Interview: Daphne de Haan

20 december 2013 |
Interview: Daphne de Haan<

Dankzij producten zoals pasta’s, olijfolie of zoete koekjes is de Italiaanse keuken in Nederland erg geliefd. De liefde voor Italië ontdekte Daphne de Haan al op jonge leeftijd. Ze besloot om deze passie om te zetten in een eigen
onderneming en opende lunchroom Le Stelle in Haren. Het werd een dubbelconcept: een lunchroom én een winkel.

Dubbelconcept
Het idee is dat de lunchende gasten de ingrediënten uit het gerecht kunnen kopen in de winkel. Daphne de Haan vindt dat je je niet op één item moet focussen. “Dit is nieuw, het is anders dan wat er al is. Het gaat om het concept eromheen. Ik durfde op 23-jarige leeftijd mijn droom te verwezenlijken. Mijn broertje Sven helpt me in de zaak en is mijn steun en toeverlaat. Ik richt me niet specifiek op een doelgroep, iedereen is welkom.”

Project X
Met een aantal lokale ondernemers wilde De Haan Haren op de kaart zetten. Er werd gebrainstormd over serieuze ondernemersplannen en ideeën. Project X, het uit de hand gelopen Facebookfeestje in 2012, gooide roet in het eten en Haren werd inderdaad op de kaart gezet. “Het leek wel een oorlogsgebied tijdens Project X. Gelukkig zijn we erg nuchter en gaan we gewoon weer door. Met z’n allen hebben we de rotzooi opgeruimd. Het was wel bijzonder om te zien hoe alle ondernemers samenwerken en doorgaan. Die saamhorigheid vond ik mooi.”
Haren is een levendig dorp waar mensen graag komen om te winkelen. Ook van buiten de stad bezoeken mensen het centrum. Met lunchoom Le Stelle en de Italiaanse delicatessenzaak probeert De Haan onder andere deze doelgroep te bereiken.

Het concept
Daphne de Haan werkte een aantal jaren in de zaak van haar schoonouders, het Italiaanse restaurant Sa Capanna. Daar is de liefde voor de producten en het land ontstaan. Inspiratie voor de zaak haalt Daphne onder meer uit Sardinië. Haar schoonfamilie heeft daar een landhuis en jaarlijks brengt ze daaraan een bezoek. Via haar Italiaanse leverancier, dezelfde als van Sa Capanna, worden maandelijks producten uit Sardinië en Italië gehaald. “Ik probeer een vast assortiment aan te bieden. Als een product niet loopt, stop ik ermee, maar ik vind dat als mensen speciaal komen voor een ingrediënt, het er wel moet zijn. Vooral omdat ik een speciaalzaak heb.”
Producten die men in de winkel kan kopen, komen ook terug in gerechten die op de menukaart staan. “Dat vind ik belangrijk en dat is ook het concept. Als mensen de ingrediënten uit de lunchgerechten herkennen en lekker vinden, kunnen ze deze kopen in de winkel. Hierbij adviseer ik de gasten actief. Als ik een broodje serveer, vertel ik er specifiek bij welke producten uit de winkel gebruikt zijn. Andersom adviseer ik de ‘winkelklanten’ hoe zij gerechten kunnen maken.”

"Lees het volledige interview in dit nummer van Lunchroom.":http://www.lunchroom.nl/blad/110/

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Lekkerste Lunchroombroodje Awards
Meld je aan voor het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland 2020

In verband met de maatregelen om de verdere verspreiding van het coronavirus een halt toe te roepen, zijn horecagelegenheden gesloten geweest. Dat is heel vervelend voor jou als lunchroomondernemer, maar wat kun je beter doen om je naamsbekendheid en omzetkansen te vergroten dan meedoen met de wedst...

Wet- en regelgeving Bezorgen
Plotseling tekort van 2500 maaltijdbezorgers

Door een overnacht ingevoerde maatregel van staatssecretaris Tamara van Ark van sociale zaken zitten duizenden cafetaria’s, snackbars en frituren van de ene op de andere dag met een tekort van 2500 maaltijdbezorgers. Afgelopen maandag maakte Van Ark bekend dat maaltijdbezorgers voortaan min...

Opening Fastservice
Kwalitaria Délifrance nu ook in centrum van Zwolle

Het centrum van Zwolle is een cafetaria en lunchroom rijker. Vandaag opent Kwalitaria Délifrance Zwolle Centrum officieel haar deuren. Ondernemer Rubin Hu is geen onbekende in de regio; de gloednieuwe vestiging is zijn derde in Zwolle. ‘Een plek om gezellig te zitten’ Na een...

Achtergronden Culinair
Mosselseizoen van start met grootste mosselpan ter wereld

Morgen, donderdag 2 juli, start het mosselseizoen met de verkoop van Zeeuwse bodemcultuurmosselen. Dit jaar als eerste exclusief verkrijgbaar bij Sligro. Vanuit de grootste mosselpan ter wereld werden de eerste bodemcultuurmosselen van het seizoen aangeboden aan JRE-chef Joppe Sprinkhuizen, chef van...

Bezorgen Achtergronden
15-jarige maaltijdbezorgers mogen niet meer de straat op

Frans van Rooij, directeur ProFri, vakvereniging Professionele Frituurders, schreef een brief aan Tamara van Ark, Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Zij maakte gisteren bekend dat het vanaf 1 juli (dat is morgen al!) niet meer is toegestaan om medewerkers jonger dan 16 jaar in te...

Achtergronden Coronacrisis
Zo kwam Anne&Max door de afgelopen periode heen

Wobbe van Zoelen, eigenaar en oprichter van de bekende lunch- en koffieketen Anne&Max, vertelt over de afgelopen periode, die voor de horeca onwerkelijk was: "Door simpelweg te kijken naar wat we wél konden leveren in de Covid-19 periode waren we in staat om ons businessmodel deels ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: