Hotels slecht toegankelijk voor mensen met een geleidehond

22 augustus 2016 | Thijs Jacobs

De toegankelijkheid van hotels laat nog regelmatig te wensen over voor mensen met een geleidehond, blijkt uit onderzoek van KNGF Geleidehonden onder haar cliënten. Zij ervaren hotels als het minst toegankelijk, ten opzichte van overheidsgebouwen, openbaar vervoer, medische voorzieningen, horecagelegenheden en winkels. Veel mensen genieten tijdens de zomerperiode van een onbezorgde vakantie in een hotel. Voor mensen die hulp krijgen van een blindengeleidehond, assistentiehond, autismegeleidehond of buddyhond is dit niet altijd vanzelfsprekend. KNGF Geleidehonden doet een beroep op ondernemers uit de hotelbranche en vraagt hun deuren open te zetten voor mensen met een geleidehond.

Negen van de tien respondenten acht hotels niet altijd toegankelijk. Hierbij gaat het om ontoegankelijkheid in de breedste zin van het woord. Denk aan een entree met een hoge drempel, het ontbreken van een gehandicaptentoilet of een toegangsverbod voor geleidehonden. Geleidehondenbazen worden vanwege hun hond het vaakst geweigerd bij medische voorzieningen, gevolgd door hotels. Er zijn uiteraard plekken waar de aanwezigheid van een geleidehond echt niet mogelijk is, zoals op een intensivecare-afdeling van een ziekenhuis. Maar plekken waar ook andere mensen zonder hond normaal gesproken probleemloos kunnen komen, moeten goed toegankelijk zijn. Denk aan de spreekruimte van een arts of een tafeltje in een restaurant. Een weigering van een geleidehond beperkt de gehandicapte baas in zijn vrijheid. ‘Bizzy zorgt ervoor dat ik weer onafhankelijker ben van andere mensen en minder pijn heb, omdat zij met plezier taken van mij overneemt. Dit wordt mij afgenomen als ons de toegang tot een hotel of restaurant wordt geweigerd’, vertelt assistentiehondenbaas Marjanne Orbons-Meijerink.

Landelijke wetgeving

Sinds juli 2016 is er landelijke wetgeving waarin verplichte openstelling van openbare gelegenheden voor mensen met een handicap én geleidehond of assistentiehond is vastgelegd. KNGF Geleidehonden is opgelucht dat deze wetgeving er na jaren uitstel is. Omdat deze wet niet van de ene op de andere dag is geïntegreerd in de samenleving, vraagt de geleidehondenschool nogmaals aandacht voor de toegankelijkheid van professioneel opgeleide honden. De organisatie roept ondernemers en in het bijzonder ondernemers uit de hotelbranche op hun deuren open te zetten voor mensen met een handicap die gebruikmaken van een geleidehond.

Impact van een weigering

Een weigering heeft een behoorlijke emotionele impact, blijkt uit het onderzoek dat in opdracht van KNGF Geleidehonden door onderzoeksbureau Ditmeijers’ is uitgevoerd. Het zorgt voornamelijk voor boosheid en teleurstelling bij de ondervraagden. ‘Bij een weigering word je enorm voor het blok gezet, dit zorgt ervoor dat ik me machteloos voel. Geduldig leg ik uit dat Bizzy goed is opgevoed en zich netjes gedraagt. Dit helpt soms, maar soms helaas ook niet’, aldus Marjanne. Bij 40 procent van de weigeringen is een misverstand de oorzaak. Om deze misverstanden de wereld uit te helpen, geven KNGF-ambassadeurs met geleidehond voorlichting door het hele land over de functie van de honden. Zo waren zij bijvoorbeeld te gast bij de Hogere Hotelschool in Amsterdam en in Den Haag.

Stappen voor verbetering

Met ludieke acties, een indringende video-boodschap aan de politiek en helaas ook met schrijnende voorbeelden uit de dagelijkse praktijk heeft KNGF Geleidehonden de afgelopen jaren aandacht gevraagd voor het toelaten van geleidehonden. Het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn & Sport doet nu een beroep op de expertise van KNGF Geleidehonden en haar cliënten bij het verder uitwerken van de landelijke wetgeving. De organisatie is blij om op deze manier bij te kunnen dragen aan een betere toegankelijkheid voor mensen met een handicap.

Voor ondernemers die meer willen weten over een geleidehond over de vloer is er informatiemateriaal beschikbaar. Ondernemers die de toegankelijkheid voor geleidehonden willen benadrukken kunnen kosteloos een welkomststicker opvragen bij KNGF Geleidehonden via info@geleidehond.nl.

Meer informatie vind je via deze link: https://www.geleidehond.nl/media/595027/kngf_folder_open-deuren-voor-de-geleidehond.pdf

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving
Alle rookruimtes gesloten in 2022

Het is de bedoeling dat de laatste rookruimtes in Nederland in 2022 sluiten. In (semi)overheids- en openbare gebouwen sluiten de rookruimtes al in 2021. Dat betekent dat er dan geen rookruimtes meer te vinden zijn in de zorg, het onderwijs, bij overheidsgebouwen en in de cultuur- en sportsector. In ...

Bezorgen Achtergronden
Deliveroo help de Sint een handje

Diverse gezinnen werden aangenaam verrast toen de Sint met zijn paard bij hen voor de deur stond. De Sint reed een ronde in het Rotterdamse Kralingen om een heerlijke maaltijd bij verschillende adressen langs te brengen met hulp van de Deliveroo-bezorgers. Handig als je te paard bent en je handen vr...

Columns Interview Longread
Horeca-etiquette: restaurantgasten willen privacy

De horeca is zoveel meer dan wat er uit de keuken komt. De aankleding van je zaak en bovenal de kwaliteit van de service zijn bepalend voor het gevoel dat jouw gast aan het bezoek aan je zaak overhoudt. Natuurlijk moet de setting goed zijn, mensen voelen zich ongemakkelijk als er minder dan vijft...

Economie
FNV Horeca bereikt cao-akkoord horeca met 3% loonsverhoging

FNV Horeca en CNV Vakmensen hebben met werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland een onderhandelingsakkoord bereikt voor een nieuwe cao horeca. Het belangrijkste resultaat is een loonsverhoging van in totaal 3%. Edwin Vlek, bestuurder FNV Horeca, over het behaalde onderhandelingsakkoord:...

Opening Culinair
Nieuwe Julia’s: nog sneller en uitgebreider assortiment

Alle stationswinkels van Julia’s krijgen een nieuwe uitstraling, een nog snellere service en een uitgebreider assortiment. Station Rotterdam Centraal heeft de primeur, vandaag is de nieuwe Julia’s daar voor het eerst te bezoeken. Als het nieuwe concept in de smaak valt bij reizigers is h...

Internationaal Michelin
De Michelin Gids, TripAdvisor en TheFork lanceren een internationale strategische partnership 

De Michelin Gids heeft zijn krachten gebundeld met TripAdvisor en TheFork. Zij verbreden hiermee het aanbod voor gasten om een ideale dinerervaring te vinden, evenals een verbeterde toegang tot een bredere keuze aan hoogwaardige restaurants over de hele wereld. Michelin en TripAdvisor, met docht...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: