Locatus en Yoghurt Barn starten samenwerking retailanalytics

6 november 2018 | Thijs Jacobs

Yoghurt Barn, inmiddels ’s werelds grootste out of home aanbieder van zuivel, heeft momenteel 10+ locaties in Nederland en nog vele in de planning. Als food-retailer van het jaar 2017 en scale-up van het jaar 2018 heeft het concept zich weten te bewijzen. De tijd is rijp voor verdere stappen. Dit vraagt om professionele retailanalytics.

Elke retailer die online aan consumenten verkoopt, heeft een schat aan informatie over deze klanten: op welke tijdstippen shoppen zij, welke producten vinden zijn nog meer interessant etc. Maar ook offline is veel informatie beschikbaar. Yoghurt Barn gaat daarom een samenwerking aan met Locatus, marktleider op het gebied van retailinformatie. Zij gaan samen informatie uit verschillende bronnen koppelen om ook tot optimale offline retailanalytics te komen. Zo wil Yoghurt Barn voor de huidige en de nieuwe vestigingen beter inzichten krijgen in het functioneren van de verkooppunten. Alle Yoghurt Barn vestigingen zullen uitgerust worden met een passantensensor en een deurteller van Locatus. Deze informatie wordt rechtstreeks gekoppeld aan de kassatransacties van

Yoghurt Barn

De offline retailanalytics analyseert hoeveel personen passeren, hoeveel hiervan naar binnen komen én wat ze dan kopen. Bovendien wordt deze data gekoppeld aan het weer en de weersverwachting. Deze gecombineerde informatie voorspelt dan vervolgens hoeveel mensen er morgen langs de vestigingen zullen lopen en wat zij zullen gaan kopen. Zo kan Yoghurt Barn derving minimaliseren en verkoop maximaliseren. Dit is slechts één van de toepassingen voor winkeloptimalisatie. Ook kan zo gemeten worden wat het effect is van bepaalde aanbiedingen. Komt dan een groter percentage van de passanten de winkel binnen?

Offline 

Offline is net zo belangrijk als online analytics, maar staat nog in de kinderschoenen. Yoghurt Barn en Locatus slaan de handen ineen om hier verandering in te brengen. Door deze retailanalytics op alle locaties toe te passen, ontstaat inzicht hoeveel omzet er op nieuwe locaties kan worden gehaald. Yoghurt Barn kijkt voor verdere expansie ook naar franchising. Met deze retailanalytics kan het bedrijf bovendien goed aan de nieuwe wetgeving voldoen, waarbij de franchisegever een accurate omzetschatting moet aanleveren aan de franchisegever.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview KHN Longread
Interview nieuwe directeur KHN: “Meer zichtbaarheid in politiek Den Haag”

Afschaffing van de pariteitsclausules, minder macht voor de OTA’s, een eerlijk speelveld creëren en de problemen op de arbeidsmarkt aanpakken. Dirk Beljaarts is per 1 februari de nieuwe algemeen directeur van de Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en is ambitieus. “Met bijna 450.000 ...

Economie
Horecaondernemers verwachten voorzichtige groei in 2019

De horeca groeit dankzij een ‘gouden mix’ van economische expansie en een grotere toestroom van toeristen, plus het goede weer in een groot deel van 2018. De omzet in de branche neemt al ruim vijf jaar elk kwartaal toe. De verwachting is dat in 2019 het oplopende personeelstekort echt...

Zo zet je een succesvol horecaconcept neer

Het ene na het andere horecaconcept werd de laatste jaren geopend. Van vegan koffie bars en bierkelders tot een heus avocadorestaurant. En allen succesvol! De wens van de consument verandert drastisch en om bij te blijven is een helder concept nodig. De HM Academy helpt je daarbij en organiseert op ...

Wet- en regelgeving
Rechter: maaltijdbezorgers Deliveroo geen zzp'ers, Deliveroo in beroep

De maaltijdbezorgers van Deliveroo zijn zzp'ers en mogen aanspraak maken op dienstverband. Dat bepaalde de rechter in Amsterdam vanmiddag. Deliveroo gaat in beroep tegen de uitspraak. Vorig jaar besloot Deliveroo om de aflopende contracten van bezorgers niet te verlengen. Zo konden bezorgers...

Koffie & thee Achtergronden
Onderzoek prijsontwikkeling koffie en thee in lunchrooms

De prijsontwikkeling van koffie en thee binnen lunchrooms is nog vrijwel nooit onderzocht. Daarom deed de redactie van vakblad Lunchroom zelf een onderzoekje naar de prijsontwikkeling gedurende de afgelopen twee jaar en daarbij keken zij ook nog verder terug, naar het jaar 2001 om precies te zijn. I...

Onderwijs Ondernemen
Training concepting voor gepassioneerde horecaondernemers

Op 21 januari 2019 vindt de eerstvolgende trainingsdag over 'concepting' plaats in Bunnik. Onderscheidend zijn met je zaak is immers lastig, zeker met de hoeveelheid trends die je om de oren vliegen en al die zaken om je heen die ook vernieuwend (denken te) zijn. Hoe val jij dan juist op? De...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: