Horecaketens winnen terrein in straatbeeld

8 januari 2019 | Thijs Jacobs

ABN AMRO verwacht dat de schaalvergroting in de horeca zich de komende jaren voortzet via de uitbreiding van ketens én overnames. Na een recordjaar in 2018 verwacht ABN AMRO dat het aantal overnames van eetzaken in 2019 boven het gemiddelde van de afgelopen vijf jaar ligt. Verder breiden ketens uit.

Bij lunchrooms, fastfood- en avondrestaurants groeien ketens sneller dan zelfstandigen. Een internationale vergelijking leert dat Nederlandse grote steden nog relatief versnipperd zijn in eet- en drinkzaken. Zo maakt ‘slechts’ 29 procent van de fastfoodzaken in het centrum van Amsterdam deel uit van een grote keten. Ter vergelijking: in de binnensteden van Madrid, Sevilla en Stockholm hebben fastfoodformules een aandeel van tussen de 70 en 80 procent. En restaurantketens in de centra Amsterdam, Den Haag, Maastricht en Groningen zijn ondervertegenwoordigd in vergelijking met binnensteden van bijvoorbeeld Londen, Glasgow, Bilbao en Hamburg.

Investeren in schaalgrootte door veranderende eetpatronen

Schaalvergroting is nodig om bijvoorbeeld te investeren in een aangepast assortiment en een digitale strategie. Eetpatronen veranderen immers: zo is er een groeiende behoefte aan gemak: snelle, lekkere en het liefst ook verse producten. De consument oriënteert zich daarnaast steeds vaker digitaal en bestelt ook vaker online dan vroeger. Zo is de markt voor maaltijdbezorging in 2018 met circa 20 procent gegroeid. Op het gebied van digitalisering moeten veel horecazaken nog een flinke slag maken. Slechts 57 procent van alle eet- en drinkzaken biedt de mogelijkheid om via de website iets te bestellen, te reserveren of te boeken. Grote ketens kunnen de investeringen die hiervoor nodig zijn - zoals bestelzuilen in de fastfood-sector - gemakkelijker dragen.

Personeelstekort remt groei eetzaken

Het personeelstekort zet voor 2019 en 2020 een stevige rem op de groei voor eetgelegenheden. Zo ervaart 35 procent van de eetzaken dit als een belemmering voor groei, terwijl dit twee jaar eerder nog 13 procent was. Investeringen in robots en technologie zijn steeds aantrekkelijker geworden om door te groeien. Internationaal ontstaan hybride bedrijven: denk aan de ‘deegrobots’ van Zume Pizza uit Californië of een restaurant met drie robots en twee mensen in het Chinese Hunan. In het net geopende hamburgerrestaurant Creator in San Francisco raspt een robot met 350 sensoren de kaas, voegt sauzen toe, grilt het vlees en snijdt de tomaten. Een dergelijke geavanceerde robot kan voor Nederlandse horecabedrijven een uitkomst zijn, mits een bedrijf genoeg omvang heeft om daar in te investeren.

“Horecabedrijven moeten investeren in de aantrekkelijkheid van het werk om personeel te werven én aan zich te binden. Bijvoorbeeld door het bieden van opleiding, coaching en sessies over carrièreperspectieven of door iets extra’s te bieden.Dat gaat makkelijk bij meer omvang”, zegt Sonny Duijn, Sector Econoom Retail en Leisure van ABN AMRO. “Ook zijn ketens beter in staat in robotisering te investeren en zo groei te blijven realiseren. Dat is op termijn nodig, omdat veel restaurants door het personeelstekort nu al hun deuren moeten sluiten. We verwachten dan ook dat het personeelstekort in 2019 en 2020 een stevige rem op de groei van eetzaken gaat zetten.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Lekkerste Lunchroombroodje Video
Video: Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland 2019

Heb jij je lekkerste broodje nog niet aangemeld voor dé culinaire wedstrijd voor lunchrooms? Dat kan nog tot 4 oktober 2019. Via deze link meld je je aan. Check de video hieronder voor meer info! ...

Hotelbouwplannen Utrecht
Populaire Utrechtse lunchroom Karibu moet wijken voor herbestemming

LOU Oudenoord, in het Concordiagebouw in Utrecht, krijgt een nieuwe bestemming. Er komen woningen, horeca en een hotel in het in het voormalige pand van de Hogeschool Utrecht. Dit houdt in dat de geliefde lunchroom Karibu een nieuw onderkomen moet zoeken of ophoudt te bestaan. In december moeten ...

Personeel Culinair
Ook de veeleisende gast vormt een uitdaging binnen de horeca

Horeca- en cateringbedrijven ervaren financieel pittige tijden. Omzet- en rendementsverhogen en het verlagen van de kosten vormen een grote uitdaging. Dit blijkt uit onderzoek van GROUP7 met Het Nederlands Kokspanel onder ruim 500 horeca- en cateringprofessionals, dat afgelopen voorjaar werd gehoude...

Events
Thérèse Boer en Herman den Blijker openen Gastvrij Rotterdam 2019

Gastvrij Rotterdam opent op 23 september om 11.30 uur met een bijzonder gelegenheidsduo; niemand minder dan Thérèse Boer, driesterren gastvrouw en sommelier van De Librije, en Herman den Blijker, chef-kok en presentator, zullen de presentatie van het openingsprogramma voor hun rekening...

Opening Koffie & thee
Italiaans genieten in Nieuwegein met Doppio Espresso

Espressobarketen Doppio Espresso heeft in Nieuwegein haar nieuwste vestiging geopend. De espressobar is gevestigd in het winkelcentrum Cityplaza en versterkt hiermee het horeca-aanbod in het winkelhart van Nieuwegein. Binnen waan je jezelf in Milaan, met de Kees van der Westen espressomachine, de...

Lekkerste Lunchroombroodje Awards
Schrijf je in voor de wedstrijd Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland

Ga jij dit jaar met de eer strijken? Schrijf je dan nu in voor de award voor het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland. Gebruik onderstaand invulformulier of stuur de receptuur, bereidingswijze, naam van de lunchroom en adres, de prijs van het gerecht op de kaart en een foto van het broodje per e...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: