Het bedrijfspaspoort van... Wouter Staal, Yoghurt Barn

29 december 2017 | Roy Spijker

Naam: Wouter Staal
Leeftijd: 34
Hoe heet je zaak? Yoghurt Barn
De locatie van je zaak: 12 locaties in Nederland (binnenkort 13) 
Wat is de bestseller op de kaart? Seizoen Yoghurt Special en de Barn Breakfast
Prijs kopje koffie: € 2,25
Prijs kopje thee: € 2,75
Prijs frisdrank: € 2,75
Prijs en naam goedkoopste gerecht: € 3,95 Yoghurt Special (bijvoorbeeld Brownie Bango of Merry Berry)
Prijs en naam duurste gerecht: High Tea, € 19,95
Aantal zitplaatsen binnen: variërend van 0 (Foodhallen Amsterdam) tot 125 (Den Haag)
Aantal zitplaatsen buiten: variërend van 0 tot 60 (Den Haag, Eindhoven en Rotterdam)
Wat is de beste margemaker op de menukaart? Crazy Cookie

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN LUNCHROOM

Hoe zou jij je lunchroom omschrijven? 
"We zijn gek op yoghurt, elke dag en het hele jaar door. Wij zijn yoghurt! Nederlanders eten de meeste yoghurt ter wereld en ons doel is iedereen net zo gek op yoghurt te maken als wij. Natuurlijk middels onze relaxte Barns en gezellige Barnista’s."

Wat is het gekste dat je ooit hebt meegemaakt in je bedrijf? 
"Gebeld worden dat er brand is in de meterkast en je zaak daarna honderd dagen moeten sluiten voor verbouwing..."

Voor welke ondernemer heb je veel respect en waarom? 
"Henk Jan Beltman van Tony’s Chocolonely. Prachtmerk en weet binnen een verzadigde markt een positie in te nemen. Beleving doet zoveel in welke categorie dan ook."

Wat is volgens jou de foodtrend van dit jaar? 
"Healthy food in kleine hapjes, maar dan moet het wel lekker zijn. Dus vaker buitenshuis kunnen genieten." 

Waar moet je als ondernemer nooit op besparen? 
"Kwaliteit."

Waar bespaar je wel op? 
"Doordat je groter wordt op inkoop en initiële investering (verbouwing)."

Wat doe je in je vrije tijd? 
"Met mijn gezin tot rust komen en leuke dingen doen. Met vrienden een biertje pakken of naar de film."

Wat is jouw toekomstvisie voor de horeca, en dan met name lunchrooms? 
"Door de wettelijke loonsverhogingen en ontwikkeling meer gezond en biologisch voedsel (en dus duurdere inkoop) gaan de zelfstandigen het heel lastig krijgen de komende paar jaar. Er zullen (nog) meer ketens ontstaan met meer specialismen die zich bij elkaar concentreren nabij stadscentra. Panden worden hierdoor nog schaarser en gemeenten moeten goed nadenken over de functie van traditionele retail en (dag)horeca. Kwaliteit en beleving voeren de boventoon, samen met een oprechte bewustwording voor 'goed doen'."

Wat is een droom die je hoopt te bereiken als ondernemer? 
"Dat yoghurt net als een broodje gezond of salade een standaardproduct wordt dat men kiest om buitenshuis te nuttigen als ontbijt, lunch of tussendoortje. Ons doel is echt om een nieuwe markt te maken en de Nederlander (en uiteindelijk ook andere landen) aan de yoghurt te krijgen op de manier zoals wij dit doen. Een nieuwe categorie dus... Mede gedragen door anderen, in zowel speciaalzaken als traditionele horeca. Dat Yoghurt Barn hier de marktleider en trendsetter in is en we nog meer een echte ‘lovemark’ weten te maken. Een knuffelbaar merk voor iedereen dat op meerdere manieren touchpoints heeft met de gast en consument." 

Hoe zorg je er voor dat je onderscheidend bent met je zaak? 
"Dit doen we vanuit ons DNA en continue innovatie rondom yoghurt. Denk aan de Barn Toast die we zojuist hebben geïntroduceerd. Een belegd broodje, maar dan echt passend bij Yoghurt Barn. Gasten omarmen dit massaal."

Waar haal je de inspiratie voor je zaak vandaan? 
"Social media, mijn directe netwerk en gewoon je ogen en oren open houden."

Welke online kanalen gebruik je om meer publiek aan te trekken? 
"Facebook, Instagram en Google."
 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Rotterdam
[FOTO'S] Is dit de gaafste horecahotspot van Rotterdam?

Één plek waar je terecht kunt voor een tal van uiteenlopende culturen, thema's en smaken. Midden in het centrum van Rotterdam opende café DoDo haar imposante deuren voor publiek. Met maar liefst 220 zitplaatsen verdeeld over 7 uiteenlopende wereldse themaruimtes, belooft dez...

Lunchroom
Anne&Max wil vijf nieuwe vestigingen in 2020

Anne&Max wilt dé huiskamer in de stad zijn die haar gasten elke dag verrast met heerlijke biologische producten, zeer gastvrije service in mooie karakteristieke panden met een trendy interieur. Anne&Max is hard gegroeid in de afgelopen twee jaar en is nog steeds volop in ontwikkeli...

Opening Rotterdam
Bagels & Beans opent in Rotterdam Alexandrium

Goed nieuws voor wie in het oosten van Rotterdam woont of daar graag gaat shoppen: voor een paddoburgerbagel of de beruchte cheesecake kun je gewoon hier terecht. De vijfde Bagels & Beans van de Maasstad opent op 23 oktober in Rotterdam Alexandrium zijn prachtige glazen puien. Niet te missen als...

Snacks Fastservice
Fritesvakantie: gratis frites voor de kleintjes

Van zaterdag 19 oktober tot met zondag 27 oktober 2019 organiseren de twee vestigingen van Par Hasard in Amsterdam de Fritesvakantie. Tijdens de herfstvakantie trakteert Par Hasard op gratis frites voor de kinderen bij de lunch van de volwassenen. Uiteraard zijn er tevens menu’s voor de kleint...

Achtergronden Internationaal
Wereldvoedseldag 16 oktober: de wereld bevindt zich in een voedingscrisis

Minstens één op de drie kinderen onder de vijf jaar heeft volgens een nieuw gepubliceerd rapport van Unicef te weinig of te veel gewicht. De wereld lijdt aan een voedingscrisis. Meer dan 800 miljoen mensen in de wereld hebben honger, maar bijna evenveel mensen zijn zwaarlijvig. Tegelij...

Tech
Het rendement van e-mailmarketing wordt zwaar onderschat

Mocht je in het huidige tijdperk als marketeer in de horeca werken, dan moet je van veel markten thuis zijn. Natuurlijk moet je bijhouden wat andere partijen doen. Dit nog naast kennis van sociale media tot aan search engine marketing. Het vak van marketeer wordt steeds lastiger en de concurrentie i...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: