KHN: "Wel of geen kraanwater is keus van ondernemer"

15 december 2009 |
KHN: "Wel of geen kraanwater is keus van ondernemer"<

Of een horeca-ondernemer gratis kraanwater schenkt aan gasten moet hij zelf kunnen bepalen. Dat vindt Hans Leenhouts, projectleider op de afdeling Horeca Ondernemers & Adviseurs bij Koninklijke Horeca Nederland. "Je moet je als ondernemers afvragen: maken mijn gasten er een punt van als ik het niet doe?" Het Vara programma Kassa is vorige week de actie 'Gratis Kraanwater' begonnen. Eetgelegenheden die gratis water schenken kunnen een sticker op hun deur plakken en Kassa vermeldt dit op hun website.

Uit reacties op de website van Kassa is op te maken dat het onderwerp zeker wat losmaakt bij gasten en horecaondernemers. 'Ja hoor, er moet weer een tik uitgedeeld worden naar de horeca, jullie weten niet half wat het is om een tent te runnen', is één van de gepeperde commentaren. Een tegenargument: 'Wat een zielig reacties weer van de horeca kant, in Frankrijk krijg je gewoon een karaf water. Die gaan toch ook niet allemaal failliet?' Volgens Leenhouts ligt de waarheid ergens in het midden. "De handeling van het schenken moet wel gebeuren, daar gaan de kosten in zitten."

Grens
Jurgen de Ridder staat achter de bar bij restaurant Nooon in Amsterdam, ze hebben geen centraal beleid voor het schenken van kraanwater. "Als gasten een cappuccino bestellen, dan geef ik daar wel een glas water bij. Maar mijn collega geeft standaard een Spa Blauw als iemand om water vraagt."

"Waar ligt de grens?" vraagt Leenhouts zich af. Café's zijn, veel meer dan restaurants, afhankelijk van consumpties. Straks zitten twee gasten aan een biertje en twee aan het kraanwater; mis je de helft van je omzet. Ze houden wel een hele tafel bezet."

Een grote fles water, een klein flesje, wel bubbels, geen bubbels, kraanwater, bronwater... Volgens horecaondernemer Peter Bijl de Vroe uit Utrecht geeft het verkopen van twee soorten bronwater ook overzicht. "Daarbij bieden wij goede kwaliteit bronwater aan, voor een schappelijke prijs. Voorheen schonken wij wel kraanwater, maar soms gaan er drie karaffen per tafel doorheen. Dan ben je de hele avond water aan het bijvullen."

Geld voor handeling
Voor allebei de kanten valt wat te zeggen, denkt Leenhouts. Hij heeft wel een suggestie voor ondernemers: "Stel, de inkoopprijs van het flesje water is 0,30 ct en je verkoopt het flesje voor 1,75, dan is je bruto marge 1,45. Maar, de bestelling moet opgenomen worden, het glaasje ingeschonken en iemand moet het brengen. Een ondernemer zou kraanwater kunnen serveren, en 1,45 rekenen voor de handelingen die gemaakt worden." Zo maak je volgens Leenhouts een aardig gebaar.

"Als gasten erover klagen dan moet je je als ondernemer afvragen wat het oplevert als je wél kraanwater schenkt. Een tevreden gast die terug komt, is soms meer waard."


De RestaurantKrant, De Cafékrant, Sanny Visser


Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Culinair Recepten
Wat zit er in de originele bolognesesaus?

De bolognesesaus is de allerbekendste Italiaanse pastasaus. In tegenstelling tot veel andere pastasauzen is deze behoorlijk rijk gevuld, doorgaans is het een saus op basis van gehakt, (gepelde) tomaten, wortel, selderie, knoflook en ui. Hieraan worden vaak nog meer ingrediënten aan toegevoegd, ...

Opening Internationaal
Deus Ex Machina brengt uniek retail- en restaurantconcept naar Nederland

Deus Ex Machina is meer dan alleen een merk. Het brengt een lifestyle voor alle riders, bikers, creatieven, foodfanaten en artistiekelingen tot leven. Met hun recent geopende ‘tempel’ genaamd The Wat of Why aan de Amsterdamse Herengracht start ook in de lage landen de jacht naar plezier....

Interview
Zus&Zus: eigentijdse lunchroom in Barneveld [video]

Zus&Zus is een kleine lunchroom gevestigd op het Dijkje in Barneveld. Het is opgericht door de twee zussen Dynande en Sharissa. Nadat Dynande haar opleiding tot banketbakker had afgerond en Sharissa haar baan in de zorg had opgezegd, besloten de twee hun passie voor bakken te volgen. Na een jaar...

Koffie & thee Achtergronden
Het Grote Koffiebar Onderzoek: zo drinkt Nederland koffie in een koffiebar

Specialty coffee is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden in Nederland. Uit onderzoek van Koffietje.nl blijkt dat ongeveer de helft van de koffiedrinkers één of meerdere keren per week een koffiebar bezoekt. Per bezoek bestellen we gemiddeld 2 drankjes, met een sterke voor...

Achtergronden Internationaal
China gaat wegwerpplastic uitbannen, ook in de horeca

China zal de productie, de verkoop en het gebruik van plastic wegwerpproducten in de komende vijf jaar in drie fasen verbieden of beperken, volgens een gezamenlijk door de Nationale Commissie voor Ontwikkeling en Hervorming en het Ministerie van Ecologie en Milieu uitgevaardigde instructie. Ook voor...

Interview
Reportage: Koffie en Jij, Hilversum [video]

Koffie en jij is een gezellige lunchroom midden in het centrum van Hilversum. Je kan hier genieten van allerlei vegan of vegetarische gerechten. Met de huiselijke sfeer kan je er op je gemak een kopje koffiedrinken en even ontsnappen van het drukke leven. Koffie en jij richt zich vooral op de men...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: