Horeca sterkst groeiende branche binnen franchise

5 december 2017 | Roy Spijker
Horeca sterkst groeiende branche binnen franchise<

Volgens onderzoek van De Nationale Franchise Gids nam het aantal franchise vestigingen in horeca de eerste drie kwartalen van 2017 met 5,9% toe. Welgeteld kwamen er 146 vestigingen bij, waarmee het totaal aan franchise vestigingen in de horeca uitkomt op 2.608 vestigingen verdeeld over 92 franchiseformules. In totaal bestaat 9,51% van het totaal aantal franchise vestigingen in Nederland uit horeca.

Naast de toename in het aantal franchise vestigingen zag de branche haar omzet in de eerste drie kwartalen van 2017 met 10,7% toenemen naar 2,7 miljard euro. Hiermee noteerde franchise in horeca voor het vierde jaar op rij een omzetgroei. Hiermee is horeca op beide facetten de sterkst groeiende branche binnen franchise van de afgelopen drie kwartalen.

Deze omzetgroei wordt mede veroorzaakt door toenemende buitenconsumptie en toenemende online bestedingen.


Horecagelegenheden in de huidige winkelstraten zijn inmiddels lang niet meer altijd restaurants, cafés en terrassen maar een grote diversiteit aan horeca concepten. Eten op straat raakt steeds meer ingeburgerd, horeca concepten spelen hierop in door geen terrassen of zitplaatsen, maar hooguit een paar staplaatsen aan te bieden. Ook steeds meer internationale horecaketens vinden hun weg naar Nederland, waaronder Papa John’s, Dunkin’ Donuts en Pizza Hut.

Maar ook het thuisbezorgen van maaltijden neemt een hoge vlucht dankzij bedrijven als Thuisbezorgd en Foodora. In het eerste kwartaal van dit jaar kwamen er alleen al via Thuisbezorgd 6,2 miljoen bestellingen binnen, een stijging van 31% ten opzichte van het jaar daarvoor. Betekent de populariteit van thuisbezorgen het begin van het einde voor traditionele restaurants? Zeker niet, het succes kent ook een keerzijde; kleinere horecaketens kunnen vaak de enorme vraag niet aan, de beleving voor de klant valt weg en tussenpersonen zoals Thuisbezorgd nemen een deel van de winst in. Daarnaast zal de vraag naar uit eten gaan altijd blijven. 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Franchise Friendly Concepts sluit zich aan bij NLVVM

Franchise Friendly Concepts – de onderneming die de ketens Kwalitaria en Délifrance in beheer heeft – sluit zich aan bij de Nederlandse Vereniging van Maaltijdbezorgers. Sinds 2014 bundelen de grootste namen binnen deze branche hun krachten en streven naar een strak georganiseerde...

Wet- en regelgeving Amsterdam
Ministerie sluit horecazaken vanwege arbeidsmarktfraude

Vervalsing van loonstroken, het tewerkstellen van vreemdelingen zonder vergunning, sjoemelen met arbeidstijden en onderbetaling. De Inspectie SZW constateerde deze overtredingen bij diverse horecaondernemingen in de Amsterdamse binnenstad. Ook bij hercontroles bleek er geen verbetering te zijn. In s...

Lekkerste Lunchroombroodje Awards Video
Video: Baker & Moore wint Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland

Afgelopen vrijdag reikte het team van Lunchroom de award voor het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland uit aan Paul Bakker, de eigenaar van Baker & Moore in Rotterdam. Het winnende broodje heet ‘Mr. Baker goes Asia’ en doet de naam eer aan. De Aziatische invloeden zijn verfijnd, ...

Columns
Column: Hoe zorg je dat je ambitie geen droom blijft?

Tuurlijk heb jij ambities. Elke ondernemer heeft die toch? Want je wilt groeien en je bedrijf continu verbeteren. Meer omzetten en meer overhouden. Meer vrije tijd en toch goed bezig zijn met je bedrijf. 'Ah’s en Oh’s' krijgen als mensen bij je binnenstappen en komen genieten. ...

Achtergronden
Feestdagen in de horeca, wees voorbereid!

De welbekende feestmaand is aanstaande. December is de maand waarin we Sinterklaas en Kerst vieren, maar wist je dat midwinter op 21 december valt, dat het WK Hockey wordt gespeeld en ook het EK handbal voor vrouwen op het programma staat? Goed om te weten. Al deze data vind je in de HorecaMarket...

Lekkerste Lunchroombroodje Awards
Baker & Moore in Rotterdam heeft Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland

Het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland vind je dit jaar in Rotterdam. De inzending van Paul Bakker, de eigenaar van lunchroom Baker & Moore, gooide hoge ogen bij alle juryleden. Het winnende broodje heet ‘Mr. Baker goes Asia’ en doet de naam eer aan. De Aziatische invloeden zij...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: