“Wij willen de massa bereiken”

Auteur: Juan Kort
“Wij willen de massa bereiken” Ellis en Wesley Visser

Ondernemen in Goes. Het ondernemersechtpaar Ellis en Wesley Visser nam in 2021 het bestaande lunchcafé brasserie De Bult in Goes in coronatijd over. Het concept had zich in dertig jaar tijd bewezen als succesvol. Toch kozen de eigenaren ervoor om er een eigen twist aan te geven. Hoe gaat het ze twee jaar later af? “We zijn in een rijdende trein gestapt, het is aan ons om hem nog harder te laten rijden.”

Tussen de mooie dagen door strijkt dit blad op een regenachtige dinsdagmiddag neer in Goes, een stad op het schiereiland Zuid-Beveland dat centraal gelegen is in de Nederlandse provincie Zeeland. Lunchcafé Brasserie De Bult, gelegen in het centrum, oogt modern en tegelijkertijd warm. Bruine houten stoelen worden afgewisseld door gestoffeerde krukken en fauteuils. Koperen lampen, foto’s in het thema ‘koffie’ aan een muur en een bakstenen pilaar zetten moderne accenten op het interieur, het kleurgebruik houdt het gezellig. Deze sfeer wordt voortgezet in het gesprek met de eigenaren. “Het idee om De Bult over te kopen is ontstaan in mijn tijd als accountmanager bij Sligro. Ik was met een collega op bezoek bij De Bult, op dat moment een prospect (een mogelijke nieuwe klant, red.) voor de leverancier. Toentertijd stond een andere eigenaar aan het roer. Dertig jaar lang was het een succesvolle lunchroom. Ik vond het een mooie zaak en het leek mij prettig om het te beheren omdat je er niet tot ’s nachts hoeft te staan en het de meeste feestdagen dicht kan blijven. Daardoor is het ook aantrekkelijker voor het personeel. Standaard een dag vrij in het weekend in de horecabranche vind je niet zo snel. Anderhalf jaar later bracht de collega met wie ik een bezoek bracht aan De Bult mij het nieuws dat het in de verkoop zou komen, waar ik super enthousiast van werd”, vertelt Wesley, waarna hij uitlegt dat hij zijn vrouw daar eerst voor moest overhalen: “We hadden allebei horecaervaring, maar ook twee kinderen van vijf en acht jaar. Dat maakte de keuze moeilijk. Lange tijd was ik werkzaam als trainer bij de professionele voetbalclubs AA Gent, Club Brugge en AZ Alkmaar. In Alkmaar werkte Ellis bij dezelfde club in de horeca. Daarna hadden we van 2005 tot 2008 een eetcafé in Oostburg, die we hebben verkocht. De reden daarvan was dat ik terug wilde keren als voetbaltrainer. Uiteindelijk kwam ik weer terecht in de food business; eerst bij Sligro, nu als eigenaar van een lunchroom. Na verschillende keren samen te komen met de toenmalige eigenaren en met hen gegeten te hebben, hebben wij besloten het over te nemen. Ellis en ik besloten samen de stap weer te nemen. De financiering hebben wij rond gekregen door crowdfunding en onderhandse leningen. Onze grootste leverancier Sligro, die ons 70 procent van de producten levert, en Heineken, Coca-Cola en Mocca d’Or betaalden ons vooruitbetaalde bonussen.”

Eigen twist

In september 2021 opende De Bult opnieuw, met Wesley en Ellis als nieuwe eigenaren. Helaas duurde dat niet lang legt Ellis uit: “In december moesten wij verplicht de zaak sluiten vanwege de coronamaatregelen. We bleven op een positieve manier vooruitkijken. Dat was gelukkig niet voor niets, de dagzaak loopt momenteel heel goed. Dat komt mede omdat het al een bekende naam had. We hebben daar wel een eigen twist aan gegeven. De keuken is nu ook de avonden open, maandag t/m woensdag tot 20.00 uur en donderdag t/m zaterdag tot 21.00 uur. Op zondagen blijven wij dicht omdat de meeste winkels hier in het centrum die dag ook niet openen vanwege het gelovige karakter van de omgeving. De mensen komen graag voor of na het winkelen lekker bij ons koffiedrinken of lunchen. Op zondagen zouden we die aanwas missen. Voor ons gezin is het fijn om de zondag altijd met elkaar door te brengen.”

Het ondernemersechtpaar keek verder dan alleen de ruimere openingstijden. Wesley vertelt wat er allemaal aan verandering onderworpen is: “Wij willen de massa bereiken. We hebben daarom een nieuwe kaart geïntroduceerd met gerechten als een twaalfuurtje met vis (14,80 euro, red.) of vlees (13,80 euro, red.) en als avondgerecht spareribs (24,50 euro, red.) en kipsaté XL (250 gram voor 19,80 euro, red.) met een hele goede prijs-kwaliteitverhouding. Vrijwel alle gerechten staan voor minder dan 27 euro op de kaart zodat we iedereen wat aan kunnen bieden, van jong tot oud. We hebben ook seizoensmenu’s met asperges en mosselen, en een maandmenu van de chef waarbij gasten voor 30,50 euro een voor-, hoofd- en nagerecht geserveerd krijgen. Nieuw op de kaart zijn nog twee menu’s in een net iets lagere prijsklasse. De bierkaart biedt nu meer speciaalbieren aan, en de wijnkaart een ruimere keuze aan goede wijnen voor betaalbare prijzen. Meer variatie zorgt ook voor een stukje beleving. We zijn verder meer zelf gaan bereiden, waaronder een deel van het gebak, zodat we de gasten homemade gerechten aan kunnen bieden.”

Rijdende trein

Ook op het servies werd niet bespaard volgens de onderneemster: “We hebben gekozen voor ander servies en grotere glazen om het iets chiquer te maken, verder is de algehele look behouden gebleven. Het was dertig jaar lang als lunchcafé/brasserie een succesvol concept, daarom willen we niet alles omgooien en de huiskamersfeer behouden. De innovaties die we wel hebben doorgevoerd zijn niet allemaal gelukt, dat hoort erbij. Heel veel heeft wel goed uitgepakt. Veel vaste gasten zijn blijven komen, anderen komen niet meer, maar er zijn ook nieuwe vaste gasten bijgekomen. We zijn in een rijdende trein gestapt, het is aan ons om hem nog harder te laten rijden. Upselling helpt daar ook bij. Door de medewerker die de meeste flessen wijn heeft verkocht tot winnaar uit te roepen, gaat dat heel goed. Gasten kunnen bij ons bovendien een cola van 0,2 cl voor 2,90 euro kopen, maar ook 0,33 cl voor 4,60 euro. De grotere variant levert een hogere winstmarge op, daarom sturen we daarop. Veranderingen worden echter niet altijd goed ontvangen. De inflatie hebben wij door moeten berekenen, waarna gasten denken dat wij als nieuwe eigenaren meer winst willen maken.” Wesley haakt vervolgens in op de prijsverhogingen: “We moeten de marges continu in de gaten houden. Bier is in één jaar tijd 25 procent duurder geworden. We verkopen dat alsnog voor een vriendelijke prijs, anders moeten we daar met onze brutowinstmarge van 70 procent 4,10 euro voor vragen in plaats van 3,20 euro. Dan prijzen wij onszelf de markt uit. Het is vanwege de hogere inkoop-, personeels-, energie-, huur- en energiekosten keihard werken om het hoofd boven water te houden. Voor de top dertig producten die wij gebruiken hebben wij goede prijsafspraken gemaakt met de leveranciers om voldoende marge te houden.”

In de wintermaanden is het rustiger in het centrum van Goes volgens het ondernemersduo. Om het hele jaar door voldoende gasten aan te trekken, organiseren zij events. “We zijn oktober vorig jaar begonnen met het organiseren van bingoavonden, ladiesnights, wijnproeverijen en meer in De Bult. Dat doen wij ongeveer twee keer per maand, enkel van juli t/m september niet. De succesvolste zijn de Thaise avond, ladiesnight en bingo”, sluit Ellis af.

Blijf op de hoogte

Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste luchroomnieuws en één keer per week de digitale nieuwsbrierf van Lunchroom ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.

Overig nieuws