Het geheim van een goede tosti

13 maart 2017 | Roy Spijker

Ineens stond het groot in de krant: ‘De tosti is de nieuwe hamburger’. De gegrilde sandwich was natuurlijk al een klassieker op veel menukaarten, maar er is iets aan de hand. Het afgelopen jaar schoten de tosti-restaurants als paddenstoelen uit de grond. Wat maakt de tosti zo populair?

DOWNLOAD HIER GRATIS DE MAARTEDITIE VAN LUNCHROOM!

Om een goede tosti te bereiden, hoef je geen keukenprins te zijn. Iedereen kan twee plakken brood beleggen met ham en kaas en deze tussen de grill leggen. Volgens Alex van der Laan van Krok Madam in Eindhoven is dit een van de redenen dat de tosti zo populair is. "De tosti is een tijdloze sandwich die door iedereen kan worden gemaakt. Het heeft iets nostalgisch en past bij Nederland. Daarnaast is het niet duur."

Op die manier is ook George Jano samen met zijn neef de tostizaak Toasty in Amsterdam begonnen. "Mijn neef was thuis altijd aan het experimenteren met diverse soorten beleg voor tosti’s. Hij kwam met de meest bijzondere combinaties aanzetten, zoals een tosti met bacon, ei en spinazie. Vreemd, maar wel erg lekker! Op een dag vonden we dat iedereen de tosti’s van mijn neef moest eten en zijn we Toasty begonnen."

Uniek aanbod
Het succes van de tostizaken zit hem in het unieke aanbod. Hier vind je geen tosti van wit casinobrood met daartussen een plak ham en kaas. Bij Krok Madam is bijvoorbeeld 'The Naugthy One' te bestellen; een tosti met bacon, gerijpte weidekaas, gruyère, bosui, rode ui en prei. Toasty heeft onder andere 'Freeky Peer' op de kaart staan, met geitenkaas, honing, tijm en peer. 

"Als lunchroom moet je er natuurlijk voor zorgen dat je iets bijzonders te bieden hebt”, zegt Alex van der Laan. “Een tosti op wit casinobrood kan iedereen thuis maken, maar een tosti die er mooi uitziet en die niet is voorzien van een alledaags beleg, nodigt uit om te eten. Wij hebben heel lang geëxperimenteerd met diverse soorten beleg en daar is uiteindelijk een uniek assortiment tosti’s uit ontstaan."

George Jano beaamt dit. "Voor de gast is de tosti een maaltijd, dus dat moeten ze terug zien in de tosti’s die ze bestellen. Daarom maken we ze niet van tevoren klaar, maar beleggen we ze ter plekke met verse producten. Ook gebruiken we een dikke snee brood, die we vers snijden. Dat ziet er niet alleen mooi uit, maar zorgt er ook voor dat het veel beter smaakt."

Brood en kaas
De twee meest essentiële onderdelen van een tosti zijn het brood en de gesmolten kaas. Ook hierin is het mogelijk om onderscheidend te zijn. Zo wordt er in veel tostizaken gebruik gemaakt van desembrood. Desem is mengsel van water en meel, dat na een periode van rust vanzelf gaat gisten. Desembrood heeft daardoor een unieke smaak en een bite die net even anders is. 

En dan de kaas...Bijna overal wordt jonge of jong belegen kaas aanbevolen, omdat deze makkelijker te smelten is. Oude kaas wordt afgeraden, aangezien het lang duurt tot deze is gesmolten en het een muffe geur geeft. Wel wordt er gevarieerd met diverse soorten kaas als komijnekaas, geitenkaas of mozzarella. Ook leuk; ga eens op zoek bij een lokale kaasboer en kijk wat hij te bieden heeft!

Tips
Tot slot hebben Van der Laan en Jano nog een paar tips voor iedereen die ook luxe tosti’s wil serveren in zijn of haar zaak. "Wat je ziet is dat de consument gezondere keuzes maakt", zegt Alex van der Laan. "Ook een tosti kan gezond zijn. Denk aan vegetarisch beleg of maak gebruik van kazen die weinig vet bevatten. Daarnaast hebben wij ook verse sappen op het menu staan."

George Jano laat weten dat ook de saus belangrijk is. "Je kunt natuurlijk een fles ketchup op tafel zetten, maar wist je dat heel veel andere sauzen ook lekker smaken bij een tosti? Wij hebben huisgemaakte mayonaise, mosterdsaus, wasabi-mayonaise en pesto. Dat geeft de tosti een extra dimensie."

LU2019

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Sligro lanceert herstartcampagne voor heel horeca-Nederland

Na een bizar jaar ligt er, met de aangekondigde opening van de terrassen op 28 april, een nieuw begin in het verschiet. Dat we elkaar weer mogen ontmoeten en samen kunnen genieten. Sligro wil op een hartverwarmende manier heel horeca-Nederland laten weten dat ze er voor ze zijn en graag met ze optre ...

Achtergronden Corona
15 procent Nederlanders bezoekt minder vaak horeca vanwege contactformulieren

Nu de terrassen weer gedeeltelijk heropend worden, zullen horecaondernemers hun bezoekers ook opnieuw moeten vragen om contactgegevens voor bron- en contactonderzoek. 14,9 procent van de Nederlanders bezoekt echter minder horeca vanwege de vraag om contactgegevens achter te laten. Dit en meer blijkt ...

Corona
Terrassen per 28 april (beperkt) open

De terrassen gaan weer beperkt open. Na maanden van lockdown mogen horecaondernemers per 28 april weer gasten op hun terrassen ontvangen tussen 12.00 uur en 18.00 uur. Dat maakte demissionair premier Rutte zojuist bekend tijdens de persconferentie. Naast het (beperkt) openen van de terrassen wordt d ...

Drinks Corona
Grote bierbrouwers klaar voor herstart

Mocht vanavond bekend worden gemaakt dat de horeca de terrassen vanaf 28 april mag openen, zijn de grote bierleveranciers klaar om de horeca te voorzien van bier. Heineken laat tegenover persbureau ANP weten dat de brouwer ongeveer 8000 klanten heeft met een terras. Veel horecabedrijven spelen a ...

Internationaal Mensen
Naft bier wint gold award op internationale bierverkiezing

Het Gentse Naft bier, gebrouwen door Brandstof, een nieuwe brouwerij gestart door 2 jonge ondernemers uit Gent, valt in de prijzen op de Frankfurt International Trophy. De internationale bier- en wijnverkiezing - die jaarlijks plaatsvindt in Frankfurt in Duitsland - heeft uit meer dan 3800 bieren, w ...

KHN
KHN wil horeca volledig open voor 1 juni

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) vindt dat de horeca sneller en onbeperkt open moet. Dat laat de brancheveniging weten middels een persbericht. KHN-voorzitter Robèr Willemsen vindt het openen van de terrassen onvoldoende. “Bij de aangekondigde versoepelingen per 28 april, wil KHN d ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: