Interview: Daphne de Haan, Delicatessen Lunchroom Le Stelle, Haren

Auteur: Redactie
20 december 2013
Interview: Daphne de Haan, Delicatessen Lunchroom Le Stelle, Haren

Dankzij producten zoals pasta’s, olijfolie of zoete koekjes is de Italiaanse keuken in Nederland erg geliefd. De liefde voor Italië ontdekte Daphne de Haan al op jonge leeftijd. Ze besloot om deze passie om te zetten in een eigen onderneming en opende lunchroom Le Stelle in Haren. Het werd een dubbelconcept: een lunchroom én een winkel.

Het idee is dat de lunchende gasten de ingrediënten uit het gerecht kunnen kopen in de winkel. Daphne de Haan vindt dat je je niet op één item moet focussen. “Dit is nieuw, het is anders dan wat er al is. Het gaat om het concept eromheen. Ik durfde op 23-jarige leeftijd mijn droom te verwezenlijken. Mijn broertje Sven helpt me in de zaak en is mijn steun en toeverlaat. Ik richt me niet specifiek op een doelgroep, iedereen is welkom.”

Project X

Met een aantal lokale ondernemers wilde De Haan Haren op de kaart zetten. Er werd gebrainstormd over serieuze ondernemersplannen en ideeën. Project X, het uit de hand gelopen Facebookfeestje in 2012, gooide roet in het eten en Haren werd inderdaad op de kaart gezet. “Het leek wel een oorlogsgebied tijdens Project X. Gelukkig zijn we erg nuchter en gaan we gewoon weer door. Met z’n allen hebben we de rotzooi opgeruimd. Het was wel bijzonder om te zien hoe alle ondernemers samenwerken en doorgaan. Die saamhorigheid vond ik mooi.”

Haren is een levendig dorp waar mensen graag komen om te winkelen. Ook van buiten de stad bezoeken mensen het centrum. Met lunchoom Le Stelle en de Italiaanse delicatessenzaak probeert De Haan onder andere deze doelgroep te bereiken.

Het concept

Daphne de Haan werkte een aantal jaren in de zaak van haar schoonouders, het Italiaanse restaurant Sa Capanna. Daar is de liefde voor de producten en het land ontstaan. Inspiratie voor de zaak haalt Daphne onder meer uit Sardinië. Haar schoonfamilie heeft daar een landhuis en jaarlijks brengt ze daaraan een bezoek. Via haar Italiaanse leverancier, dezelfde als van Sa Capanna, worden maandelijks producten uit Sardinië en Italië gehaald. “Ik probeer een vast assortiment aan te bieden. Als een product niet loopt, stop ik ermee, maar ik vind dat als mensen speciaal komen voor een ingrediënt, het er wel moet zijn. Vooral omdat ik een speciaalzaak heb.”

Producten die men in de winkel kan kopen, komen ook terug in gerechten die op de menukaart staan. “Dat vind ik belangrijk en dat is ook het concept. Als mensen de ingrediënten uit de lunchgerechten herkennen en lekker vinden, kunnen ze deze kopen in de winkel. Hierbij adviseer ik de gasten actief. Als ik een broodje serveer, vertel ik er specifiek bij welke producten uit de winkel gebruikt zijn. Andersom adviseer ik de ‘winkelklanten’ hoe zij gerechten kunnen maken.”

Gunfactor

“Het is hard werken en het gaat niet zomaar vanzelf. Ik heb mezelf vijf jaar de tijd gegeven en dan moet het bedrijf winstgevend worden. Ik kan niet zeggen dat ik twee type klanten heb: voor de winkel en de lunchroom. Wel is het in de winkel soms gemakkelijker verdienen. In één uur kun je snel producten verkopen en dan verdien je bijvoorbeeld 100 euro, terwijl in datzelfde uur mensen met één kopje cappuccino in de lunchroom zitten. Maar soms gaat het ook andersom en dan heeft de winkel de omzet van de lunchroom nodig. Dat maakt het concept compleet en prettig.”

De Haan denkt dat het concept van Le Stelle ook een kans van slagen heeft in een stad of in de Randstad. “Mijn voordeel hier is dat de mensen mij kennen. Het is erg persoonlijk en dan kun je nog meer halen uit de gunfactor. Ik merk ook dat mensen het leuk vinden dat ik hen ken. Als ze binnenkomen en ik kan meteen raden wat ze willen drinken of ik weet welk broodje ze de vorige keer gehad hebben, dan zie ik waardering. Dat maakt het werk ook leuk.”

De eigenaresse heeft gehoord dat gasten de zaak als ongedwongen ervaren en dat de kwaliteit uitstekend is. “Mensen vinden het een fijne en gezellige sfeer. Ze hebben niet het gevoel van ‘ik moet hier iets’. Dan denk ik: ‘Yes’, dat zou ik iedere dag willen horen!”

Groei als ondernemer

“Ik ben als ondernemer gegroeid. Men heeft vooral een gemakkelijk beeld van het runnen van een zaak. De rompslomp, de cijfers en de verantwoordelijkheid die erbij komen, overvallen je altijd. Financieel komt er veel op je af. Je kunt rekeningen niet altijd meteen betalen. Soms moet je even wachten tot het beter uitkomt. In het begin zat ik daarmee behoorlijk in mijn maag, maar nu is dat minder. Het komt wel, maar soms niet meteen en dan is het ook goed. Daarnaast moet je geen gekke dingen doen als je het geld niet hebt. Je hoeft niet iedere keer te vernieuwen.”

De gast

Lunchroom Le Stelle heeft een duidelijk concept en De Haan heeft ideeën. “Ik heb geleerd dat je alles in stapjes moet doen. De belangrijkste zaken moet je aanpakken, maar het concept hoeft niet in één keer te staan. Zo maak je het voor jezelf ook leuk. Ik wil de uitdaging blijven opzoeken en steeds vernieuwen en ontwikkelen. Dit betekent dat je kritisch blijft en dat het niet door je vingers glipt.”

De eigenaresse merkt dat de gasten aan het veranderen zijn. “Gasten willen kwaliteit en daarom leg je de lat hoog. Smaken verschillen. Als een gast een gerecht niet lekker vindt omdat hij het niet kent en dat uitspreekt, dan baal je. Je gaat altijd op zoek naar een passende oplossing. Als altijd alles maar goed zou gaan, blijf je ook niet scherp”, aldus De Haan.

De menukaart heeft onderneemster zelf bedacht. “Ik heb mijn ideeën en ervaringen bij elkaar gezet. Het zijn niet alleen Italiaanse gerechten, maar ik probeer er altijd een speciale twist aan te geven. Zo hebben we in deze tijd ook snert. Het gevaar is dat je een te groot aanbod hebt. Dan snijd je jezelf alleen maar in je vingers en is er een kans dat je producten moet weggooien.”

Sterrenzaak

De Haan volgt de trends en wil dat haar zaak een frisse uitstraling heeft. “Maar het moet niet zo zijn dat de trend belangrijker wordt dan de wensen van de gasten. Zij vinden mijn cappuccino met cacao hartstikke lekker en als blijkt uit de nieuwste trend dat je hem moet serveren zonder cacao, gaan de wensen van de gasten toch vóór. Uiteraard probeer ik nieuwe dingen uit, maar als het niet aanslaat, heeft het geen zin. Blijven luisteren naar je gasten en je openstellen voor iedere doelgroep. Iedereen is welkom bij Le Stelle.”

Cross-overconcepten is een lunchroomtrend die we in 2014 meer gaan zien. Lunchroom Le Stelle heeft deze trend opgepikt en is met lunchroom én winkel de markt een stap voor. “Le Stelle staat voor ‘winkelen onder de sterren’. Ik wil dat laten terugkomen in de zaak, zoals de sterren van de kaart en koekjes met sterren erop.” Een lunchroom én winkel met een duidelijke visie en stijl: een ster waardig.

Wie is Daphne de Haan?

Daphne de Haan is 26 jaar, geboren en getogen in Haren. Ze heeft een relatie met de zoon van de eigenaren van het dertig jaar bestaande Italiaanse restaurant Sa Capanna in Haren. In deze zaak begon ze haar horecacarrière met een bijbaan en later werkte ze er fulltime. De late uurtjes werken vielen haar tegen en toen besloot ze om verder te kijken. Het zelfstandige gevoel zat er al vroeg in. Lunchen en dineren, niet specifiek de Italiaanse keuken, doet ze graag met vriendinnen in diverse horecazaken.

De cijfers:

Omzet etenswaren                     58,8%
Omzet drank non-alcoholisch     41,2%
Oppervlakte                                68 m2
Zitplaatsen                                  23
Terras                                         43
Prijs koffie                                   € 2,25
Prijs thee                                     € 2,00
Goedkoopste gerecht                 € 3,00 (tosti)
Duurste gerecht                          € 15,95 (anti paste Le Stelle)
Meest gegeten snack                 Broodje Le Stelle
Bestseller                                    Broodje Le Stelle
Specialiteit                                   Plankje met verschillende hapjes

LU21Jaar

Foto: NFP Photography

Overig nieuws