelk bestelt betaal je 70 cent extra. Dit botst met hun eigen klimaatdoelstellingen, want de milieu-impact van plantaardige melk is gemiddeld meer dan de helft lager dan die van koemelk. ProVeg verzoekt daarom de toeslag op plantaardige melk te laten vall...

Food Advertorial
Food Waste Challenge: Best Practice

Nederlandse restaurants en hotels kunnen gezamenlijk jaarlijks 61 miljoen kilo voedselverspilling vermijden en daarmee 582 miljoen euro besparen. Dit is maandag 13 januari bekend gemaakt tijdens de slotdag van de Food Waste Challenge op de Horecava. De Food Waste Challenge is een door Rabobank georg...

Culinair Recepten
Wat zit er in de originele bolognesesaus?

De bolognesesaus is de allerbekendste Italiaanse pastasaus. In tegenstelling tot veel andere pastasauzen is deze behoorlijk rijk gevuld, doorgaans is het een saus op basis van gehakt, (gepelde) tomaten, wortel, selderie, knoflook en ui. Hieraan worden vaak nog meer ingrediënten aan toegevoegd, ...

Opening Internationaal
Deus Ex Machina brengt uniek retail- en restaurantconcept naar Nederland

Deus Ex Machina is meer dan alleen een merk. Het brengt een lifestyle voor alle riders, bikers, creatieven, foodfanaten en artistiekelingen tot leven. Met hun recent geopende ‘tempel’ genaamd The Wat of Why aan de Amsterdamse Herengracht start ook in de lage landen de jacht naar plezier....

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: