KHN wil achterstand pinadressen inhalen

18 augustus 2010 |
KHN wil achterstand pinadressen inhalen<

Met Tv-spotjes start branche-vereniging Koninklijke Horeca Nederland (KHN) maandag 23 augustus een twee weken durende campagne om pinnen in de horeca te promoten. "Betalen met de bankpas is niet alleen veiliger, consumenten verwachten dat ze overal kunnen pinnen, dus ook in de horeca", aldus Lodewijk van der Grinten, directeur van KHN. Het aantal adressen in de horeca waar gasten met de pinpas kunnen betalen ligt flink lager dan in de retailsector.

Inhalen
Bij 56% van de horecabedrijven kan worden gepind. Bij winkels (van bakker tot supermarkt) is dat gemiddeld 70%. "We zijn hard bezig deze achterstand in te halen", aldus Van der Grinten die doelt op de Slimme Pinpakketten waarmee de acceptatie van pinnen gemakkelijk en betaalbaar is. Horecaondernemers die nu nog geen mogelijkheid hebben om te pinnen, krijgen tot eind september 2010 een subsidie van 100 euro.

Lage kosten
Een veel gehoord signaal van kleinere horecabedrijven zoals cafés, snackbars en ijssalons is dat pinnen duur is. Contant betalen lijkt vaak goedkoper, maar dan zijn bijvoorbeeld de handelings- en personeelskosten niet meegerekend. Als eenmaal een pinautomaat is aangeschaft, is pinnen over het algemeen zelfs goedkoper dan contante transacties.

Zonder zorgen
Van der Grinten: "Nog veel belangrijker is dat pinnen veiliger is, pinnen interessanter is omdat er meer omzet gemaakt wordt en pinnen inspeelt op de verwachtingen van gasten. Steeds meer Nederlanders verwachten dat je overal kunt pinnen. Vorig jaar werd er door de Nederlanders bijna 2 miljard keer gepind! Je wilt dat gasten zonder (geld)zorgen van je gastvrijheid kunnen genieten. En dan wil je ze niet telkens naar een geldautomaat op straat sturen."

Veiligheid
Vooruitlopend op de Tv-campagne stuurde KHN haar 20.000 leden een brief met deze argumenten. In korte tijd werden 1.000 antwoordkaarten ontvangen, waarbij ongeveer de helft vroeg naar de Slimme Pinpakketten. Van der Grinten: "Dat toont aan dat de horeca veiligheid hoog in het vaandel heeft staan en luistert naar de wensen van de gast!"

Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview Longread
Het succesverhaal van Brownies&downieS: 'Eind dit jaar hebben we 57 lunchzaken'

In zeven jaar tijd van twee naar vijfenvijftig vestigingen. Thijs Swinkels, oprichter van Brownies&downieS, geniet nog steeds van de olievlek die zich vanuit het Brabantse Veghel heeft weten te verspreiden naar de rest van Nederland. Een mooie prestatie voor iemand die eigenlijk alleen maar werk...

Vega
Nieuw vegetarisch keurmerk voor restaurants

Dinsdag 12 november is het eerste echte vegetarische keurmerk voor restaurants gelanceerd. Het LEKKER VEGA Keurmerk is een initiatief van de Vegetariërsbond en doet met zijn indeling in niveaus recht aan het veelzijdige vega-aanbod in de Nederlandse horeca. Een win-win situatie voor restaurant ...

Koffie & thee Achtergronden
App spaarder 'wint' reis naar Italië bij Doppio Espresso

In september 2018 was de lancering van de Mijn Doppio App. Gasten van Doppio Espresso kunnen middels de app sparen voor gratis koffie, patisserie, lunch en als ultieme spaardoel een reis naar Milaan. In 2019 is het zover, de eerste gasten hebben 5000 punten bij elkaar gespaard. De trouwe gast van...

Opening Den Haag
STAN&CO Den Haag gaat bijna open

Na een rigoureuze verbouwing van een jaar is STAN&CO Den Haag bijna klaar voor de opening. In het pand aan het Buitenhof wordt de laatste hand gelegd aan een bar-restaurant waar gasten gedurende de hele dag en avond terecht kunnen voor ontbijt, lunch, borrel en diner. De nieuwe gevel is voorzien...

Opening Rotterdam
Tweede Bagels & Beans aGoGo verovert Rotterdam

Binnenkort klotst de bagelliefde over de randen van de Koopgoot: woensdag 20 november opent Bagels & Beans de sluizen van bagels, koffie en geluk in FORUM Rotterdam. Op de eerste verdieping komt de vertrouwde Bagels & Beans, de begane grond is gereserveerd voor Bagels & Beans aGoGo. De t...

Wet- en regelgeving
Loondoorbetaling bij ziekte en re-integratie wordt duidelijker

Veel werkgevers in de horeca hebben moeite met de verplichting om het loon door te betalen van zieke werknemers. Ook zijn zij verantwoordelijk voor de re-integratie, al zijn zij zich daar vaak niet van bewust. Om werkgevers te ontzorgen, komt er per 1 januari 2020 een nieuw pakket aan maatregelen...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: