Groei thuisbezorging eten en drinken zet zich onverminderd voort

29 november 2018 | David Bakker

FSIN blikt in nieuwe publicatie vooruit op deliverymarkt in 2025
Groei thuisbezorging eten en drinken zet zich onverminderd voort
Delivery is het snelst groeiende segment binnen de totale foodmarkt. De bezorgmarkt groeit in 2018 wederom met dubbele cijfers en komt naar schatting uit op €3,2 miljard (+20,1%).

In 2019 zal deze markt volgens de prognoses van het FoodService Instituut Nederland (FSIN) opnieuw met eenzelfde percentage groeien. Fooddelivery is daarmee volgend jaar goed voor 5,9% van de totale foodmarkt. De bezorging van online bestelde maaltijden en boodschappen noteert jaar in jaar uit ongekende groeicijfers binnen de totale foodmarkt. En het eind is voorlopig nog niet in zicht. ‘In 2019 verwachten we dat de bezorgomzet de mijlpaal van €3,8 miljard zal bereiken’, verklaart Jan-Willem Grievink, directeur van het FSIN, naar aanleiding van het verschijnen van het FSIN Dossier Delivery 2019.


Blurring, ook online

Het FSIN analyseert en duidt ontwikkelingen en trends in de totale foodmarkt. In deze nieuwe publicatie gaat het FSIN in op de omzetontwikkelingen in online food, zowel in de foodservice- als de foodretailmarkt ofwel: de bezorging van maaltijden én boodschappen. Markten die steeds meer in elkaar schuiven, ook online. In het foodretailkanaal komen met name supermarkten meer en meer op het terrein van spelers in de foodservicemarkt, niet alleen door het toevoegen van foodservice- elementen op de winkelvloer, maar ook door de bezorging van boodschappen én maaltijden aan bijvoorbeeld senioren en leveringen aan de (klein)zakelijke markt.

Delivery Foodservice goed voor €1,5 miljard binnen de totale bezorgmarkt voor eten en drinken domineren in 2018 opnieuw bedrijven in de foodservicemarkt. De maaltijdbezorging vanuit de buitenhuishoudelijke markt is goed voor een omzet van ruim €1,7 miljard, een groei van 13,4%. Ook in 2019 rekent het FSIN op dubbele groeicijfers, al lijkt de stijgende lijn van de afgelopen jaren licht af te vlakken. Het FSIN raamt de omzet in Delivery Foodservice in 2019 op €1,9 miljard (+11,4%).


Foodretailmarkt versnelt groeitempo Spelers in het foodretailkanaal realiseren in 2018 naar verwachting een omzet van €1,5 miljard (+29%). Hun groeitempo ligt hoger dan dat van deliverybedrijven in Foodservice en zal zich naar inschatting van het FSIN de komende jaren verder versnellen. De prognose voor 2019 bedraagt een omzetgroei van 30,8%. Belangrijkste drivers van deze groei zijn de supermarkten, zij plussen in 2018 39,8% en zetten fors in op e-commerce, aangespoord door de snelle opmars van nieuwkomers in deze markt.

Consumenten omarmen gretig de voordelen van het online bestellen van hun boodschappen en verkiezen, net als in maaltijdbezorging, duidelijk het gemak van thuisbezorging boven afhalen. In 2019 passeren de ‘boodschappenbezorgers’ de maaltijdbezorgers Omzetontwikkeling totale deliverymarkt 2014-2019 EST


Dominantie opeisen

Foodretail vertegenwoordigt op dit moment 46% van de totale deliverymarkt, Foodservice is goed voor 54% (zie grafiek). Die verhouding zal zich richting 2025 snel wijzigen. In 2019 al verwacht het FSIN dat de foodretailmarkt goed zal zijn voor de helft van alle bezorgomzet in eten en drinken in Nederland.

De grote supermarktmerken zullen op basis van hun schaalgrootte, inkoopvoordeel en efficiency net als in de fysieke foodwereld ook online een dominante marktpositie opeisen. In 2017 lag de verhouding tussen beide kanalen nog op 43% voor Foodretail en 57% voor Foodservice. Marktaandeel delivery in 2025 naar 8,3% ‘Ook de komende jaren verwachten we dat de fooddeliverymarkt blijft groeien.

Er zijn nog volop kansen om die groei verder aan te jagen’, aldus het onafhankelijke kennisinstituut. ‘Foodserviceconcepten kunnen andere eetmomenten aanboren. Binnen de bezorgmarkt groeit de lunch bijvoorbeeld erg hard op dit moment.’ In het foodretailkanaal ziet het FSIN volop kansen in direct delivery. ‘De consument stelt zijn aankoopbeslissingen uit. Hij plant minder en leeft meer ‘impulsgedreven’. Juist daar zal in de toekomst de groei in de foodsector vandaan komen. Veel online spelers in de boodschappenmarkt richten zich op de geplande weekboodschappen, nog niet op deze directe, snelle service.’ Met het oog op de middellange termijn verwacht het FSIN dat de markt voor fooddelivery in 2025 een omvang kan bereiken van €6,2 miljard - dat betekent een marktaandeel van zo’n 8,3%.

Over het FSIN Dossier Delivery 2019 Het FSIN Dossier Delivery 2019 is een publicatie verzorgd door The Food Research Company in opdracht van het FoodService Instituut Nederland (FSIN). The Food Research Company is verantwoordelijk voor alle publicaties van het FSIN. Het FSIN Dossier Delivery 2019 vormt een update van de FSIN Factsheet Delivery 2017. De cijfers in dit dossier zijn gebaseerd op diverse bronnen; op eigen onderzoek, onderzoek van derden en interviews met experts en vertegenwoordigers van alle marktsegmenten binnen de fooddeliverymarkt. GfK en de Nederlandse Vereniging van Maaltijdbezorgers (NLVVM) voorzagen ons van extra cijfers en insights.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Lunch Opening
Nieuwe Bagels & Beans opent in Amsterdam-Noord

De NDSM-werf in Amsterdam-Noord is hot en happening. De voormalige scheepswerf ontwikkelt zich tot een bruisend stadsdeel met woningen, creatieve bedrijven, kantoren, onderwijsinstellingen, voorzieningen en winkels. En vanaf 29 april ook een Bagels & Beans. Een oase van rust tussen alle bedrijvi...

Events KHN
SVH officieel partner eerste editie Nationale Horecadag

Dinsdag 21 mei vindt voor het eerst de Nationale Horecadag plaats. Stichting Vakbekwaamheid Horeca is officieel partner geworden van dit evenement. Samen met initiatiefnemer Lennart Maas, manager van hotel Park Plaza Victoria Amsterdam, organiseren Koninklijke Horeca Nederland en SVH deze grootste o...

Bezorgen Interview Longread
Interview Jitse Groen, oprichter Takeaway.com: "Lunchbezorging gaat echt flink groeien"

Lunchbezorging groeit. Eigenlijk groeit de hele bezorgsector van food. Takeaway.com liet onlangs dan ook imposante groeicijfers zien: een toename van 51 procent van het aantal bezorgingen. Jitse Groen (41 jaar oud), oprichter en CEO van het bedrijf, nam de tijd om ons bij te praten over het reilen e...

Opening
Nieuwste Amsterdamse foodhal opent deuren in Magna Plaza

Vanaf vandaag blaast The Food Department officieel nieuw - culinair - leven in het iconische Magna Plaza. Amsterdams nieuwste foodhal in het centrum van de hoofdstad brengt 14 foodstands en 3 bars naar de tweede verdieping van het historische pand. Het menu: een mix van gerenommeerde namen, Amsterda...

Duurzaamheid KHN
BookDinners en Dutch Cuisine gaan samenwerken

BookDinners, het reserveringsplatform van onder andere KHN, gaat samenwerken met Dutch Cuisine. Dutch Cuisine heeft als doel om de Nederlandse eetcultuur en gezonder eten te bevorderen, net als het gebruik van natuurlijke ingredienten en eerlijke kwaliteit van voeding. Dutch Cuisine is vanaf nu meer...

Columns Blog
Column restaurateur Sico de Moel: Italiaanse macho

"A gin-tonic for me, a Baileys for my wife. And more champagne!", riep mijn Italiaanse gast uit terwijl ik zijn jas aannam. Ze waren flink te laat en hadden het Nederlandse echtpaar dat hen had uitgenodigd ondertussen al een uur laten wachten. Daar was wat irritatie ontstaan. Ze wilden ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: