Locatus en Yoghurt Barn starten samenwerking retailanalytics

6 november 2018 | Thijs Jacobs

Yoghurt Barn, inmiddels ’s werelds grootste out of home aanbieder van zuivel, heeft momenteel 10+ locaties in Nederland en nog vele in de planning. Als food-retailer van het jaar 2017 en scale-up van het jaar 2018 heeft het concept zich weten te bewijzen. De tijd is rijp voor verdere stappen. Dit vraagt om professionele retailanalytics.

Elke retailer die online aan consumenten verkoopt, heeft een schat aan informatie over deze klanten: op welke tijdstippen shoppen zij, welke producten vinden zijn nog meer interessant etc. Maar ook offline is veel informatie beschikbaar. Yoghurt Barn gaat daarom een samenwerking aan met Locatus, marktleider op het gebied van retailinformatie. Zij gaan samen informatie uit verschillende bronnen koppelen om ook tot optimale offline retailanalytics te komen. Zo wil Yoghurt Barn voor de huidige en de nieuwe vestigingen beter inzichten krijgen in het functioneren van de verkooppunten. Alle Yoghurt Barn vestigingen zullen uitgerust worden met een passantensensor en een deurteller van Locatus. Deze informatie wordt rechtstreeks gekoppeld aan de kassatransacties van

Yoghurt Barn

De offline retailanalytics analyseert hoeveel personen passeren, hoeveel hiervan naar binnen komen én wat ze dan kopen. Bovendien wordt deze data gekoppeld aan het weer en de weersverwachting. Deze gecombineerde informatie voorspelt dan vervolgens hoeveel mensen er morgen langs de vestigingen zullen lopen en wat zij zullen gaan kopen. Zo kan Yoghurt Barn derving minimaliseren en verkoop maximaliseren. Dit is slechts één van de toepassingen voor winkeloptimalisatie. Ook kan zo gemeten worden wat het effect is van bepaalde aanbiedingen. Komt dan een groter percentage van de passanten de winkel binnen?

Offline 

Offline is net zo belangrijk als online analytics, maar staat nog in de kinderschoenen. Yoghurt Barn en Locatus slaan de handen ineen om hier verandering in te brengen. Door deze retailanalytics op alle locaties toe te passen, ontstaat inzicht hoeveel omzet er op nieuwe locaties kan worden gehaald. Yoghurt Barn kijkt voor verdere expansie ook naar franchising. Met deze retailanalytics kan het bedrijf bovendien goed aan de nieuwe wetgeving voldoen, waarbij de franchisegever een accurate omzetschatting moet aanleveren aan de franchisegever.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Rotterdam
Restaurant JAQ, dé hotspot in het Rotterdamse theaterdistrict

Op 12 december opent restaurant JAQ haar deuren in het theaterdistrict van Rotterdam, tegenover het Oude Luxor Theater en vlakbij het bruisende uitgaansgebied rondom het Hofplein. Het sfeervolle restaurant is dé plek om af te spreken voor een drankje tijdens of na het shoppen, voor een zakend...

Economie
Personeel houdt ondernemer uit zijn slaap

Ruim de helft (55%) van alle ondernemers uit het MKB ligt ’s nachts wel eens wakker van zorgen over de eigen onderneming. Met name het vinden en behouden van goed personeel zorgt voor slapeloze nachten. Daarnaast zijn niet betalende klanten en een verstoorde werk-privébalans veel voorko...

Interview Longread
Het succesverhaal van Brownies&downieS: 'Eind dit jaar hebben we 57 lunchzaken'

In zeven jaar tijd van twee naar vijfenvijftig vestigingen. Thijs Swinkels, oprichter van Brownies&downieS, geniet nog steeds van de olievlek die zich vanuit het Brabantse Veghel heeft weten te verspreiden naar de rest van Nederland. Een mooie prestatie voor iemand die eigenlijk alleen maar werk...

Vega
Nieuw vegetarisch keurmerk voor restaurants

Dinsdag 12 november is het eerste echte vegetarische keurmerk voor restaurants gelanceerd. Het LEKKER VEGA Keurmerk is een initiatief van de Vegetariërsbond en doet met zijn indeling in niveaus recht aan het veelzijdige vega-aanbod in de Nederlandse horeca. Een win-win situatie voor restaurant ...

Koffie & thee Achtergronden
App spaarder 'wint' reis naar Italië bij Doppio Espresso

In september 2018 was de lancering van de Mijn Doppio App. Gasten van Doppio Espresso kunnen middels de app sparen voor gratis koffie, patisserie, lunch en als ultieme spaardoel een reis naar Milaan. In 2019 is het zover, de eerste gasten hebben 5000 punten bij elkaar gespaard. De trouwe gast van...

Opening Den Haag
STAN&CO Den Haag gaat bijna open

Na een rigoureuze verbouwing van een jaar is STAN&CO Den Haag bijna klaar voor de opening. In het pand aan het Buitenhof wordt de laatste hand gelegd aan een bar-restaurant waar gasten gedurende de hele dag en avond terecht kunnen voor ontbijt, lunch, borrel en diner. De nieuwe gevel is voorzien...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: