Grote kans op 'herhaalinbraak' bij bedrijven

10 april 2019 | Thijs Jacobs

Verzekeraar Reaal waarschuwt ondernemers die recent slachtoffer zijn geworden van een inbraak voor de toegenomen kans op herhaling. Uit een analyse van de eigen inbraakcijfers blijkt namelijk dat in 7% van de gevallen het dievengilde binnen een jaar terugkomt. In meer dan de helft van de gevallen vindt de herhaling al plaats binnen drie maanden. Investeren in preventieve middelen loont altijd, maar zeker na een inbraak.

Herhaalinbraak

Sitske Mauritsz, COO Schadeverzekeringen bij Reaal: “Een inbraak in je bedrijf zorgt niet alleen voor veel overlast en gedoe, maar kan uiteindelijk ook de bedrijfscontinuïteit bedreigen. Investeren in goed zichtbare preventieve middelen kan (pogingen tot) inbraak voorkomen. Inbrekers slaan een goed beveiligd pand namelijk liever over. Maar bedrijfspanden waar zij al eerder zijn geweest vinden zij interessant; zij weten immers de ‘weg’ en weten wat er te halen is. Bovendien is de kans groot dat er nieuwe apparatuur aanwezig is na de vorige inbraak. Het is daarom belangrijk om direct na een inbraak de beveiliging weer op orde te hebben, voordat de nieuwe inventaris is aangeschaft. En laat ook duidelijk aan de buitenzijde van het pand zien dat er voorzorgsmaatregelen zijn getroffen, dit kan bijvoorbeeld door middel van waarschuwingsstickers.”

Uit de cijfers van Reaal blijkt dat de kans op een herhaalinbraak het grootste is kort na de eerste inbraak:

Inbraak herhaling

< 90 dagen     4%
< 180 dagen   5%
< 270 dagen   6%
< 360 dagen   7%

 

Preventie

Mauritsz: “Natuurlijk is het fijn als je goed verzekerd bent als je te maken krijgt met een bedrijfsinbraak. Materiele zaken kunnen vergoed worden, maar vergeet de emotionele impact van een inbraak niet. Medewerkers voelen zich onveilig en gaan met minder plezier weer aan het werk. Daarnaast neemt het wantrouwen toe van alle activiteiten rondom het gehele pand. Goede preventiemiddelen helpen niet alleen om inbrekers buiten te houden, maar vergroten ook het gevoel van veiligheid bij het personeel. Zo kiezen bijvoorbeeld steeds meer winkeliers voor een mistgenerator. Waarbij een winkelruimte bij een inbraak binnen enkele seconden in dichte mist komt te staan. In de praktijk zien we dat dergelijke maatregelen de herhalingskans reduceren. Laat je in ieder geval goed voorlichten door je adviseur of neem contact op met een erkend beveiligingsbedrijf.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Ondernemen
Je eigen foodtruck beginnen? Dit moet je weten!

Een buurtfeest of festival is tegenwoordig niet meer compleet zonder foodtruck. Leuk om er af en toe een burger te bestellen, maar nóg leuker om er zelf één te beginnen. Gaat jouw ondernemershart er sneller van kloppen? Lees dan dit artikel vol handige tips voor het beginnen ...

Lunch Diner Opening
Nieuwe hotspot in Amsterdam-Noord [Foto's]

Bar-restaurant IJver heeft haar deuren voor gasten geopend op de NDSM-werf in Amsterdam Noord. Ruim een jaar lang liepen hier werklieden in en uit nadat er vijf jaar geleden de eerste plannen werden gemaakt. Het team, bestaande uit 5 jonge ambitieuze ondernemers, kan niet wachten om van deze feno...

Achtergronden Tech
Ook restaurants moeten innoveren: “Wie nu nog op papier werkt, loopt hopeloos achter”

Zelfs in onze sector, die op zich als vrij traditioneel te boek staat, maken we inmiddels gebruik van technologische hulpmiddelen. Het zijn babystapjes, toegegeven, maar wie anno nu de personeelsplanning nog in excel bijhoudt en de recepturen in een kladblok noteert, loopt hopeloos achter. Ik bev...

trends Koffie & thee
Dit zijn de actuele koffietrends en -ontwikkelingen

Technologische ontwikkelingen van koffiemachines Koffiemachines worden steeds geavanceerder. Door de automatisering en technologische ontwikkelingen wordt koffie alsmaar naar een hoger niveau getild zowel thuis, in de horeca als op de werkvloer. Aan de hand van recente voorbeelden laten we zien w...

Opening
Food & Wine bar Pierre Par CP gerestyled [foto's]

Op dinsdag 6 augustus opende food & wine bar Pierre par CP aan de Denneweg in Den Haag opnieuw haar deuren na een grote make over. Interieurontwerper Jeroen Smeele restylde de zaak in het hart van de Zuid-Hollandse hoofdstad. Met een bijzondere kaart maakt eigenaar Joey de Kruijf, samen met b...

Economie
Horeca telt veel snelgroeiende bedrijven

In 2018 waren er voor het eerst meer dan 10 duizend snelgroeiende bedrijven. Dit is 20 procent meer dan het vorige record uit 2017 toen er bijna 8 500 snelle groeiers waren. Dat meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers over snelgroeiende bedrijven. Een bedrijf is een snelle groeier als het aanta...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: