Ice Bakery franchise is een hit

17 maart 2015 |
Ice Bakery franchise is een hit<

Ze maken er ijs, koffie, bonbons, macarons, crêpes, stroopwafels milkshakes en nog veel meer van Nutella hazelnootpasta. Elke dag
staan er lange wachtrijen in de winkels en uit de hele wereld komen honderden franchiseaanvragen. Zaterdag 21 maart opent de populaire Ice Bakery in Amsterdam zijn vijfde filiaal binnen acht maanden en medio april zijn zesde.

Het loopt storm
In augustus 2014 opende eigenaar Kiro Holding in samenwerking met conceptbedenker Roberto Fava zijn eerste Ice Bakery aan de Leidsestraat in Amsterdam. Daar liep het zo storm dat er al snel twee nieuwe filialen aan de Nieuwendijk bijkwamen. Onlangs opende nummer vier aan de Kalverstraat en deze week nummer vijf aan het Rokin 134. Dat wordt meteen de grootste Ice Bakery van Amsterdam. Inmiddels is ook het contract voor nummer zes getekend. Die vestiging zal medio april aan de Oude Doelenstraat worden geopend en krijgt een front van maar liefst veertien meter breed. Alle vestigingen zijn afhaalsalons. Eind dit jaar wil Kiro een Ice Bakery restaurant openen, waar klanten alle Nutella lekkernijen ter plekke kunnen consumeren en grote ijscoupes kunnen bestellen.

IJsverkoop en bakkerij
Het horecabedrijf zocht een rendabele manier om met een ijsverkooppunt de winter door te komen. Na veel overleg met de conceptbedenker kwam deze met het idee om met een chocoladeproduct te gaan werken waar allerlei lekkernijen mee te maken zijn: Nutella hazelnootpasta. Vervolgens combineerde hij een ijsverkooppunt met een bakkerij.
Het enorme succes heeft Fava ook verrast. "Mensen staan hier de hele dag door voor de winkel alsof het Madam Tussauds is of alsof er een nieuwe iPhone van Apple wordt gelanceerd. Voor ons was dit het Ei van Columbus, voor Amsterdam is het een wereldprimeur", vertelt Fava. "We zitten nu alleen in het centrum van Amsterdam en alleen op toplocaties. Als we in andere steden of landen zouden willen uitbreiden, zou dat via franchise moeten gaan."

250 franchiseverzoeken
Kiro heeft inmiddels 250 franchiseverzoeken gekregen uit Dubai, Turkije, Cyprus, Griekenland, Italië en diverse Nederlandse steden. Volgens het bedrijf zou Nutella-producent Ferrero hier het voortouw in moeten nemen.
Opmerkelijk genoeg geeft Ferrero nog steeds geen volledige medewerking, behalve dat het de mogelijkheden biedt om zoveel mogelijk van haar producten te verkopen. Zo lanceerde het bedrijf vorig jaar de Nutella Professionel Line, een product dat exclusief voor de ambachtelijke ijsbereider en patissier op de markt is gebracht. Ice Bakery gebruikt het voor de helft van de 60 verschillende ijssmaken, ijstaarten, ijslolly's, ijsbonbons, maar ook in macarons, crêpes, donuts, cupcakes, wafels, poffertjes en vele chocoladeproducten. Daarnaast worden uit de hele wereld verschillende Nutella-producten geïmporteerd en in de Ice Bakery's verkocht: van kleine minipotjes van 30 gram tot megapotten van 5 kilo, van de Nutella Bready tot de Nutella Nut & Go en Estathé.

Honderd werknemers
De groeiende keten heeft inmiddels honderd werknemers in dienst. Ondanks het succes heeft Kiro mediaverzoeken tot nu toe afgehouden. ,,We wilden eerst het concept uitwerken zoals wij het voor ogen hadden. Met de opening van het vijfde filiaal zijn we op dat punt beland," aldus het bedrijf.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie
Horecaondernemers zijn positiever dan een jaar geleden

De horeca kijkt met vertrouwen naar 2020, zo blijkt uit het nieuwe SRA-BiZ-visierapport ‘2020 in Zicht, de verwachtingen van Nederlandse ondernemingen’. De consumentenbestedingen zullen waarschijnlijk op peil blijven en buitenlandse toeristen weten ons land nog steeds goed te vinden. Er ...

Bezorgen Achtergronden
Open brief TheFork naar aanleiding van ophef uitzending Rambam

Naar aanleiding van de Rambam-uitzending van januari wil TheFork reageren op beschuldigingen die tijdens de uitzending werden geuit. Hierbij delen we deze brief van TheFork, waarin ook de werkwijze van KHN richting de media wordt bekritiseerd. Om een gedetailleerd en volledig beeld te kunnen sch...

Koffie & thee Achtergronden
Starbucks vraagt teveel voor plantaardige melk

Als je bij Starbucks een cappuccino met havermelk bestelt betaal je 70 cent extra. Dit botst met hun eigen klimaatdoelstellingen, want de milieu-impact van plantaardige melk is gemiddeld meer dan de helft lager dan die van koemelk. ProVeg verzoekt daarom de toeslag op plantaardige melk te laten vall...

Food Advertorial
Food Waste Challenge: Best Practice

Nederlandse restaurants en hotels kunnen gezamenlijk jaarlijks 61 miljoen kilo voedselverspilling vermijden en daarmee 582 miljoen euro besparen. Dit is maandag 13 januari bekend gemaakt tijdens de slotdag van de Food Waste Challenge op de Horecava. De Food Waste Challenge is een door Rabobank georg...

Culinair Recepten
Wat zit er in de originele bolognesesaus?

De bolognesesaus is de allerbekendste Italiaanse pastasaus. In tegenstelling tot veel andere pastasauzen is deze behoorlijk rijk gevuld, doorgaans is het een saus op basis van gehakt, (gepelde) tomaten, wortel, selderie, knoflook en ui. Hieraan worden vaak nog meer ingrediënten aan toegevoegd, ...

Opening Internationaal
Deus Ex Machina brengt uniek retail- en restaurantconcept naar Nederland

Deus Ex Machina is meer dan alleen een merk. Het brengt een lifestyle voor alle riders, bikers, creatieven, foodfanaten en artistiekelingen tot leven. Met hun recent geopende ‘tempel’ genaamd The Wat of Why aan de Amsterdamse Herengracht start ook in de lage landen de jacht naar plezier....

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: