Jurering AD Friettest onbetrouwbaar?

21 april 2015 |
Jurering AD Friettest onbetrouwbaar?<

Arn Zuyderduin, eigenaar van Vlaams friteshuis Van Gogh in Amersfoort stuurde Lunchroom een kanttekening/observatie over de gang van zaken
bij de jurering van de AD Friettest 2015. Lees hieronder zijn verhaal:

Lieve frietliefhebber,

In 2012 zijn wij - van Vlaams friteshuis ‘van Gogh’ - de gevierde patatbakkers van Amersfoort. We winnen dat jaar de AD friettest. Fantastisch!!!

In 2013 presteren we ook goed, maar onder ons kunnen.
In 2014 scoren we onder de maat. Dat zit ons niet lekker. Onze friet is volgens de keurmeesters lekker en smaakvol, maar minder knapperig dan gewenst. Niet leuk om te horen. We hebben de hand in eigen boezem gestoken en zijn nog beter ons best gaan doen.

Met het hele team hebben we alle stappen van het patatbakken nog eens grondig doorgenomen: verschillende aardappels zijn getest en diverse soorten olie geprobeerd. We willen namelijk de allerlekkerste friet bakken. We zijn, ja hoor, je mag er best om lachen, gepassioneerde patatbakkers.

Het zal je wellicht zijn opgevallen dat we in de zaak heel regelmatig vragen of het frietje naar wens is. We houden onszelf op die manier scherp met directe feedback.

De test
De keurmeesters van AD zijn ook dit jaar weer langs geweest. Onze patatbakker Paul (bijna 20 jaar ervaring) mocht de frietjes bakken. Op verzoek heeft hij de frietjes ingepakt en meegegeven aan het testteam. Hij whatsappte zijn collega’s trots dat hij een prima friet had meegegeven en alle vertrouwen had in een goede beoordeling. Dat was fijn om te horen.

Na het testmoment begon onze telefoon te rinkelen. Collega-patatbakkers waren ook getest door het AD en wilden ons daar graag even over spreken. Het is fijn om samen de onderlinge strijd aan te gaan en elkaar te stimuleren.

We vertelden elkaar hoe de test was afgenomen. En daar begint de ellende. Wat bleek namelijk: het AD hanteert verschillende manieren om friet te keuren!
- In de meeste zaken wordt de friet besteld en direct na het bakken geproefd. Zo moet je friet inderdaad eten, direct uit de puntzak…
- Bij ons (en nog een paar andere zaken) werd verzocht de bestelling in te pakken. De friet werd vervolgens meegenomen naar de auto, uitgepakt en geproefd. Dan eet je nog steeds een lekker frietje. Maar wel iets minder lekker. Inpakken van friet maakt de beleving toch net wat minder. Dat weet iedereen.

We waren zeer verbaasd en onthutst. Het AD spreekt immers van een 'wetenschappelijke test met een wiskundig rekenmodel en schrijft zelf in een brief dat de friet 'ter plekke wordt getest'.

Meningsverschil
Natuurlijk hebben we direct contact gezocht met AD-redacteur Paul Hovius. We gaven aan - bij Paul en bij het Centrum voor Smaakonderzoek - dat met deze testmethode de resultaten niet betrouwbaar zijn. Paul is het daar niet mee eens. Hij vindt dat het smaakverschil tussen ingepakte friet en direct geconsumeerde friet miniem is.

Zo ontstond een meningsverschil. Wij denken dat inpakken de kwaliteit van de frietjes aantast, want in aardappels zit vocht en een gefrituurde aardappel wasemt na. Als je net gefrituurde frietjes inpakt, kan het vocht niet weg. Dat gaat ten koste van de krokantheid en knapperigheid.

Wij zijn teleurgesteld dat ons frietje de afgelopen jaren geen serieuze kans heeft gehad. Dat is lastig te verteren. Het AD mag in zo’n belangrijke test niet meten met twee maten. Alleen in 2012 is onze friet in de winkel getest…

Wat te doen?
Wij, van het Vlaams friteshuis, vinden het belangrijk dat er kritisch naar ons vak wordt gekeken. We zijn professionals die zichzelf voortdurend willen verbeteren. Het is dus mooi dat een landelijke krant ieder jaar een keuring doet. Maar…: doe het dan wel eerlijk.

We hopen dat Paul en het Centrum van Smaakonderzoek de test grondig onder de loep zal nemen en volgend jaar alle friet op dezelfde wijze zal testen.

Tot slot
We wensen de winnaar van de friettest 2015 natuurlijk ontzettend veel plezier met hun mooie notering. Het is geweldig om de friettest te winnen, dat weten wij als geen ander. We houden ook dit jaar vast aan onze traditie en gaan de gelukkige winnaar een presentje brengen, plus een persoonlijke felicitatie.

Bedankt dat je de moeite hebt genomen om dit bericht uit te lezen. We ontvangen je graag in onze zaken in Amersfoort en horen graag wat jullie van onze frietjes vinden. We doen ons uiterste best om je de heerlijkste friet van Nederland te serveren. Neem de ranglijst echter maar met… een korreltje zout!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Lekkerste Lunchroombroodje Awards
Meld je aan voor het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland 2020

In verband met de maatregelen om de verdere verspreiding van het coronavirus een halt toe te roepen, zijn horecagelegenheden gesloten geweest. Dat is heel vervelend voor jou als lunchroomondernemer, maar wat kun je beter doen om je naamsbekendheid en omzetkansen te vergroten dan meedoen met de wedst...

Wet- en regelgeving Bezorgen
Plotseling tekort van 2500 maaltijdbezorgers

Door een overnacht ingevoerde maatregel van staatssecretaris Tamara van Ark van sociale zaken zitten duizenden cafetaria’s, snackbars en frituren van de ene op de andere dag met een tekort van 2500 maaltijdbezorgers. Afgelopen maandag maakte Van Ark bekend dat maaltijdbezorgers voortaan min...

Opening Fastservice
Kwalitaria Délifrance nu ook in centrum van Zwolle

Het centrum van Zwolle is een cafetaria en lunchroom rijker. Vandaag opent Kwalitaria Délifrance Zwolle Centrum officieel haar deuren. Ondernemer Rubin Hu is geen onbekende in de regio; de gloednieuwe vestiging is zijn derde in Zwolle. ‘Een plek om gezellig te zitten’ Na een...

Achtergronden Culinair
Mosselseizoen van start met grootste mosselpan ter wereld

Morgen, donderdag 2 juli, start het mosselseizoen met de verkoop van Zeeuwse bodemcultuurmosselen. Dit jaar als eerste exclusief verkrijgbaar bij Sligro. Vanuit de grootste mosselpan ter wereld werden de eerste bodemcultuurmosselen van het seizoen aangeboden aan JRE-chef Joppe Sprinkhuizen, chef van...

Bezorgen Achtergronden
15-jarige maaltijdbezorgers mogen niet meer de straat op

Frans van Rooij, directeur ProFri, vakvereniging Professionele Frituurders, schreef een brief aan Tamara van Ark, Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Zij maakte gisteren bekend dat het vanaf 1 juli (dat is morgen al!) niet meer is toegestaan om medewerkers jonger dan 16 jaar in te...

Achtergronden Coronacrisis
Zo kwam Anne&Max door de afgelopen periode heen

Wobbe van Zoelen, eigenaar en oprichter van de bekende lunch- en koffieketen Anne&Max, vertelt over de afgelopen periode, die voor de horeca onwerkelijk was: "Door simpelweg te kijken naar wat we wél konden leveren in de Covid-19 periode waren we in staat om ons businessmodel deels ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: