Lichte groei horeca na opleving

13 september 2011 |
Lichte groei horeca na opleving<

De omzet-verwachting voor de horeca is voor dit jaar licht naar boven bijgesteld. Dat meldt het Economisch Bureau van de ING. De groei komt door de
goede weersomstandigheden en gestegen uitgaven van meer buitenlandse toeristen.

Geringe verbetering
Het omzetvolume in de horeca zal in 2011 naar verwachting met 2 procent toenemen. Doordat de Nederlandse consument voorlopig de hand op de knip houdt, betekent het slechts een geringe verbetering. Onzekerheid over de ontwikkeling van de economie en de huizenmarkt dragen ertoe bij dat mensen minder besteden in de horeca. Doordat dit jaar de prijzen naar verwachting sterker stijgen dan de lonen komt daarnaast de koopkracht onder druk te staan.

Weersomstandigheden zijn van belang
Door het buitengewoon mooie weer in de eerste helft van het jaar nam het horecabezoek onverwacht toe. Doordat het weer in de maanden juli en augustus omsloeg zal het derde kwartaal minder goed uitpakken voor de horeca. Juist deze zomermaanden zijn voor veel horecagelegenheden van groot belang om een positief bedrijfsresultaat te realiseren en een buffer op te bouwen voor mindere maanden.

Groei hotellerie zit grotendeels in Amsterdam
Naar verwachting zal het aantal overnachtingen in Nederlandse hotels in 2011 verder toenemen. Voor 2011 en 2012 wordt een omzetvolumetoename van 2,5 procent verwacht. Opvallend is dat een toenemend aandeel van de hotelovernachtingen wordt gerealiseerd binnen Amsterdam. De oude binnenstad, de vele musea en het uitgaansleven hebben een aantrekkingskracht op toeristen uit binnen- en buitenland. De ruim 3,5 miljoen zakelijke overnachtingen in Amsterdam dragen ook bij aan het succes van de Amsterdamse hoteliers.

Kansen voor transformatiehotels
Sasja van As-Winters is Sectormanager Leisure, Travel en Media. Zij ziet groeiende kansen voor zogenaamde transformtatiehotels. "In Nederland zijn er veel kantoorpanden die niet meer verhuurd zullen worden. Op dit moment staat ongeveer 15 procent van de kantoorpanden leeg. In sommige gebieden loopt dit zelfs op tot bijna één op de drie kantoorpanden. Deze omstandigheden worden versterkt door Het Nieuwe Werken en bieden kansen voor hotelorganisaties die kantoorruimtes transformeren naar hotels. Zo gaat het sneller dan het bouwen van een nieuw hotel en is het bovendien, zeker in de grotere steden, vrijwel de enige mogelijkheid om een centrale en/of goed bereikbare locatie te vinden voor een hotel."

Joke Adema

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Vlees Marketing
Nationale Week Zonder Vlees is een feit

Halverwege maart is het weer zo ver: de Nationale Week Zonder Vlees in Nederland gaat dan weer van start. Dit evenement is van 9 tot en met 15 maart aan de gang. Veel mensen proberen tijdens deze week geen vlees te eten of in plaats van vlees, vegetarisch te koken. Het doel van dit evenement is om m...

Interieur
"Wij hebben vier barista's in dienst"

Niets is belangrijker dan de goede koffie bij lunchroom Proeverz in Gorinchem. Wim van Willigen, eigenaar van Proeverz: ‘’De mensen gaan vaak naar de vakman of de vakvrouw voor een goed product. Wij van Proeverz staan bekend om onze echte koffie. We hebben dan ook niet voor niks vier bar...

Lunchroom
Ontdekken en genieten: Op wereldreis bij De Ontdekking [video]

Op de hoek van de altijd levendige Voorstraat in Utrecht bevindt zich lunchroom De ontdekking, die je in gedachten even meeneemt naar een ander land. Onder het genot van een Braziliaanse koffie of Arabic-night smoothie, word je even weggetrokken uit de dagelijkse sleur. De Ontdekking zorgt voor e...

Lunchroom Interview
"Ze worden hier echt in hun kracht gezet"

De mooie en speciale samenwerking tussen begeleider en cliënt medewerker is uitermate uniek. De Postkamer is een Grand Café gelegen in het hartje van Nijkerk waar gemotiveerde cliënten begeleid en ondersteund worden door zorgorganisatie Careander. De zaak waar Henriette Eleveld als ...

Lunchroom
Op reportage: La Colline [video]

Nergens in Oss u zo thuis voelen als bij La Colline. Te vinden op d’n heuvel zoals op z’n Brabants gezegd wordt. Wat deze zaak zo bijzonder maakt: “La Colline is de woonkamer van Oss geworden waar alle inwoners uit alle woonwijken van Oss welkom zijn”, zegt verantwoordelijke ...

Opening Rotterdam
Maritiem museum gooit het roer om met eigen horeca

Het Maritiem Museum Rotterdam opent een gloednieuw café op zaterdag 22 februari. Vanaf dat moment baat het museum zijn horeca zelf uit om de bezoekerservaring nog beter te maken, nadat eind vorig jaar ook de museumwinkel in eigen beheer is genomen. Het café draagt de naam ‘Het La...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: