Dagje 'aan' in plaats van 'in' de zaak werken

21 januari 2011 |
Dagje 'aan' in plaats van 'in' de zaak werken<

In de horeca kunnen we er niet meer omheen: het volgen van trends en het toepassen daarvan binnen het eigen horecaconcept is een must. Maar hoe kom je op ideeën en hoe zet je de trends om naar een bruikbaar, omzetgenererend product of toepassing binnen de eigen zaak?

Motiveren en inspireren
Douwe Egberts (DE) heeft met dit vraagstuk in het achterhoofd onder de vlag van koffiemerk Laurentis het 'Caffè Maestro programma’ ontwikkeld. Barista Jeroen Veldkamp en Tom Wijnants van DE/Laurentis halen horecaondernemers uit de eigen, bekende omgeving om ze vervolgens mee te nemen in hun programma waarbij inspireren en motiveren centraal staan. Daarnaast wordt er praktisch meegedacht over het toepassen van de nieuw opgedane kennis en ideeën.


De groep wordt tijdens de trendtour geïnspireerd en gemotiveerd

Onderdelen
Het programma bestaat uit drie onderdelen, de Laurentis Caffè Maestro Trendtour, een masterclass en een bezoek van een ‘mystery guest’ in de eigen onderneming, nadat de trendtour en masterclass zijn gevolgd. Uitgangspunt van het programma is koffie, maar tijdens de trendtour wordt er breed gekeken naar uiteenlopende concepten en een breed gevarieerd aanbod.


Op de pedalen door de hoofdstad

Ideeën en ervaringen
Woensdagochtend 19 januari ging er een nieuwe trendtour in Amsterdam van start. Na een enthousiaste uitleg van Jeroen Veldkamp krijgt iedereen een fiets en start de tour. De groep bestaat uit ondernemers die uit het hele land komen. Daarbij heeft iedereen uiteenlopende horecaondernemingen, wat onderling al tijdens de aftrap zorgt voor het uitwisselen van ideeën en ervaringen.


Jeroen Veldkamp geeft tekst en uitleg over de trenddag

Ambacht en liefde
Tijdens de fietstocht door Amsterdam wordt telkens gestopt bij verschillende bijzondere horecaondernemingen. De groep wordt gewezen op de verscheidene concepten, waarbij gekeken wordt naar interieur, product, maar vooral ook naar sfeer en beleving. Er wordt een broodje gegeten in de bakkerij van HARTOG’S BOTERHAM , waar je bestelt aan de toonbank en daarna plaatsneemt in de oude bakkerij. Het interieur is eenvoudig, maar de ambacht en liefde voor een mooi product zijn duidelijk zichtbaar.


Het interieur van HARTOG'S BOTERHAM


Ambachtelijke broodsoorten

Huislijke uitstraling
In de grotere horecazaken die in de tour zitten wordt er gewezen op het warme ‘thuisgevoel’. Het is belangrijk dat er, ook al heb je een grote zaak, er een huiselijk gevoel wordt gecreëerd. In interieurdetails, verlichting maar ook door de indeling van de ruimte is dit gevoel te creëeren. Een goed voorbeeld hiervan zijn de brasseries Mazzo en Witteveen van horecabedrijf IQ Creative (Nevy, Supperclub, Vyne, Nomads, Envy). Beide zaken hebben binnen de bestaande ruimte nieuwe ruimtes en zitgelegenheden gemaakt waardoor een intiem gevoel ontstaat.


Oud-Hollands, maar dan nieuw

Oud-Hollands, maar dan wel 2.0

Een heel andere sfeer geeft het charmante, nostalgische Stientje’s. Zonder enige vorm van oubolligheid is het oma Stientje die op alles toeziet in de oud-Hollandse ingerichte zaak.
Een kloppend, sfeervol totaalconcept, wat tot aan het bloemetjesservies en het oud-Hollandse tegelmenu is doorgevoerd.


Meer doen met kennis

Aantrekkelijke snoeppotten van pappabubble


Bij Tea Bar draait alles om thee

Via het enthousiaste verhaal van de handgemaakte persoonlijke snoepjes pappabubble en theespecialist Tea Bar, komen we bij koffiebar de espressofabriek. De liefde en de kennis voor koffie komen hier uitgebreid ter sprake.
De groep krijgt heldere uitleg over de nieuwste trend: ‘slow coffee’, maar ook over kwaliteit en product wordt veel duidelijk gemaakt. Tijdens het ruiken, bestuderen en proeven wordt het duidelijk dat er zo veel meer met koffie mogelijk is dan er nu nog vaak wordt gedaan in de horeca.


Slow coffee bij de espressofabriek


Het wauw-effect van koffie

Zelf toepassen
Na een dag fietsend inspiratie opdoen in Amsterdam is het in ieder geval duidelijk dat er veel ontwikkelingen in de horeca te zien zijn. Van grote, uitgebreid doorgevoerde concepten tot praktische tips en trucs waardoor een horecabedrijf een meerwaarde aan zijn producten en diensten kan geven. Het blijft echter aan iedere ondernemer zelf om te kijken hoe al deze informatie toepasbaar is in het eigen concept.

Janneke Hoeben

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Vlees Marketing
Nationale Week Zonder Vlees is een feit

Halverwege maart is het weer zo ver: de Nationale Week Zonder Vlees in Nederland gaat dan weer van start. Dit evenement is van 9 tot en met 15 maart aan de gang. Veel mensen proberen tijdens deze week geen vlees te eten of in plaats van vlees, vegetarisch te koken. Het doel van dit evenement is om m...

Interieur
"Wij hebben vier barista's in dienst"

Niets is belangrijker dan de goede koffie bij lunchroom Proeverz in Gorinchem. Wim van Willigen, eigenaar van Proeverz: ‘’De mensen gaan vaak naar de vakman of de vakvrouw voor een goed product. Wij van Proeverz staan bekend om onze echte koffie. We hebben dan ook niet voor niks vier bar...

Lunchroom
Ontdekken en genieten: Op wereldreis bij De Ontdekking [video]

Op de hoek van de altijd levendige Voorstraat in Utrecht bevindt zich lunchroom De ontdekking, die je in gedachten even meeneemt naar een ander land. Onder het genot van een Braziliaanse koffie of Arabic-night smoothie, word je even weggetrokken uit de dagelijkse sleur. De Ontdekking zorgt voor e...

Lunchroom Interview
"Ze worden hier echt in hun kracht gezet"

De mooie en speciale samenwerking tussen begeleider en cliënt medewerker is uitermate uniek. De Postkamer is een Grand Café gelegen in het hartje van Nijkerk waar gemotiveerde cliënten begeleid en ondersteund worden door zorgorganisatie Careander. De zaak waar Henriette Eleveld als ...

Lunchroom
Op reportage: La Colline [video]

Nergens in Oss u zo thuis voelen als bij La Colline. Te vinden op d’n heuvel zoals op z’n Brabants gezegd wordt. Wat deze zaak zo bijzonder maakt: “La Colline is de woonkamer van Oss geworden waar alle inwoners uit alle woonwijken van Oss welkom zijn”, zegt verantwoordelijke ...

Opening Rotterdam
Maritiem museum gooit het roer om met eigen horeca

Het Maritiem Museum Rotterdam opent een gloednieuw café op zaterdag 22 februari. Vanaf dat moment baat het museum zijn horeca zelf uit om de bezoekerservaring nog beter te maken, nadat eind vorig jaar ook de museumwinkel in eigen beheer is genomen. Het café draagt de naam ‘Het La...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: