Dagje 'aan' in plaats van 'in' de zaak werken

21 januari 2011 |
Dagje 'aan' in plaats van 'in' de zaak werken<

In de horeca kunnen we er niet meer omheen: het volgen van trends en het toepassen daarvan binnen het eigen horecaconcept is een must. Maar hoe kom je op ideeën en hoe zet je de trends om naar een bruikbaar, omzetgenererend product of toepassing binnen de eigen zaak?

Motiveren en inspireren
Douwe Egberts (DE) heeft met dit vraagstuk in het achterhoofd onder de vlag van koffiemerk Laurentis het 'Caffè Maestro programma’ ontwikkeld. Barista Jeroen Veldkamp en Tom Wijnants van DE/Laurentis halen horecaondernemers uit de eigen, bekende omgeving om ze vervolgens mee te nemen in hun programma waarbij inspireren en motiveren centraal staan. Daarnaast wordt er praktisch meegedacht over het toepassen van de nieuw opgedane kennis en ideeën.


De groep wordt tijdens de trendtour geïnspireerd en gemotiveerd

Onderdelen
Het programma bestaat uit drie onderdelen, de Laurentis Caffè Maestro Trendtour, een masterclass en een bezoek van een ‘mystery guest’ in de eigen onderneming, nadat de trendtour en masterclass zijn gevolgd. Uitgangspunt van het programma is koffie, maar tijdens de trendtour wordt er breed gekeken naar uiteenlopende concepten en een breed gevarieerd aanbod.


Op de pedalen door de hoofdstad

Ideeën en ervaringen
Woensdagochtend 19 januari ging er een nieuwe trendtour in Amsterdam van start. Na een enthousiaste uitleg van Jeroen Veldkamp krijgt iedereen een fiets en start de tour. De groep bestaat uit ondernemers die uit het hele land komen. Daarbij heeft iedereen uiteenlopende horecaondernemingen, wat onderling al tijdens de aftrap zorgt voor het uitwisselen van ideeën en ervaringen.


Jeroen Veldkamp geeft tekst en uitleg over de trenddag

Ambacht en liefde
Tijdens de fietstocht door Amsterdam wordt telkens gestopt bij verschillende bijzondere horecaondernemingen. De groep wordt gewezen op de verscheidene concepten, waarbij gekeken wordt naar interieur, product, maar vooral ook naar sfeer en beleving. Er wordt een broodje gegeten in de bakkerij van HARTOG’S BOTERHAM , waar je bestelt aan de toonbank en daarna plaatsneemt in de oude bakkerij. Het interieur is eenvoudig, maar de ambacht en liefde voor een mooi product zijn duidelijk zichtbaar.


Het interieur van HARTOG'S BOTERHAM


Ambachtelijke broodsoorten

Huislijke uitstraling
In de grotere horecazaken die in de tour zitten wordt er gewezen op het warme ‘thuisgevoel’. Het is belangrijk dat er, ook al heb je een grote zaak, er een huiselijk gevoel wordt gecreëerd. In interieurdetails, verlichting maar ook door de indeling van de ruimte is dit gevoel te creëeren. Een goed voorbeeld hiervan zijn de brasseries Mazzo en Witteveen van horecabedrijf IQ Creative (Nevy, Supperclub, Vyne, Nomads, Envy). Beide zaken hebben binnen de bestaande ruimte nieuwe ruimtes en zitgelegenheden gemaakt waardoor een intiem gevoel ontstaat.


Oud-Hollands, maar dan nieuw

Oud-Hollands, maar dan wel 2.0

Een heel andere sfeer geeft het charmante, nostalgische Stientje’s. Zonder enige vorm van oubolligheid is het oma Stientje die op alles toeziet in de oud-Hollandse ingerichte zaak.
Een kloppend, sfeervol totaalconcept, wat tot aan het bloemetjesservies en het oud-Hollandse tegelmenu is doorgevoerd.


Meer doen met kennis

Aantrekkelijke snoeppotten van pappabubble


Bij Tea Bar draait alles om thee

Via het enthousiaste verhaal van de handgemaakte persoonlijke snoepjes pappabubble en theespecialist Tea Bar, komen we bij koffiebar de espressofabriek. De liefde en de kennis voor koffie komen hier uitgebreid ter sprake.
De groep krijgt heldere uitleg over de nieuwste trend: ‘slow coffee’, maar ook over kwaliteit en product wordt veel duidelijk gemaakt. Tijdens het ruiken, bestuderen en proeven wordt het duidelijk dat er zo veel meer met koffie mogelijk is dan er nu nog vaak wordt gedaan in de horeca.


Slow coffee bij de espressofabriek


Het wauw-effect van koffie

Zelf toepassen
Na een dag fietsend inspiratie opdoen in Amsterdam is het in ieder geval duidelijk dat er veel ontwikkelingen in de horeca te zien zijn. Van grote, uitgebreid doorgevoerde concepten tot praktische tips en trucs waardoor een horecabedrijf een meerwaarde aan zijn producten en diensten kan geven. Het blijft echter aan iedere ondernemer zelf om te kijken hoe al deze informatie toepasbaar is in het eigen concept.

Janneke Hoeben

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Bezorgen Coronacrisis
Deliveroo betaalt restaurants dagelijks

Deliveroo betaalt vanaf vandaag haar restaurants dagelijks. Op deze manier kunnen restaurants het geld dat ze verdiend hebben via de leveringen van maaltijden al binnen één dag op hun rekening krijgen. Door middel van dagelijkse betalingen biedt Deliveroo extra onderst...

Economie Coronacrisis
HorecaMonitor doet voorstel om horeca te behoeden voor faillissementen

HorecaMonitor roept KHN op om 'Den Haag' een serieus voorstel te doen. Een voorstel dat, wanneer het geaccepteerd wordt, horecaondernemers mogelijk behoedt voor faillissementen. Hieronder de brief: Beste heer, mevrouw, Ons bureau is sterk betrokken bij de begeleiding van vele horecakla...

Coronacrisis
Horeca zeker dicht tot en met 28 april

Zojuist heeft premier Rutte bekendgemaakt dat de Nederlandse horeca zeker tot en met 28 april gesloten blijft. Hij raadt Nederlanders daarnaast ten zeerste af een meivakantie te plannen, wat voor hotels en B&B's duidelijk geen positief nieuws is, maar het komt niet onverwacht. Ook schole...

Coronacrisis
Assortiment Coffeelicious verkrijgbaar bij Jumbo

Door het coronavirus moesten alle horecazaken de deuren sluiten. Veel ondernemers verzinnen de meest creatieve manieren om toch hun afnemers te voorzien van de diensten en producten die zij aanbieden. Coffeelicious is daar één van, want haar assortiment is verkrijgbaar bij de Jumbo....

Coronacrisis
Young Creators Group start HorecaTegoed

Om de horeca een hart onder de riem te steken, is Young Creators Group, een community voor jonge ondernemers en makers onder leiding van ondernemer Edwin de Jong, op eigen initiatief gestart met HorecaTegoed. HorecaTegoed is een initiatief waar je een gift aan jouw favoriete horecagelegenheid kunt g...

Coronacrisis
"Kabinet verlengt coronamaatregelen die gelden tot 6 april "

Het kabinet besluit aanstaande dinsdag 31 maart hoe het land verdergaat in de strijd tegen het coronavirus. De maatregelen die tot en met 6 april gelden, waaronder het sluiten van eet- en drinkgelegenheden en musea, worden dan verder besproken. Verschillende landelijke media, waaronder NU.nl en ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: