Horecabeurs BBB Maastricht presenteert non-food trendsetters

28 mei 2019 | David Bakker

Horecavakbeurs BBB Maastricht introduceert Folie à Deux, een nieuw beursonderdeel, dat ontwikkelingen op non-food gebied presenteert. Uitvindingen die binnen nu en tien jaar een belangrijke rol zullen spelen in de horecabranche worden belicht. Daarbij gaat het om de allernieuwste toepassingen op het gebied van inrichting, verduurzaming, food waste, technische innovatie en creativiteit. Folie à Deux maakt deel uit van Folie Culinaire, het onderdeel van BBB Maastricht voor het hogere exclusieve segment. Van 7 tot en met 9 oktober 2019 vindt in MECC Maastricht de 65e editie plaats van deze oudste horecabeurs van Nederland.

Tafelkleden die het telefoonsignaal aan tafel verstoren, zodat restaurantgasten hun smartphone niet aan tafel kunnen gebruiken. Toiletpotten die nooit meer gereinigd hoeven te worden waardoor horecaondernemers werk en kosten besparen. Dit zijn slechts twee voorbeelden van de tot de verbeelding sprekende vindingen die tijdens Folie à Deux worden gepresenteerd. De ambities liggen hoog. Het beursonderdeel moet binnen enkele jaren uitgroeien tot een expo die de ontwikkelingen in de branche toont en is daarmee relevant voor de horecasector die dynamischer is dan ooit. Als het aan mede-initiatiefnemer Roger Haan van InterAlter ligt –die vorig jaar tijdens BBB Maastricht de titel ‘Beste Beursstand’ in de wacht sleepte en optreedt als curator van het nieuwe beursonderdeel– wordt Folie à Deux Maastricht dé referentie in Nederland als het gaat om vernieuwing en vooruitgang in de horeca.

Horecasector dynamischer dan ooit

Het idee van Folie à Deux sluit aan bij de gedachte dat de horecasector in het huidige tijdsgewricht dynamischer is dan ooit tevoren en dat horecaondernemers zich daarvan voortdurend rekenschap moeten geven. Roger Haan: “We hebben te maken met een belevingseconomie. Folie à Deux wil inspireren, maar horecaondernemers ook alvast laten zien waar hun leveranciers op dit moment mee bezig zijn. Wij zeggen altijd: de mooiste verhalen zijn de verhalen die nog niet af zijn. Hard schreeuwen dat er van alles gaat gebeuren helpt niet, je moet het nu al laten zien.”  

Folie à Deux is mede gestoeld op het uitgangspunt dat beleving een belangrijke rol speelt in de horeca en dat die rol in de toekomst alleen maar groter wordt. BBB beursmanager Erik Stroink: “Met FolieCulinaire halen we elk jaar opnieuw grote chefs vanuit de hele wereld naar Maastricht. Chefs die van grote invloed zijn op de internationale gastronomie. Maar als BBB Maastricht zien wij ook een andere ontwikkeling: de manier waarop een horecabedrijf is ingericht wordt steeds belangrijker. Voor millenials –de generatie die op dit moment de toon zet– is het opdoen van nieuwe ervaringen al snel belangrijker dan een nieuwe zonnebril.”

Ondernemers moeten permanent in staat zijn tot verandering

“Jonge mensen zijn wel degelijk bereid om geld uit te geven in de horeca,” aldus de beursmanager, “maar dat willen ze alleen doen in een omgeving die hun aanspreekt. Wij zeggen tegen ondernemers: ‘Wees erop voorbereid dat de binnenkant van jouw horecazaak sneller dan vroeger toe is aan vernieuwing. Maak je klaar voor morgen’. Om hen daarin te faciliteren geven wij als BBB met Folie à Deux alle ruimte aan toeleveranciers die op non-foodgebied trendsettend zijn.” Het nieuwe beursonderdeel is in eerste instantie bescheiden van opzet met een select aantal exposanten. Roger Haan: “Editie 2019 krijgt de vorm van een pilot waar exposanten alvast kennismaken met het concept, zodat ze weten hoe BBB Maastricht er in 2020 gaat uitzien.

BBB Maastricht, Folie Culinaire en Folie à Deux zijn van 7 tot en met 9 oktober 2019 te bezoeken in MECC Maastricht. Meer informatie: www.bbbmaastricht.nl.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Liveblog 1: Yesss!! Wij gaan weer open!!

Liveblog. Wij hebben er zin! Wij zijn er klaar voor! Dat is wat Utrechtse horecaondernemers ons vanochtend vol enthousiasme vertelden. De redactie van Lunchroom, De RestaurantKrant en de CaféKrant is vandaag in het land en doet verslag van de eerste dag dat de horeca na maanden weer open mag. Ti...

Achtergronden Rotterdam
Baker&Moore lanceert TO GO picknickservice 'Baker's Box'

Baker&Moore, gevestigd op de Westblaak mag vanaf 1 juni net als de rest van de Nederlandse horeca haar deuren eindelijk weer openen. Tijdens de lockdown is er hard gewerkt aan een nieuw concept. Deze week lanceerde de heer Bakker (eigenaar Baker&Moore) het gloednieuwe concept, genaamd 'B...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Columns
Column Monique van Gevelt: het nieuwe abnormaal

Voor velen van ons is het drukker dan ooit. Dat wil trouwens niet zeggen dat we geld verdienen. Nee, deze crisis is een financieel drama. We zien de reserves verdampen en staren naar de bodem van onze schatkist. En nu onze voordeur op een kier staat voor onze gasten, zijn we er nog lang niet. Hoe de...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: