Het geheim van een goede tosti

13 maart 2017 | Roy Spijker

Ineens stond het groot in de krant: ‘De tosti is de nieuwe hamburger’. De gegrilde sandwich was natuurlijk al een klassieker op veel menukaarten, maar er is iets aan de hand. Het afgelopen jaar schoten de tosti-restaurants als paddenstoelen uit de grond. Wat maakt de tosti zo populair?

DOWNLOAD HIER GRATIS DE MAARTEDITIE VAN LUNCHROOM!

Om een goede tosti te bereiden, hoef je geen keukenprins te zijn. Iedereen kan twee plakken brood beleggen met ham en kaas en deze tussen de grill leggen. Volgens Alex van der Laan van Krok Madam in Eindhoven is dit een van de redenen dat de tosti zo populair is. "De tosti is een tijdloze sandwich die door iedereen kan worden gemaakt. Het heeft iets nostalgisch en past bij Nederland. Daarnaast is het niet duur."

Op die manier is ook George Jano samen met zijn neef de tostizaak Toasty in Amsterdam begonnen. "Mijn neef was thuis altijd aan het experimenteren met diverse soorten beleg voor tosti’s. Hij kwam met de meest bijzondere combinaties aanzetten, zoals een tosti met bacon, ei en spinazie. Vreemd, maar wel erg lekker! Op een dag vonden we dat iedereen de tosti’s van mijn neef moest eten en zijn we Toasty begonnen."

Uniek aanbod
Het succes van de tostizaken zit hem in het unieke aanbod. Hier vind je geen tosti van wit casinobrood met daartussen een plak ham en kaas. Bij Krok Madam is bijvoorbeeld 'The Naugthy One' te bestellen; een tosti met bacon, gerijpte weidekaas, gruyère, bosui, rode ui en prei. Toasty heeft onder andere 'Freeky Peer' op de kaart staan, met geitenkaas, honing, tijm en peer. 

"Als lunchroom moet je er natuurlijk voor zorgen dat je iets bijzonders te bieden hebt”, zegt Alex van der Laan. “Een tosti op wit casinobrood kan iedereen thuis maken, maar een tosti die er mooi uitziet en die niet is voorzien van een alledaags beleg, nodigt uit om te eten. Wij hebben heel lang geëxperimenteerd met diverse soorten beleg en daar is uiteindelijk een uniek assortiment tosti’s uit ontstaan."

George Jano beaamt dit. "Voor de gast is de tosti een maaltijd, dus dat moeten ze terug zien in de tosti’s die ze bestellen. Daarom maken we ze niet van tevoren klaar, maar beleggen we ze ter plekke met verse producten. Ook gebruiken we een dikke snee brood, die we vers snijden. Dat ziet er niet alleen mooi uit, maar zorgt er ook voor dat het veel beter smaakt."

Brood en kaas
De twee meest essentiële onderdelen van een tosti zijn het brood en de gesmolten kaas. Ook hierin is het mogelijk om onderscheidend te zijn. Zo wordt er in veel tostizaken gebruik gemaakt van desembrood. Desem is mengsel van water en meel, dat na een periode van rust vanzelf gaat gisten. Desembrood heeft daardoor een unieke smaak en een bite die net even anders is. 

En dan de kaas...Bijna overal wordt jonge of jong belegen kaas aanbevolen, omdat deze makkelijker te smelten is. Oude kaas wordt afgeraden, aangezien het lang duurt tot deze is gesmolten en het een muffe geur geeft. Wel wordt er gevarieerd met diverse soorten kaas als komijnekaas, geitenkaas of mozzarella. Ook leuk; ga eens op zoek bij een lokale kaasboer en kijk wat hij te bieden heeft!

Tips
Tot slot hebben Van der Laan en Jano nog een paar tips voor iedereen die ook luxe tosti’s wil serveren in zijn of haar zaak. "Wat je ziet is dat de consument gezondere keuzes maakt", zegt Alex van der Laan. "Ook een tosti kan gezond zijn. Denk aan vegetarisch beleg of maak gebruik van kazen die weinig vet bevatten. Daarnaast hebben wij ook verse sappen op het menu staan."

George Jano laat weten dat ook de saus belangrijk is. "Je kunt natuurlijk een fles ketchup op tafel zetten, maar wist je dat heel veel andere sauzen ook lekker smaken bij een tosti? Wij hebben huisgemaakte mayonaise, mosterdsaus, wasabi-mayonaise en pesto. Dat geeft de tosti een extra dimensie."

LU2019

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview Corona
"Mijn terras open op 2 maart? Nee, dat levert alleen negatieve aandacht op"

Een actiegroep van 65 KHN-afdelingen heeft collega-horecaondernemers opgeroepen om op 2 maart de terrassen te openen. Dat ligt gevoelig, want de keerzijde van een dergelijke actie kan zijn dat het negatieve aandacht voor de branche oplevert. Monique van Klaveren is eigenaresse van Café d&rsqu ...

Wet- en regelgeving Corona
Minister: geen ruimte voor heropening van terrassen

Minister Bas van 't Wout (Economische Zaken) heeft vrijdag nog eens gemeld dat er op dit moment "echt geen ruimte is om meer te doen." Hij sprak uit dat de "huidige rotsituatie dan alleen maar langer voort al duren." Op 8 maart wil hij de situatie nog eens bekijken in de hoop ...

Corona
Groep horecaondernemers opent 2 maart terrassen

De horeca is het zat. Een actiegroep van 65 KHN-afdelingen roept collega-ondernemers op om de terrassen aanstaande dinsdag 2 maart te openen. Het besluit van het kabinet om de horeca geen versoepelingen te bieden is voor de actiegroep de reden tot de oproep, meldt Omroep Brabant. De actiegroep, ...

Interview Longread
In coronatijd een nieuwe dagzaak openen, het kan!

In Veldhoven pakten Nick en Rebecca Schaminée hun kans. De coronacrisis krijgt het stel niet klein en ze maakten van de nood – ze zagen beiden hun baan verdwijnen bij Hutten Catering – een deugd. De langgekoesterde wens om een eigen zaak te openen werd werkelijkheid. Grand Caf&eac ...

Fastservice
Hartig.nl opent locatie in Amsterdam

‘Broodgewoon Lekker’, dit is de slogan van Hartig.nl uit Amersfoort. Het bakery-café uit Amersfoort - bekend om haar ambachtelijke - producten heeft niet stil gezeten. In de afgelopen corona periode heeft Hartig.nl de tijd optimaal benut om haar bereik te vergroten. In 2020 he ...

Tweede Kamer wil terrassen veilig openen

Een meerderheid van de Tweede Kamer vindt dat het kabinet de mogelijkheden moet onderzoeken om de terrassen onder voorwaarden te openen. Dat blijkt uit het debat in de Tweede Kamer dat naar aanleiding van de persconferentie van dinsdag 23 februari werd gehouden. Op die persconferentie van 23 febr ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: