Horeca heeft wind mee

19 september 2014 |
Horeca heeft wind mee<

De horeca profiteert in 2014 van relatief gunstige marktomstandigheden. Het omzetvolume groeit daardoor naar verwachting met 2 procent.
Dit meldt het Economisch Bureau van de ING. De verbetering van het consumentenvertrouwen en de stijging van de koopkracht werken positief door in de omzet.

Lekker weer en WK
In het eerste halfjaar van 2014 waren vooral tijdelijke effecten doorslaggevend. Zo profiteerden horecaondernemers duidelijk van het warmere weer en zorgde het WK-voetbal voor extra bestedingen in cafés. In 2015 stabiliseert het omzetvolume doordat de tijdelijke effecten wegvallen.

Omzetvolume horeca groeit met 2 procent
De verkopen in de horeca nemen in 2014 naar verwachting toe met 2 procent door de samenkomst van verschillende gunstige factoren. Een verbeterd consumentenvertrouwen zorgt dat consumenten iets makkelijker geld durven te spenderen. Nog belangrijker is dat ook de koopkracht zich dit jaar positief ontwikkelt. Lage inflatie, een dalende zorgpremie, verlaging van de eerste belastingschijf en een milde winter (minder gasverbruik) dragen hieraan bij. Naast deze koopkrachteffecten waren er ook tijdelijke stimulansen voor de horecaverkopen. Het relatief warme en zonnige weer in het eerste halfjaar en het WK-voetbal leidden tot meer horecabezoeken.

Buitenlandse gasten in Nederland
De horeca, en dan met name de hotellerie, profiteert van de verdere groei van het aantal buitenlandse gasten in Nederland. Het aantal overnachtingen van buitenlandse gasten is sinds 2008 met 22 procent toegenomen tot ruim 18,3 miljoen in 2013. In het eerste halfjaar van 2014 ontving Nederland uit alle belangrijke herkomstlanden meer gasten dan een jaar eerder. Ook het aantal Russische gasten steeg in de periode januari-juli nog met 4 procent tot ruim 100.000. De devaluatie van de roebel en de politieke spanningen tussen het Westen en Rusland kunnen die groei echter onder druk zetten. "Amsterdam en de bezienswaardigheden in de stad werken als een magneet op buitenlandse toeristen van over de hele wereld. Daarnaast weten de gasten uit onze buurlanden, waaronder Belgen, ook de andere Nederlandse steden en regio’s steeds beter te vinden", volgens Jan van der Doelen, ING Sectormanager Leisure. "Als individuele ondernemer blijft het de uitdaging om relevant te zijn voor deze doelgroep. Vindbaarheid en communicatie zijn hierbij erg belangrijk."

Christel Tuin

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Food Achtergronden
Onderzoek: gebruik jij convenience in de keuken?

Graag je aandacht voor dit leuke onderzoek, waarvan we de resultaten binnenkort publiceren. We willen graag weten of jij in je zaak convenience - of gemaksproducten (feitelijk zijn ze hetzelfde) gebruikt. De trend is ambachtelijk en lokaal, maar in hoeverre uit zich dat in de praktijk? Is enkel werk...

Amsterdam Opening
Coffeecompany opent nieuw filiaal aan Bos en Lommerplein

Coffeecompany opent in mei zijn deuren aan het Amsterdamse Bos en Lommerplein. Het is de eerste nieuwe huurder sinds het plein in handen is van Propertize. De koffieketen betrekt het pand van 133 vierkante meter aan de rechterkant van de trap die vanaf de Bos en Lommerweg naar het plein toe leidt. ...

Video
"We bakken 10.000 American pancakes per jaar

The Blueberry is een Amerikaanse lunchroom gevestigd op twee plekken in Amersfoort. De vestiging op Emiclaerhof in Amersfoort-Noord bevat zo’n 70 binnen- en 60 buitenzitplaatsen. Door het hippe en stijlvolle interieur voelt het echt alsof je in Amerika zit. De doelgroep wisselt per locatie,...

Video
Reportage: Brasserie De Haven verbindt jong en oud 

De laatste jaren heeft er in de zorgsector een verschuiving plaats gevonden. Steeds meer mensen moeten langer thuis wonen. “Om die doelgroep in huis te krijgen, moet je ze op een of andere manier lokken en met ze verbinden", vertelt gastheer Arthur Karstens. Zorgcentrum De Haven in Bun...

Video
Op reportage: Eetcafé De Poort

Net buiten het centrum van Utrecht staat het gezellige eetcafé De Poort. Iedereen die in Utrecht woont kent dit café en komen er ook regelmatig. De Poort zorgt voor een uniek huiskamergevoel waar je kan uitrusten, bijkletsen en lekker eten en drinken. "Onze naam komt doordat ...

Video
Op Reportage: Brownies&downieS Harderwijk

Brownies&downieS... Een concept waar Pernilla Spijker uit Ermelo wel blij van werd. “Ik studeerde commerciële economie aan Windesheim in Zwolle. Ik had geen idee wat ik na de studie wilde doen. Een kantoorbaan is niks voor mij maar ik wilde graag iets voor mijzelf beginnen", aldu...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: