Grote kans op 'herhaalinbraak' bij bedrijven

10 april 2019 | Thijs Jacobs

Verzekeraar Reaal waarschuwt ondernemers die recent slachtoffer zijn geworden van een inbraak voor de toegenomen kans op herhaling. Uit een analyse van de eigen inbraakcijfers blijkt namelijk dat in 7% van de gevallen het dievengilde binnen een jaar terugkomt. In meer dan de helft van de gevallen vindt de herhaling al plaats binnen drie maanden. Investeren in preventieve middelen loont altijd, maar zeker na een inbraak.

Herhaalinbraak

Sitske Mauritsz, COO Schadeverzekeringen bij Reaal: “Een inbraak in je bedrijf zorgt niet alleen voor veel overlast en gedoe, maar kan uiteindelijk ook de bedrijfscontinuïteit bedreigen. Investeren in goed zichtbare preventieve middelen kan (pogingen tot) inbraak voorkomen. Inbrekers slaan een goed beveiligd pand namelijk liever over. Maar bedrijfspanden waar zij al eerder zijn geweest vinden zij interessant; zij weten immers de ‘weg’ en weten wat er te halen is. Bovendien is de kans groot dat er nieuwe apparatuur aanwezig is na de vorige inbraak. Het is daarom belangrijk om direct na een inbraak de beveiliging weer op orde te hebben, voordat de nieuwe inventaris is aangeschaft. En laat ook duidelijk aan de buitenzijde van het pand zien dat er voorzorgsmaatregelen zijn getroffen, dit kan bijvoorbeeld door middel van waarschuwingsstickers.”

Uit de cijfers van Reaal blijkt dat de kans op een herhaalinbraak het grootste is kort na de eerste inbraak:

Inbraak herhaling

< 90 dagen     4%
< 180 dagen   5%
< 270 dagen   6%
< 360 dagen   7%

 

Preventie

Mauritsz: “Natuurlijk is het fijn als je goed verzekerd bent als je te maken krijgt met een bedrijfsinbraak. Materiele zaken kunnen vergoed worden, maar vergeet de emotionele impact van een inbraak niet. Medewerkers voelen zich onveilig en gaan met minder plezier weer aan het werk. Daarnaast neemt het wantrouwen toe van alle activiteiten rondom het gehele pand. Goede preventiemiddelen helpen niet alleen om inbrekers buiten te houden, maar vergroten ook het gevoel van veiligheid bij het personeel. Zo kiezen bijvoorbeeld steeds meer winkeliers voor een mistgenerator. Waarbij een winkelruimte bij een inbraak binnen enkele seconden in dichte mist komt te staan. In de praktijk zien we dat dergelijke maatregelen de herhalingskans reduceren. Laat je in ieder geval goed voorlichten door je adviseur of neem contact op met een erkend beveiligingsbedrijf.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Lunch Opening
Nieuwe Bagels & Beans opent in Amsterdam-Noord

De NDSM-werf in Amsterdam-Noord is hot en happening. De voormalige scheepswerf ontwikkelt zich tot een bruisend stadsdeel met woningen, creatieve bedrijven, kantoren, onderwijsinstellingen, voorzieningen en winkels. En vanaf 29 april ook een Bagels & Beans. Een oase van rust tussen alle bedrijvi...

Events KHN
SVH officieel partner eerste editie Nationale Horecadag

Dinsdag 21 mei vindt voor het eerst de Nationale Horecadag plaats. Stichting Vakbekwaamheid Horeca is officieel partner geworden van dit evenement. Samen met initiatiefnemer Lennart Maas, manager van hotel Park Plaza Victoria Amsterdam, organiseren Koninklijke Horeca Nederland en SVH deze grootste o...

Bezorgen Interview Longread
Interview Jitse Groen, oprichter Takeaway.com: "Lunchbezorging gaat echt flink groeien"

Lunchbezorging groeit. Eigenlijk groeit de hele bezorgsector van food. Takeaway.com liet onlangs dan ook imposante groeicijfers zien: een toename van 51 procent van het aantal bezorgingen. Jitse Groen (41 jaar oud), oprichter en CEO van het bedrijf, nam de tijd om ons bij te praten over het reilen e...

Opening
Nieuwste Amsterdamse foodhal opent deuren in Magna Plaza

Vanaf vandaag blaast The Food Department officieel nieuw - culinair - leven in het iconische Magna Plaza. Amsterdams nieuwste foodhal in het centrum van de hoofdstad brengt 14 foodstands en 3 bars naar de tweede verdieping van het historische pand. Het menu: een mix van gerenommeerde namen, Amsterda...

Duurzaamheid KHN
BookDinners en Dutch Cuisine gaan samenwerken

BookDinners, het reserveringsplatform van onder andere KHN, gaat samenwerken met Dutch Cuisine. Dutch Cuisine heeft als doel om de Nederlandse eetcultuur en gezonder eten te bevorderen, net als het gebruik van natuurlijke ingredienten en eerlijke kwaliteit van voeding. Dutch Cuisine is vanaf nu meer...

Columns Blog
Column restaurateur Sico de Moel: Italiaanse macho

"A gin-tonic for me, a Baileys for my wife. And more champagne!", riep mijn Italiaanse gast uit terwijl ik zijn jas aannam. Ze waren flink te laat en hadden het Nederlandse echtpaar dat hen had uitgenodigd ondertussen al een uur laten wachten. Daar was wat irritatie ontstaan. Ze wilden ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: