Kweek uw eigen ambassadeurs (2/6)

26 december 2011 |
Kweek uw eigen ambassadeurs (2/6)<

In zes artikelen staan Edith Scholte en Menno Beker van Socialmediaworkshops.nl stil bij de kansen van Social Media voor de horeca. Deze keer belichten de Social Media-watchers de mogelijkheden van Social Media in het algemeen. Hoe kunnen Social Media bijdragen aan
een betere dienstverlening? Hoe kan je als horecaondernemer negatieve recensies ombuigen tot kansen? En hoe mobiliseer je je gasten om positief over je te praten?

Pittige recensie
Zomaar een willekeurig voorbeeld uit een provinciehoofdstad ergens in Nederland. Een bezoek aan een horecabedrijf heeft een echtpaar niet gebracht wat ze ervan verwacht hadden. Helaas voor de eigenaar van het etablissement wordt de onvrede niet aan tafel uitgesproken, maar ziet hij enkele dagen later een pittige recensie op het internet, waarbij vooral de geringe omvang van de porties het moet ontgelden. Aangezien het een tapasrestaurant betreft, vermoedt de eigenaar een misverstand. Na contact met de schrijver van de venijnige recensie blijkt zijn vermoeden juist. Het echtpaar wordt opnieuw uitgenodigd, het concept wordt ditmaal duidelijk uitgelegd en de gasten keren aan het eind van de avond tevreden huiswaarts. Ze herschrijven de oorspronkelijke recensie tot een positieve.

Klaagcultuur
“Nu is het binnen de Nederlandse klaagcultuur natuurlijk onbegonnen werk om alle schrijvers van negatieve recensies uit te nodigen voor een herkansing”, stelt Scholte. “Met dit voorbeeld willen we vooral laten zien dat er ook in een negatieve recensie kansen liggen om de dienstverlening te verbeteren. Zo kwam door dit specifieke geval aan het licht dat de bediening steken had laten vallen bij de uitleg van het concept. De schrijver van de recensie had klaarblijkelijk geen idee waar hij ging eten en liet zich, onbekend met het fenomeen tapas, inderdaad onaangenaam verrassen met zeer kleine porties.”

Graag delen
Meer nog dan negatieve reacties, zijn het de positieve reacties van gasten die de horecaondernemer moeiteloos kan inzetten voor eigen gewin. De klant als ambassadeur. Beker is er zelf één, zo blijkt. “Als ik ergens goed gegeten heb, verrast ben door een prettige entourage of bediend ben door een gezellige gastheer of -vrouw, dan wil ik dat graag delen met de wereld. Nee, dat vind ik niet gek. Ik gun mijn vrienden, collega’s, relaties en andere contacten op Social Media toch ook een ontspannen avondje uit?”

Profiel op menukaart
Beker geeft toe dat hij als ervaren Social Media-gebruiker sneller en eenvoudiger ervaringen deelt met de wereld dan de gemiddelde Nederlander. Maar daarin ligt volgens hem juist de uitdaging voor de horecaondernemer. “Ambassadeurs moet je voor je winnen, in de eerste plaats met een mooi concept, met passie en beleving. Maar je moet het ambassadeurs ook niet te moeilijk maken zich aan je te binden. Zet bijvoorbeeld onder aan de menukaart je Twitter- of Facebookprofiel. Zo kunnen je gasten nog dezelfde avond jouw passie met hun wereld delen.”

Blijf gasten boeien
“Heb je gasten eenmaal aan je gebonden, blijf ze dan boeien met interessante informatie”, adviseert Scholte. “Of verras je contacten met speciale acties voor volgers. Behandel je gasten zoals je ze ook in de zaak zou behandelen: gastvrij en attent. En verleng daarmee de beleving die je gasten bij je concept hebben.”

Tips
Denk aan 360 graden marketing
koppel elementen aan elkaar maar ga niet spammen
Ga de dialoog aan met je klanten
Geef mensen bijvoorbeeld tips of adviezen
Ga samenwerken met andere partijen die online actief zijn (deel kennis en ervaring)

Auteurs: Menno Beker en Edith Scholte Socialmediaworkshops.nl
Dit was het tweede artikel uit een wekelijkse reeks van zes artikelen over Social Media in de horeca. Vanaf maandag 2 januari is het derde artikel online te lezen. Alle artikelen zullen tevens in een dossier verschijnen en zullen uiteindelijk als één white paper zijn te downloaden.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Events
Horecava 2021 gaat hybride

Horecava verrijkt haar 65e editie, die plaatsvindt van 11 – 14 januari 2021 in RAI Amsterdam, met een online programma. Het evenement zal in aangepaste vorm face-2-face, volgens de COVID-19 richtlijnen, én virtueel live zijn. De vakbeurs, die foodservice professionals al jaren met elkaa...

Awards
Beachclub Lekker uit Vrouwenpolder Beste Paviljoen van 2020

Donderdag 30 juli werden de jaarlijkse prijzen voor het Beste Paviljoen en het Schoonste Strand van Nederland uitgereikt. De prijs voor het Schoonste Strand van Nederland ging naar Ameland. En voor het eerst mocht de jury zelfs een tien toekennen voor de schoonheid van dit strand. Friesland had met ...

Economie
McDonalds ziet omzet in 2019 verdriedubbelen

De omzet van McDonald’s bezorgservice McDelivery is in 2019 verdriedubbeld ten opzichte van 2018. Deze groei zet in 2020 verder door. Hiermee plukt McDonald’s de vruchten van haar strategie om in te spelen op de snelgroeiende bezorgmarkt. De uitrol van deze service is de afgelopen maa...

Bier
Opmerkelijk: aantal bierbrouwerijen in Nederland gestegen

Het aantal bierbrouwerijen in Nederland is opnieuw gestegen. Dit jaar kwamen er tot nu toe netto 13 brouwerijen bij. Opmerkelijke statistieken in deze tijd van corona. Volgens Bierista.nl is het hoogtepunt van de bierrevolutie bereikt. Vanaf nu zal het aantal bierbrouwerijen dalen, zo voorziet Alain...

Economie
UWV: vooral jongeren in de horeca doen beroep op TOFA

De afgelopen 5 weken konden flexwerkers, oproep- en uitzendkrachten met inkomstenverlies door corona een beroep doen op de Tijdelijke Overbruggingsregeling voor Flexibele Arbeidskrachten (TOFA). Ruim zeventig procent van de goedgekeurde aanvragen gaat naar werknemers tussen de 18 en 27 jaar. Veel va...

Economie Longread
Horecarapport ABN AMRO: relatief weinig faillissementen, ondernemersvertrouwen historisch laag

Restaurants, hotels, vakantieparken, bioscopen en reisondernemers zijn hard geraakt door de coronacrisis. In deze Stand van de Leisure duidt ABN AMRO de impact van het virus en de bedreigingen en de kansen die eruit voortvloeien. Onderaan dit bericht vindt u grafieken en tabellen van het rapport ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: