Handig: 10 tips bij inkopen doen

13 maart 2013
Handig: 10 tips bij inkopen doen

De inkopen doen: soms tijdrovend, soms in een oogwenk gepiept. Goede inkoop is belangrijk. Uw zaak zou niet kunnen draaien zonder de inspanningen van uw leveranciers en producenten.

*Belangrijk*
De ene leverancier ziet u mogelijk dagelijks voor de dagverse producten, de ander kwam slechts eenmaal toen u de zaak startte en tafels en stoelen nodig had. Of de relatie nu regelmatig of eenmalig is, goed opletten bij het doen van inkopen en het maken van afleveringsafspraken zijn belangrijk. Daarom: 10 tips bij het doen van inkopen:

*1.* Leg eens een lijst aan van al uw leveranciers en relaties. Oude leveranciers waarmee u al tijden niet werkt kunnen uit het bestand worden geschoond.

*2.* Doet u zaken met een nieuwe leverancier? Informeer dan vooraf of deze verkoopvoorwaarden hanteert en besluit of u hiermee akkoord gaat.

*3.* Leg het dag en het tijdstip van een leveringsdatum goed vast. Is de uitleveringsdatum een termijn, bijvoorbeeld een aantal dagen per week, geef dan aan welk deel van ingekochte producten u wanneer geleverd wilt hebben.

*4.* Maak duidelijke afspraken over de koopprijs van de goederen, inclusief bijkomende kosten (zoals transport, administratie) en betalingskortingen bij snel betalingsgedrag.

*5.* Informeer vóór de orderplaatsing naar de mogelijkheid van nabestellingen, in het bijzonder de leveringstijd daarvan.

*6.* Gaat u niet akkoord met andere in de verkoopvoorwaarden opgenomen bepalingen, kaart dit van tevoren aan, en vermeld dat uitdrukkelijk op het orderformulier.

*7.* Elektronisch bestellen is efficiënter. Als u elektronisch bestelt, wordt ook aan de andere kant tijd bespaard op bijvoorbeeld het invoeren van uw telefonische of faxbestelling.

*8.* Informeer zeker bij grote eenmalige inventarisleveringen ruim vóór de leveringsdatum of alles volgens plan verloopt. Bij vertraging kunt u daar vast rekening mee houden.

*9.* Kijk goed naar de mensen die bij u de inkoop regelen. Het nu trainen van de beslissers over de inkoop levert op langere termijn vaak geld op.

*10.* Tot slot: blijf investeren in de relatie met uw leverancier. Goede communicatie is een groot goed.

Overig nieuws