Koffiekennis: alles over koffievarianten

7 juli 2020 | Thijs Jacobs

Specialty coffee is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden in Nederland. In de horeca is koffie essentieel, net als in B&B en dan zeker bij het ontbijt. Omdat specialty coffees steeds gangbaarder zijn, is het verstandig om eens in deze donkerbruine materie te duiken. Want wat is specialty coffee nu eigenlijk, wat zijn de bereidingstrends en wat zijn de bekendste koffies?

Uit onderzoek van Koffietje.nl blijkt dat ongeveer de helft van de koffiedrinkers één of meerdere keren per week een koffiebar bezoekt. Per bezoek bestellen we gemiddeld twee drankjes, met een sterke voorkeur voor cappuccino, espresso of zwarte koffie. Echter weet bijna de helft van deze coffeelovers niet wat specialty coffee is.

Cappuccino, espresso en koffie nog steeds populair

Cappuccino is veruit het populairst (57 procent) en wordt vooral door vrouwen besteld. Mannen verkiezen de espresso boven een cappuccino, terwijl vrouwen dan toch liever een latte bestellen. Slechts 18 procent drinkt wel eens filterkoffie V60 (11 procent), Aeropress (5 procent) of Chemex (3 procent) in een koffiebar. Opvallend is, dat de traditionele top drie in de Randstad lijkt te verdwijnen. Zo wordt in Noord-Holland eerder een V60 of Flat White besteld dan een normaal bakje zwarte koffie. Decaf koffie wordt overigens vrijwel niet besteld in een koffiebar (1 procent).

Koffie met verschillende siropen

Meer dan de helft (57 procent) van de koffiedrinkers zegt te weten wat specialty coffee is. Echter blijkt uit een vervolgvraag dat 26 procent van de mensen die zeggen te weten wat specialty coffee is, het eigenlijk niet weten. Zo’n 13 procent hiervan denkt namelijk dat het koffie met verschillende siropen is, in plaats van koffie die voldoet aan criteria en richtlijnen bepaald door het SCA (The Specialty Coffee Association, red.).

In ongeveer de helft van de koffiebars vind je overigens een machine van het Italiaanse merk La Marzocco. Alcohol vinden we helemaal niet belangrijk in een koffiebar (1 procent), ook vegan opties (10 procent) lijken niet belangrijk.

Koffiebereidingstrends

Cold brew

Cold brew is een methode waarbij gemalen koffiebonen tot 24 uur doordrenkt worden met koud water of water op kamertemperatuur. Het zorgt voor een grotere oxidatie. De smaak van Coldbrew is zoeter dan normale ijskofie en wordt in steeds meer restaurants en koffiebars verkocht. IJskoffie is meer zuur en bitter. IJskoffie is, in tegenstelling tot cold brew, warm gezet en daarna afgekoeld. Cold brew is nooit warm geweest en wordt dus koud gebrouwen.

Mocktails en koffiecocktails

Je ziet het steeds vaker: een mocktail (alcoholvrij) of cocktail (alcoholisch) die bereid is met hoge kwaliteit koffie. Het kan worden gecombineerd met verschillende ingrediënten. Denk bijvoorbeeld aan de populaire koffiecocktails zoals café mojito of espresso martini.

De Modbar

Wanneer je ernaar kijkt zou je niet zeggen dat het hier om een koffiemachine gaat. In eerste instantie ga je er bij de Modbar vanuit dat het om een bierinstallatie gaat met tappunten. Toch is het echt koffie en geen bier dat uit de machine komt op het moment dat je er een kopje onder zet. Het is op dit moment één van de meest geavanceerde koffiesystemen ter wereld en zeer mooi om te zien, vooral vanwege de chromen taps.

De bekendste koffies

Dit zijn de bekendste koffies wereldwijd. Iedere koffiedrinker zou deze varianten eigenlijk moeten kennen, zodat hij of zij altijd precies weet wat er na de bestelling geserveerd wordt. Als horecaondernemer is het natuurlijk ook goed om deze kennis paraat te hebben; zeker wanneer je gasten vragen om een ‘americano’ of ‘cortado’.                

Espresso

De standaard espresso spreekt voor zich, de kracht schuilt in de eenvoud en de krachtige smaak.

Dubbele espresso

Dit is een gewone espresso, behalve dat het twee shots espresso in één kopje zijn.

Espresso macchiato

De espresso macchiato gaat een stapje verder. Er wordt macchiato (Italiaans voor ‘wolkje’ schuim) aan de espresso toegevoegd. Sterke koffie met een beetje melkschuim dus…

Cappuccino

In Italië wordt cappuccino alleen bij het ontbijt gedronken, maar wij doen het stiekem de hele dag door. Cappuccino bestaat uit een heerlijke shot espresso, vergezeld door één deel melk en één deel melkschuim.

Droge cappuccino

De droge cappuccino is een tikje anders dan de gewone, want deze heeft wat meer schuim dan melk. Wil je dus een wat minder melkachtige koffie, maar wel met een zacht laagje schuim? Dan ben je toe aan een droge cappuccino!

Cafe latte

Cafe latte is koffie met veel melk. De naam geeft eigenlijk al prijs wat je kunt verwachten. Latte betekent namelijk melk in het Italiaans, en het is dus vergelijkbaar met de Nederlandse koffie verkeerd. Wel wordt er over het algemeen een klein laagje schuim bijgeschonken.

Gibraltar (cortado)

Met de Gibraltar, of beter bekend de cortado, verlaten we Italië en doen we Spanje aan. Deze koffiesoort heeft veel weg van de espresso macchiato maar bestaat uit een shot espresso met een klein beetje hete melk en nog minder schuim. 

Americano

Velen denken dat een americano hetzelfde is als een gewone kop koffie, maar dat is onjuist. Je neemt namelijk 25 milliliter heet water en zet het kopje mét water onder het koffiezetapparaat. Je laat hier twee dampende shots espresso op brouwen en het resultaat is een volle americano. Deze is net wat zachter en minder sterk dan een espresso. Door eerst water in het kopje te doen behoud je het heerlijke crema laagje.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Sligro lanceert herstartcampagne voor heel horeca-Nederland

Na een bizar jaar ligt er, met de aangekondigde opening van de terrassen op 28 april, een nieuw begin in het verschiet. Dat we elkaar weer mogen ontmoeten en samen kunnen genieten. Sligro wil op een hartverwarmende manier heel horeca-Nederland laten weten dat ze er voor ze zijn en graag met ze optre ...

Achtergronden Corona
15 procent Nederlanders bezoekt minder vaak horeca vanwege contactformulieren

Nu de terrassen weer gedeeltelijk heropend worden, zullen horecaondernemers hun bezoekers ook opnieuw moeten vragen om contactgegevens voor bron- en contactonderzoek. 14,9 procent van de Nederlanders bezoekt echter minder horeca vanwege de vraag om contactgegevens achter te laten. Dit en meer blijkt ...

Corona
Terrassen per 28 april (beperkt) open

De terrassen gaan weer beperkt open. Na maanden van lockdown mogen horecaondernemers per 28 april weer gasten op hun terrassen ontvangen tussen 12.00 uur en 18.00 uur. Dat maakte demissionair premier Rutte zojuist bekend tijdens de persconferentie. Naast het (beperkt) openen van de terrassen wordt d ...

Drinks Corona
Grote bierbrouwers klaar voor herstart

Mocht vanavond bekend worden gemaakt dat de horeca de terrassen vanaf 28 april mag openen, zijn de grote bierleveranciers klaar om de horeca te voorzien van bier. Heineken laat tegenover persbureau ANP weten dat de brouwer ongeveer 8000 klanten heeft met een terras. Veel horecabedrijven spelen a ...

Internationaal Mensen
Naft bier wint gold award op internationale bierverkiezing

Het Gentse Naft bier, gebrouwen door Brandstof, een nieuwe brouwerij gestart door 2 jonge ondernemers uit Gent, valt in de prijzen op de Frankfurt International Trophy. De internationale bier- en wijnverkiezing - die jaarlijks plaatsvindt in Frankfurt in Duitsland - heeft uit meer dan 3800 bieren, w ...

KHN
KHN wil horeca volledig open voor 1 juni

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) vindt dat de horeca sneller en onbeperkt open moet. Dat laat de brancheveniging weten middels een persbericht. KHN-voorzitter Robèr Willemsen vindt het openen van de terrassen onvoldoende. “Bij de aangekondigde versoepelingen per 28 april, wil KHN d ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: