Interview: Daphne de Haan

20 december 2013 |
Interview: Daphne de Haan<

Dankzij producten zoals pasta’s, olijfolie of zoete koekjes is de Italiaanse keuken in Nederland erg geliefd. De liefde voor Italië ontdekte Daphne de Haan al op jonge leeftijd. Ze besloot om deze passie om te zetten in een eigen
onderneming en opende lunchroom Le Stelle in Haren. Het werd een dubbelconcept: een lunchroom én een winkel.

Dubbelconcept
Het idee is dat de lunchende gasten de ingrediënten uit het gerecht kunnen kopen in de winkel. Daphne de Haan vindt dat je je niet op één item moet focussen. “Dit is nieuw, het is anders dan wat er al is. Het gaat om het concept eromheen. Ik durfde op 23-jarige leeftijd mijn droom te verwezenlijken. Mijn broertje Sven helpt me in de zaak en is mijn steun en toeverlaat. Ik richt me niet specifiek op een doelgroep, iedereen is welkom.”

Project X
Met een aantal lokale ondernemers wilde De Haan Haren op de kaart zetten. Er werd gebrainstormd over serieuze ondernemersplannen en ideeën. Project X, het uit de hand gelopen Facebookfeestje in 2012, gooide roet in het eten en Haren werd inderdaad op de kaart gezet. “Het leek wel een oorlogsgebied tijdens Project X. Gelukkig zijn we erg nuchter en gaan we gewoon weer door. Met z’n allen hebben we de rotzooi opgeruimd. Het was wel bijzonder om te zien hoe alle ondernemers samenwerken en doorgaan. Die saamhorigheid vond ik mooi.”
Haren is een levendig dorp waar mensen graag komen om te winkelen. Ook van buiten de stad bezoeken mensen het centrum. Met lunchoom Le Stelle en de Italiaanse delicatessenzaak probeert De Haan onder andere deze doelgroep te bereiken.

Het concept
Daphne de Haan werkte een aantal jaren in de zaak van haar schoonouders, het Italiaanse restaurant Sa Capanna. Daar is de liefde voor de producten en het land ontstaan. Inspiratie voor de zaak haalt Daphne onder meer uit Sardinië. Haar schoonfamilie heeft daar een landhuis en jaarlijks brengt ze daaraan een bezoek. Via haar Italiaanse leverancier, dezelfde als van Sa Capanna, worden maandelijks producten uit Sardinië en Italië gehaald. “Ik probeer een vast assortiment aan te bieden. Als een product niet loopt, stop ik ermee, maar ik vind dat als mensen speciaal komen voor een ingrediënt, het er wel moet zijn. Vooral omdat ik een speciaalzaak heb.”
Producten die men in de winkel kan kopen, komen ook terug in gerechten die op de menukaart staan. “Dat vind ik belangrijk en dat is ook het concept. Als mensen de ingrediënten uit de lunchgerechten herkennen en lekker vinden, kunnen ze deze kopen in de winkel. Hierbij adviseer ik de gasten actief. Als ik een broodje serveer, vertel ik er specifiek bij welke producten uit de winkel gebruikt zijn. Andersom adviseer ik de ‘winkelklanten’ hoe zij gerechten kunnen maken.”

"Lees het volledige interview in dit nummer van Lunchroom.":http://www.lunchroom.nl/blad/110/

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Culinair Recepten
Wat zit er in de originele bolognesesaus?

De bolognesesaus is de allerbekendste Italiaanse pastasaus. In tegenstelling tot veel andere pastasauzen is deze behoorlijk rijk gevuld, doorgaans is het een saus op basis van gehakt, (gepelde) tomaten, wortel, selderie, knoflook en ui. Hieraan worden vaak nog meer ingrediënten aan toegevoegd, ...

Opening Internationaal
Deus Ex Machina brengt uniek retail- en restaurantconcept naar Nederland

Deus Ex Machina is meer dan alleen een merk. Het brengt een lifestyle voor alle riders, bikers, creatieven, foodfanaten en artistiekelingen tot leven. Met hun recent geopende ‘tempel’ genaamd The Wat of Why aan de Amsterdamse Herengracht start ook in de lage landen de jacht naar plezier....

Interview
Zus&Zus: eigentijdse lunchroom in Barneveld [video]

Zus&Zus is een kleine lunchroom gevestigd op het Dijkje in Barneveld. Het is opgericht door de twee zussen Dynande en Sharissa. Nadat Dynande haar opleiding tot banketbakker had afgerond en Sharissa haar baan in de zorg had opgezegd, besloten de twee hun passie voor bakken te volgen. Na een jaar...

Koffie & thee Achtergronden
Het Grote Koffiebar Onderzoek: zo drinkt Nederland koffie in een koffiebar

Specialty coffee is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden in Nederland. Uit onderzoek van Koffietje.nl blijkt dat ongeveer de helft van de koffiedrinkers één of meerdere keren per week een koffiebar bezoekt. Per bezoek bestellen we gemiddeld 2 drankjes, met een sterke voor...

Achtergronden Internationaal
China gaat wegwerpplastic uitbannen, ook in de horeca

China zal de productie, de verkoop en het gebruik van plastic wegwerpproducten in de komende vijf jaar in drie fasen verbieden of beperken, volgens een gezamenlijk door de Nationale Commissie voor Ontwikkeling en Hervorming en het Ministerie van Ecologie en Milieu uitgevaardigde instructie. Ook voor...

Interview
Reportage: Koffie en Jij, Hilversum [video]

Koffie en jij is een gezellige lunchroom midden in het centrum van Hilversum. Je kan hier genieten van allerlei vegan of vegetarische gerechten. Met de huiselijke sfeer kan je er op je gemak een kopje koffiedrinken en even ontsnappen van het drukke leven. Koffie en jij richt zich vooral op de men...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: