Lunchroom is typisch Nederlands

22 maart 2014 |
Lunchroom is typisch Nederlands<

Het begrip 'lunchroom' zoals wij dat in Nederland definiëren, is tamelijk uniek. Probeer maar eens aan een Belg uit te leggen wat een lunchroom is; dan ben je best een tijdje
bezig. Internationaal gezien wordt de term lunchroom doorgaans gebruikt voor een eetzaal in een bedrijf of school. Eigenlijk de locatie die wij 'kantine' noemen. In de Lunchroom Marktverkenning lees je meer over lunchrooms, trends en definities.
Wat dan?
Hoe noem je een lunchroom dan in het buitenland? Een brasserie, restaurant of cafetaria komt het dichtst in de buurt. Een lunchroom is in Nederland immers een horecagelegenheid waar je kunt lunchen in de breedste zin des woords. Niet alleen brood, maar ook warme gerechten, koude en warme dranken en tussendoortjes staan op de kaart. Een Belg of Fransoos zal hierbij direct aan een brasserie denken; een Engelsman wellicht aan een cafetaria. Tel daarbij op dat je in de lunchroom steeds vaker ook kunt dineren en/of ontbijten en het wordt al meer een 'all day fast restaurant'. Een term uit eigen koker, maar misschien wel het meest treffend.

Brasseriesetting
Nederlanders houden van brood. Sterker nog: brood is essentieel voor veel Nederlanders, en zeker bij de lunch. Wellicht is dat de reden dat wij lunchrooms hebben en ze in het buitenland niet te vinden zijn. In Frankrijk bestel je bijvoorbeeld een compleet (warm) gerecht als je uit gaat lunchen. Brood is meestal bijzaak. Toch zien wij in Nederland ook een verschuiving: de brasseriesetting is in opmars in de lunchroombranche en warme gerechten staan steeds vaker op de kaart.

Niet alles past op brood
Een fout die we in Nederland maken, is om alles op brood te leggen. Gebakken biefstuk, waar de sappen nog uitdruipen, laat zich moeilijk combineren met brood: het brood wordt zompig en onfris. Toch zien we dit vaak gebeuren in de Nederlandse horeca. Dan kun je beter een warm gerecht serveren. Vlees apart, groenten erbij, een lekkere friet of aardappeltjes ernaast en, indien gewenst, brood in een mandje. Je kunt er meer voor vragen (goed voor de omzet) en het is smakelijker. Ook broodjes die door de grote omvang haast niet op te eten zijn zonder te knoeien, zijn hoogst onpraktisch. Het klinkt voor de hand liggend, maar je komt deze uitwassen toch nog vaak tegen. Dat zal vast met onze fascinatie voor brood te maken hebben. Eet smakelijk!

Thijs Jacobs


Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Video
Op reportage: Eetcafé De Poort

Net buiten het centrum van Utrecht staat het gezellige eetcafé De Poort. Iedereen die in Utrecht woont kent dit café en komen er ook regelmatig. De Poort zorgt voor een uniek huiskamergevoel waar je kan uitrusten, bijkletsen en lekker eten en drinken. "Onze naam komt doordat ...

Video
Op Reportage: Brownies&downieS Harderwijk

Brownies&downieS... Een concept waar Pernilla Spijker uit Ermelo wel blij van werd. “Ik studeerde commerciële economie aan Windesheim in Zwolle. Ik had geen idee wat ik na de studie wilde doen. Een kantoorbaan is niks voor mij maar ik wilde graag iets voor mijzelf beginnen", aldu...

Video
Op Reportage: Panino di Pino

Simone Prestifilippo is samen met haar man Michael eigenaar van de lunchroom Panino di Pino. Panino di pino is een lunchroom waar de moderne Italiaanse sfeer samen met de heerlijke broodjes, Pasta’s en sorbetijs in het centraal staat. Panino di Pino is opgericht door de schoonvader van Sim...

Personalia Fastservice
Domino's krijgt Nederlandse CEO voor Europa

Domino's Pizza Enterprises Limited (ASX: DMP), moederorganisatie van Domino’s pizza Nederland publiceerde deze week haar halfjaarcijfers. In Europa realiseerde Domino’s een sterke omzetgroei van +9,4% tot €382,8m (+5,0% SSS) en een EBITDA €29,4m (+15,6%). Daarnaast opende D...

Video
Op Reportage: Het nieuwe Olivier

Brasserie Olivier in Bilthoven is met haar 37 jaar een van de oudste eetgelegenheden in het dorp. Sinds een half jaar is Olivier verhuisd naar een nieuwe locatie. En daar horen veranderingen bij. Eigenaresse Myrna Janssen vertelt trots haar verhaal. ‘’We zijn verhuisd naar de meest ce...

Bezorgen Achtergronden
Brabanders eten vooral kip met carnaval 

Brabantse carnavalsvierders eten graag kip. Dat blijkt uit cijfers van maaltijdplatform Deliveroo. Op basis van data van de carnavalsdagen afgelopen jaren bekeek het bedrijf waar zij tijdens carnaval een piek in bestellingen kunnen verwachten, en waar de feestgangers per stad het meest zin in hebben...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: