Je voelsprieten uitsteken

Auteur: Monique van Gevelt
Columns 17 november 2020
Je voelsprieten uitsteken

Laatst zat ik in een vergadering waar iedereen een mondkapje op had. Op zo’n moment is het best lastig communiceren. Je moet je stem verheffen om gehoord te worden en je ziet elkaars gezicht maar voor de helft. Je ziet geen mond die beweegt of glimlacht. Je moet het doen met de expressie in de ogen om in te schatten wat de ander bedoeld.
 
Normaal kijk je naar het hele gezicht van de ander en kun je inschatten met wie je te maken hebt. Nu staar je in de ogen van de gemondkapte persoon voor je alsof het je minnaar of minnares is, om uit te zoeken waar die ander nou eigenlijk op doelt. En dat heeft toch iets ongemakkelijks.

Gezichtsuitdrukking

In de horeca is het lezen van de gezichtsuitdrukking als een tweede natuur. Bij elke gast tast je onbewust af wat voor vlees je in de kuip hebt. De mimiek van het hele gelaat spreekt boekdelen. Maar met zo’n mondkapje moet je het doen met de helft van de informatie. Dat betekent dat je moet afgaan op jouw gevoel en dat je voelsprieten overuren maken. Het is net zoals al die meetings via Zoom en Teams. Soms mis je door het digitale de finesse in het gesprek. Het is een bijkomstig euvel in deze crisis waar wij mee moeten dealen.

Zorg dat je niet inkakt

Maar dit soort ongemak is niet meer dan een kleine hobbel op je ondernemersweg. Er zijn lastigere dilemma’s.
Zoals de onzekerheid over hoelang wij nog in deze situatie vastzitten. Hoe langer het duurt, des te lastiger het wordt om je te motiveren. Je wilt bezig blijven, maar dan moet je wel genoeg om handen hebben.

Wij leven in een tijd waar het behelpen is. Waar we moeten uitkijken dat we niet in een vreemd soort winterslaap sukkelen. Want er komen straks nog heel wat obstakels op onze weg. Dat betekent dat wij blijvend de voelsprieten moeten uitsteken, moeten vooruitkijken en scenario’s schetsen. Want wat doe je, als X zich voordoet?

Het kan nog best ingewikkeld zijn om voor elke eventuele situatie een aanpak of plan te bedenken. Toch is het slim om je voor te bereiden op alle soorten uitkomsten. Niet om je bezig te houden. Maar om kritisch, en met gepast optimisme, jouw eigen toekomst vast te stellen.

Over Monique:

Monique is geboren en getogen in de horeca, in het restaurant van haar ouders. Daarna heeft zij meer dan 25 jaar gewerkt in de Internationale hotellerie en de meeting & events markt, in zo’n beetje alle disciplines, van medewerker tot commercieel directeur van een hotelgroep. Nu is ze eigenaar van Strategisch Horeca Advies en founding partner bij HorecaMonitor. Verder is columnist en geeft ze trainingen aan de HM Academy op gebied van conceptontwikkeling en marketing.

Overig nieuws