Hollandse keuken een succes in Milaan

5 juni 2015 |
Hollandse keuken een succes in Milaan<

Het Nederlandse paviljoen op de World Expo 2015 in Milaan is een groot succes en trekt meer dan 10.000 bezoekers per dag. Het terrein is een levendige
wereld vol beleving en mogelijkheden om te genieten van gerechten uit de Hollandse keuken. Internationale bezoekers kunnen de Nederlandse kost proeven bij één van de restaurants of bij de foodtrucks die op het terrein staan.

Boven verwachting
Het foodtruckconcept komt tot leven doordat negen individuele ondernemers uit Nederland hun concepten en unieke producten met veel trots presenteren. Met zijn allen scoren de Foodtrucks, ondanks dat het nog geen hoogseizoen is, boven verwachting. Niet alleen de traditionele Nederlandse gerechten zijn in trek, maar ook de innovatieve gerechten worden goed gewaardeerd. Het festivalconcept valt goed in de smaak bij de Italianen, maar zeker ook bij de internationale bezoekers.

Innovatie en 'old-school'
Naast 'old-school' bites zoals poffertjes en handgemaakte worstenbroodjes (door gepensioneerde bakkers gerold!) zijn innovatieve zaken zoals een slow-juice bar op zonne-energie en The Dutch Weed Burger, die gemaakt is van zeewier, erg in trek. Per dag zijn er meer dan 10.000 bezoekers op het Nederlandse Paviljoen te vinden die een hapje komen eten. Naast de foodtrucks is ook het restaurant in het mini-reuzenrad ‘la Molina’ populair. "Lekker wegdromen met een drankje en een stukje Nederlandse kaas in La Molina! Ons mini reuzenrad restaurant is uniek!" Aldus Koen Vollaers van La Molina. In de middag en avonduren is het extra druk en ontstaat er vaak mede dankzij de live optredens van populaire Nederlandse bands en DJ’s een unieke sfeer.

Populaire poffertjes
Het eten op het Nederlandse paviljoen is erg gewild. Er zijn inmiddels al meer dan 6000 Worstenbroodjes van Houben en ruim 1200 Dutch Weed Burgers verkocht. "Het is leuk om op de Alternative Burger Collective Facebook de reacties te lezen van mensen die de weedburger fantastisch vinden", aldus Lucas Bok van foodtruck ABC. Ook de vegetarische bezoeker komt aan zijn trekken. De poffertjes, de Dutch Mini Pancakes, gaan als zoete broodjes over de toonbank; per dag worden er tussen de 600-850 porties gemaakt. "Een groep food bloggers kwam meerdere dagen achtereen hier eten - vanwege de vele vegetarische opties", zegt een medewerker van Just Say Cheese. De broodjes Stoofvlees van De Filostoof zijn ook erg in trek.

Foodtrucks met een verhaal
De Nederlandse bijdrage aan de wereldtentoonstelling in Milaan is uniek, omdat dit het enige open landenpaviljoen is en daarmee van alle kanten benaderbaar. De opzet is geïnspireerd door zomerfestivals en het paviljoen heeft hierdoor een festivalachtige uitstraling. Geheel in deze stijl staan negen verschillende foodtrucks op het terrein, waar bezoekers typisch Nederlands streetfoodgerechten kunnen proeven. Denk aan stoofvlees, poffertjes, worstenbroodjes, biologische frietjes, kaas en bitterballen.


Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Vega
Helft van de Nederlanders vindt iedere dag vlees eten niet meer van deze tijd

Iedere dag vlees eten is niet meer van deze tijd. Dat vindt ongeveer de helft van alle Nederlanders. Meer dan 60% van de mensen is zich bewust van de impact van vlees op het klimaat. De milieuschade die de productie en consumptie van vlees oplevert moet in de winkelprijs worden verwerkt, vindt 1 op ...

Opening Rotterdam
Restaurant JAQ, dé hotspot in het Rotterdamse theaterdistrict

Op 12 december opent restaurant JAQ haar deuren in het theaterdistrict van Rotterdam, tegenover het Oude Luxor Theater en vlakbij het bruisende uitgaansgebied rondom het Hofplein. Het sfeervolle restaurant is dé plek om af te spreken voor een drankje tijdens of na het shoppen, voor een zakend...

Economie
Personeel houdt ondernemer uit zijn slaap

Ruim de helft (55%) van alle ondernemers uit het MKB ligt ’s nachts wel eens wakker van zorgen over de eigen onderneming. Met name het vinden en behouden van goed personeel zorgt voor slapeloze nachten. Daarnaast zijn niet betalende klanten en een verstoorde werk-privébalans veel voorko...

Interview Longread
Het succesverhaal van Brownies&downieS: 'Eind dit jaar hebben we 57 lunchzaken'

In zeven jaar tijd van twee naar vijfenvijftig vestigingen. Thijs Swinkels, oprichter van Brownies&downieS, geniet nog steeds van de olievlek die zich vanuit het Brabantse Veghel heeft weten te verspreiden naar de rest van Nederland. Een mooie prestatie voor iemand die eigenlijk alleen maar werk...

Vega
Nieuw vegetarisch keurmerk voor restaurants

Dinsdag 12 november is het eerste echte vegetarische keurmerk voor restaurants gelanceerd. Het LEKKER VEGA Keurmerk is een initiatief van de Vegetariërsbond en doet met zijn indeling in niveaus recht aan het veelzijdige vega-aanbod in de Nederlandse horeca. Een win-win situatie voor restaurant ...

Koffie & thee Achtergronden
App spaarder 'wint' reis naar Italië bij Doppio Espresso

In september 2018 was de lancering van de Mijn Doppio App. Gasten van Doppio Espresso kunnen middels de app sparen voor gratis koffie, patisserie, lunch en als ultieme spaardoel een reis naar Milaan. In 2019 is het zover, de eerste gasten hebben 5000 punten bij elkaar gespaard. De trouwe gast van...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: