Interview: Pieter van der Poel

15 april 2011 |
Interview: Pieter van der Poel<

Van der Poel is een begrip in het oosten van het land. Met mooi weer staan mensen rijendik voor de deur. Op de eerste zondag in maart was het ijs in zowel Enschede als Hengelo uitverkocht. “Wij hebben altijd vrolijke klanten. Als je chagrijnig bent, ga je geen ijsje kopen”, lacht Meike.

De derde generatie Van der Poel runt twee succesvolle ijssalons. Meike verkoopt ijs en broodjes in de salon in Enschede, Pieter maakt en verkoopt ijs in Hengelo. “We zijn echt een familiebedrijf.”

Van opa op kleinkinderen
Grootvader Piet van der Poel begon in 1925 als banketbakker in Hengelo. Tijdens de Tweede Wereldoorlog waren de grondstoffen voor banket schaars. “Opa ging er ijs naast verkopen”, vertelt Meike. Pieter: “Toen onze vader in 1977 de zaak overnam, besloot hij de banketbakkerij te stoppen en zich alleen nog op ijs te richten. Dat was echt een sprong in het diepe.” IJs was toen nog een luxeproduct. Vader Peter van der Poel heeft zich erin gespecialiseerd en is sinds 2001 zelfs SVH Meesterijsbereider, vertellen zijn kinderen trots. Nu doet hij het iets rustiger aan, al is hij nog veel met ijs in de weer en in de salons te vinden. “Het is zijn hobby om met ijs en klanten te werken”, zegt Meike.
Het ijs wordt dagelijks vers bereid in de productieruimte achter de ijssalon in Hengelo door ijsspecialisten Pieter van der Poel, Bert Waninge en Peter ter Laak, en vervolgens in gekoelde bakken vervoerd naar Enschede. Pieter: “We krijgen veel aanvragen voor de levering van ijs. Laatst zelfs uit Zuid-Frankrijk, van mensen die ons ijs in een restaurant van een ‘prestigieus familiepark’ wilden verkopen.” Meike: “Wij leveren niet aan derden; we houden het ijs exclusief.” Van der Poel maakt wel ijs- en bavaroisbuffetten voor restaurants, bruiloften en bijeenkomsten van bijvoorbeeld FC Twente.

Lees het volledige interview in dit nummer van Lunchroom

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview Longread Coronacrisis
Utrechtse horecaondernemers: "De run op de horeca blijft uit"

We zijn nu drie dagen onderweg sinds de 'heropening' van de horeca. Tijd om horecaondernemers te bezoeken en te vragen naar de ervaringen met het ondernemen met coronabeperkingen en de verwachting voor de toekomst. In Utrecht bezochten we daarom verschillende horecaondernemers en voelden vooral het ...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Liveblog 1: Yesss!! Wij gaan weer open!!

Liveblog. Wij hebben er zin! Wij zijn er klaar voor! Dat is wat Utrechtse horecaondernemers ons vanochtend vol enthousiasme vertelden. De redactie van Lunchroom, De RestaurantKrant en de CaféKrant is vandaag in het land en doet verslag van de eerste dag dat de horeca na maanden weer open mag. Ti...

Achtergronden Rotterdam
Baker&Moore lanceert TO GO picknickservice 'Baker's Box'

Baker&Moore, gevestigd op de Westblaak mag vanaf 1 juni net als de rest van de Nederlandse horeca haar deuren eindelijk weer openen. Tijdens de lockdown is er hard gewerkt aan een nieuw concept. Deze week lanceerde de heer Bakker (eigenaar Baker&Moore) het gloednieuwe concept, genaamd 'B...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: