Locatus en Yoghurt Barn starten samenwerking retailanalytics

Auteur: Thijs Jacobs
Technologie 6 november 2018
Locatus en Yoghurt Barn starten samenwerking retailanalytics

Yoghurt Barn, inmiddels ’s werelds grootste out of home aanbieder van zuivel, heeft momenteel 10+ locaties in Nederland en nog vele in de planning. Als food-retailer van het jaar 2017 en scale-up van het jaar 2018 heeft het concept zich weten te bewijzen. De tijd is rijp voor verdere stappen. Dit vraagt om professionele retailanalytics.

Elke retailer die online aan consumenten verkoopt, heeft een schat aan informatie over deze klanten: op welke tijdstippen shoppen zij, welke producten vinden zijn nog meer interessant etc. Maar ook offline is veel informatie beschikbaar. Yoghurt Barn gaat daarom een samenwerking aan met Locatus, marktleider op het gebied van retailinformatie. Zij gaan samen informatie uit verschillende bronnen koppelen om ook tot optimale offline retailanalytics te komen. Zo wil Yoghurt Barn voor de huidige en de nieuwe vestigingen beter inzichten krijgen in het functioneren van de verkooppunten. Alle Yoghurt Barn vestigingen zullen uitgerust worden met een passantensensor en een deurteller van Locatus. Deze informatie wordt rechtstreeks gekoppeld aan de kassatransacties van

Yoghurt Barn

De offline retailanalytics analyseert hoeveel personen passeren, hoeveel hiervan naar binnen komen én wat ze dan kopen. Bovendien wordt deze data gekoppeld aan het weer en de weersverwachting. Deze gecombineerde informatie voorspelt dan vervolgens hoeveel mensen er morgen langs de vestigingen zullen lopen en wat zij zullen gaan kopen. Zo kan Yoghurt Barn derving minimaliseren en verkoop maximaliseren. Dit is slechts één van de toepassingen voor winkeloptimalisatie. Ook kan zo gemeten worden wat het effect is van bepaalde aanbiedingen. Komt dan een groter percentage van de passanten de winkel binnen?

Offline 

Offline is net zo belangrijk als online analytics, maar staat nog in de kinderschoenen. Yoghurt Barn en Locatus slaan de handen ineen om hier verandering in te brengen. Door deze retailanalytics op alle locaties toe te passen, ontstaat inzicht hoeveel omzet er op nieuwe locaties kan worden gehaald. Yoghurt Barn kijkt voor verdere expansie ook naar franchising. Met deze retailanalytics kan het bedrijf bovendien goed aan de nieuwe wetgeving voldoen, waarbij de franchisegever een accurate omzetschatting moet aanleveren aan de franchisegever.

Overig nieuws