Het geheim van een goede tosti

13 maart 2017 | Roy Spijker

Ineens stond het groot in de krant: ‘De tosti is de nieuwe hamburger’. De gegrilde sandwich was natuurlijk al een klassieker op veel menukaarten, maar er is iets aan de hand. Het afgelopen jaar schoten de tosti-restaurants als paddenstoelen uit de grond. Wat maakt de tosti zo populair?

DOWNLOAD HIER GRATIS DE MAARTEDITIE VAN LUNCHROOM!

Om een goede tosti te bereiden, hoef je geen keukenprins te zijn. Iedereen kan twee plakken brood beleggen met ham en kaas en deze tussen de grill leggen. Volgens Alex van der Laan van Krok Madam in Eindhoven is dit een van de redenen dat de tosti zo populair is. "De tosti is een tijdloze sandwich die door iedereen kan worden gemaakt. Het heeft iets nostalgisch en past bij Nederland. Daarnaast is het niet duur."

Op die manier is ook George Jano samen met zijn neef de tostizaak Toasty in Amsterdam begonnen. "Mijn neef was thuis altijd aan het experimenteren met diverse soorten beleg voor tosti’s. Hij kwam met de meest bijzondere combinaties aanzetten, zoals een tosti met bacon, ei en spinazie. Vreemd, maar wel erg lekker! Op een dag vonden we dat iedereen de tosti’s van mijn neef moest eten en zijn we Toasty begonnen."

Uniek aanbod
Het succes van de tostizaken zit hem in het unieke aanbod. Hier vind je geen tosti van wit casinobrood met daartussen een plak ham en kaas. Bij Krok Madam is bijvoorbeeld 'The Naugthy One' te bestellen; een tosti met bacon, gerijpte weidekaas, gruyère, bosui, rode ui en prei. Toasty heeft onder andere 'Freeky Peer' op de kaart staan, met geitenkaas, honing, tijm en peer. 

"Als lunchroom moet je er natuurlijk voor zorgen dat je iets bijzonders te bieden hebt”, zegt Alex van der Laan. “Een tosti op wit casinobrood kan iedereen thuis maken, maar een tosti die er mooi uitziet en die niet is voorzien van een alledaags beleg, nodigt uit om te eten. Wij hebben heel lang geëxperimenteerd met diverse soorten beleg en daar is uiteindelijk een uniek assortiment tosti’s uit ontstaan."

George Jano beaamt dit. "Voor de gast is de tosti een maaltijd, dus dat moeten ze terug zien in de tosti’s die ze bestellen. Daarom maken we ze niet van tevoren klaar, maar beleggen we ze ter plekke met verse producten. Ook gebruiken we een dikke snee brood, die we vers snijden. Dat ziet er niet alleen mooi uit, maar zorgt er ook voor dat het veel beter smaakt."

Brood en kaas
De twee meest essentiële onderdelen van een tosti zijn het brood en de gesmolten kaas. Ook hierin is het mogelijk om onderscheidend te zijn. Zo wordt er in veel tostizaken gebruik gemaakt van desembrood. Desem is mengsel van water en meel, dat na een periode van rust vanzelf gaat gisten. Desembrood heeft daardoor een unieke smaak en een bite die net even anders is. 

En dan de kaas...Bijna overal wordt jonge of jong belegen kaas aanbevolen, omdat deze makkelijker te smelten is. Oude kaas wordt afgeraden, aangezien het lang duurt tot deze is gesmolten en het een muffe geur geeft. Wel wordt er gevarieerd met diverse soorten kaas als komijnekaas, geitenkaas of mozzarella. Ook leuk; ga eens op zoek bij een lokale kaasboer en kijk wat hij te bieden heeft!

Tips
Tot slot hebben Van der Laan en Jano nog een paar tips voor iedereen die ook luxe tosti’s wil serveren in zijn of haar zaak. "Wat je ziet is dat de consument gezondere keuzes maakt", zegt Alex van der Laan. "Ook een tosti kan gezond zijn. Denk aan vegetarisch beleg of maak gebruik van kazen die weinig vet bevatten. Daarnaast hebben wij ook verse sappen op het menu staan."

George Jano laat weten dat ook de saus belangrijk is. "Je kunt natuurlijk een fles ketchup op tafel zetten, maar wist je dat heel veel andere sauzen ook lekker smaken bij een tosti? Wij hebben huisgemaakte mayonaise, mosterdsaus, wasabi-mayonaise en pesto. Dat geeft de tosti een extra dimensie."

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Ondernemen
Je eigen foodtruck beginnen? Dit moet je weten!

Een buurtfeest of festival is tegenwoordig niet meer compleet zonder foodtruck. Leuk om er af en toe een burger te bestellen, maar nóg leuker om er zelf één te beginnen. Gaat jouw ondernemershart er sneller van kloppen? Lees dan dit artikel vol handige tips voor het beginnen ...

Lunch Diner Opening
Nieuwe hotspot in Amsterdam-Noord [Foto's]

Bar-restaurant IJver heeft haar deuren voor gasten geopend op de NDSM-werf in Amsterdam Noord. Ruim een jaar lang liepen hier werklieden in en uit nadat er vijf jaar geleden de eerste plannen werden gemaakt. Het team, bestaande uit 5 jonge ambitieuze ondernemers, kan niet wachten om van deze feno...

Achtergronden Tech
Ook restaurants moeten innoveren: “Wie nu nog op papier werkt, loopt hopeloos achter”

Zelfs in onze sector, die op zich als vrij traditioneel te boek staat, maken we inmiddels gebruik van technologische hulpmiddelen. Het zijn babystapjes, toegegeven, maar wie anno nu de personeelsplanning nog in excel bijhoudt en de recepturen in een kladblok noteert, loopt hopeloos achter. Ik bev...

trends Koffie & thee
Dit zijn de actuele koffietrends en -ontwikkelingen

Technologische ontwikkelingen van koffiemachines Koffiemachines worden steeds geavanceerder. Door de automatisering en technologische ontwikkelingen wordt koffie alsmaar naar een hoger niveau getild zowel thuis, in de horeca als op de werkvloer. Aan de hand van recente voorbeelden laten we zien w...

Opening
Food & Wine bar Pierre Par CP gerestyled [foto's]

Op dinsdag 6 augustus opende food & wine bar Pierre par CP aan de Denneweg in Den Haag opnieuw haar deuren na een grote make over. Interieurontwerper Jeroen Smeele restylde de zaak in het hart van de Zuid-Hollandse hoofdstad. Met een bijzondere kaart maakt eigenaar Joey de Kruijf, samen met b...

Economie
Horeca telt veel snelgroeiende bedrijven

In 2018 waren er voor het eerst meer dan 10 duizend snelgroeiende bedrijven. Dit is 20 procent meer dan het vorige record uit 2017 toen er bijna 8 500 snelle groeiers waren. Dat meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers over snelgroeiende bedrijven. Een bedrijf is een snelle groeier als het aanta...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: