Het bedrijfspaspoort van... Wouter Staal, Yoghurt Barn

29 december 2017 | Roy Spijker

Naam: Wouter Staal
Leeftijd: 34
Hoe heet je zaak? Yoghurt Barn
De locatie van je zaak: 12 locaties in Nederland (binnenkort 13) 
Wat is de bestseller op de kaart? Seizoen Yoghurt Special en de Barn Breakfast
Prijs kopje koffie: € 2,25
Prijs kopje thee: € 2,75
Prijs frisdrank: € 2,75
Prijs en naam goedkoopste gerecht: € 3,95 Yoghurt Special (bijvoorbeeld Brownie Bango of Merry Berry)
Prijs en naam duurste gerecht: High Tea, € 19,95
Aantal zitplaatsen binnen: variërend van 0 (Foodhallen Amsterdam) tot 125 (Den Haag)
Aantal zitplaatsen buiten: variërend van 0 tot 60 (Den Haag, Eindhoven en Rotterdam)
Wat is de beste margemaker op de menukaart? Crazy Cookie

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN LUNCHROOM

Hoe zou jij je lunchroom omschrijven? 
"We zijn gek op yoghurt, elke dag en het hele jaar door. Wij zijn yoghurt! Nederlanders eten de meeste yoghurt ter wereld en ons doel is iedereen net zo gek op yoghurt te maken als wij. Natuurlijk middels onze relaxte Barns en gezellige Barnista’s."

Wat is het gekste dat je ooit hebt meegemaakt in je bedrijf? 
"Gebeld worden dat er brand is in de meterkast en je zaak daarna honderd dagen moeten sluiten voor verbouwing..."

Voor welke ondernemer heb je veel respect en waarom? 
"Henk Jan Beltman van Tony’s Chocolonely. Prachtmerk en weet binnen een verzadigde markt een positie in te nemen. Beleving doet zoveel in welke categorie dan ook."

Wat is volgens jou de foodtrend van dit jaar? 
"Healthy food in kleine hapjes, maar dan moet het wel lekker zijn. Dus vaker buitenshuis kunnen genieten." 

Waar moet je als ondernemer nooit op besparen? 
"Kwaliteit."

Waar bespaar je wel op? 
"Doordat je groter wordt op inkoop en initiële investering (verbouwing)."

Wat doe je in je vrije tijd? 
"Met mijn gezin tot rust komen en leuke dingen doen. Met vrienden een biertje pakken of naar de film."

Wat is jouw toekomstvisie voor de horeca, en dan met name lunchrooms? 
"Door de wettelijke loonsverhogingen en ontwikkeling meer gezond en biologisch voedsel (en dus duurdere inkoop) gaan de zelfstandigen het heel lastig krijgen de komende paar jaar. Er zullen (nog) meer ketens ontstaan met meer specialismen die zich bij elkaar concentreren nabij stadscentra. Panden worden hierdoor nog schaarser en gemeenten moeten goed nadenken over de functie van traditionele retail en (dag)horeca. Kwaliteit en beleving voeren de boventoon, samen met een oprechte bewustwording voor 'goed doen'."

Wat is een droom die je hoopt te bereiken als ondernemer? 
"Dat yoghurt net als een broodje gezond of salade een standaardproduct wordt dat men kiest om buitenshuis te nuttigen als ontbijt, lunch of tussendoortje. Ons doel is echt om een nieuwe markt te maken en de Nederlander (en uiteindelijk ook andere landen) aan de yoghurt te krijgen op de manier zoals wij dit doen. Een nieuwe categorie dus... Mede gedragen door anderen, in zowel speciaalzaken als traditionele horeca. Dat Yoghurt Barn hier de marktleider en trendsetter in is en we nog meer een echte ‘lovemark’ weten te maken. Een knuffelbaar merk voor iedereen dat op meerdere manieren touchpoints heeft met de gast en consument." 

Hoe zorg je er voor dat je onderscheidend bent met je zaak? 
"Dit doen we vanuit ons DNA en continue innovatie rondom yoghurt. Denk aan de Barn Toast die we zojuist hebben geïntroduceerd. Een belegd broodje, maar dan echt passend bij Yoghurt Barn. Gasten omarmen dit massaal."

Waar haal je de inspiratie voor je zaak vandaan? 
"Social media, mijn directe netwerk en gewoon je ogen en oren open houden."

Welke online kanalen gebruik je om meer publiek aan te trekken? 
"Facebook, Instagram en Google."
 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden
15 jaar geleden in Lunchroom: Pieter Punter

Lunchroom is dit jaar volwassen en bestaat 21 jaar. Tijd om terug te blikken en een greep te doen uit de welhaast onuitputtelijke voorraad interviews en achtergrondverhalen die in het vakblad voor de lunchroombranche hebben gestaan gedurende deze periode. Wekelijks presenteren we je zo'n verh ...

Achtergronden
Bagels & Beans Almere verhuist

Vaak wordt een remix een grotere hit dan het origineel. Datzelfde zou zomaar eens kunnen gebeuren met Bagels & Beans Almere. Vrijdag 14 mei verhuist de vrijplaats voor bagels, koffie en geluk namelijk van restaurantplein ‘Belfort’ naar een veel ruimere locatie mét terras aan d ...

Economie Achtergronden
Advies Belastingdienst aan horecaondernemers: verleng bijzonder uitstel van betaling

Is uw bijzonder uitstel van betaling afgelopen en kunt u nog niet aan uw nieuwe betalingsverplichtingen voldoen? Verleng dan uw bijzonder uitstel van betaling. Dat kan nog tot en met 30 juni. Afgelopen zaterdag ontvingen 60.000 ondernemers, waaronder uit de horecabranche, hierover een brief van de B ...

KHN Corona
KHN: uit eten met sneltest onbespreekbaar

De uitspraken van minister De Jonge over de rol van sneltesten in het openingsplan van het kabinet kunnen rekenen op stevige kritiek vanuit horecaondernemers. Zo wordt er mogelijk gesproken over versoepelingen, waarbij de horeca voor uit eten open mag met de inzet van sneltesten. Vooral het feit dat ...

Achtergronden
De Beren opent nieuw bezorgrestaurant in Breda

Bourgondische Bredanaars kunnen vanaf nu hun hart ophalen met het gloednieuwe Bezorgrestaurant De Beren Breda. De opening van de 27ste bezorgvestiging vond op maandag 3 mei 2021 plaats aan de Haagdijk 24. De Haagdijk is een ideale bezorglocatie, omdat vanaf deze centrale plek veel Bredase huishou ...

Economie Achtergronden
CBS: relatief veel horecabedrijven opgeheven

In het eerste kwartaal van 2021 werden zo’n 30,2 duizend bedrijven opgeheven, ruim 9 duizend minder dan in hetzelfde kwartaal het jaar ervoor. Bij 85 procent van de opheffingen ging het om bedrijven met één werkzame persoon. Er werden 4,7 duizend bedrijven met meer dan é&e ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: