Glimlach

19 december 2008 |

We hebben het alsmaar over de kredietcrisis, maar de vraag is of we er ook naar handelen. Zo ben ik laatst eens lekker op vakantie gegaan naar voormalig Joegoslavië. Ik zal jullie mijn vakantieavonturen besparen, maar graag wil ik één middag met jullie delen. (column Theo van Brussel, Lunchroom 2008, nr.6)

We waren in een dorpje waar de NAVO-bombardementen van negen jaar terug nog duidelijk hun sporen hadden achtergelaten. We schoven aan in een restaurant waar een ‘Extreme Restaurant Makeover’ niet overbodig was geweest. Ongemakkelijk zittend in plastic witte tuinstoelen onder TL-verlichting kregen we een geplastificeerde kaart met keuze uit maar liefst zes gerechten. Omdat wij van dit alles geen idee hadden wat het was, bestelden wij de specialiteit. Althans, dat probeerden wij. Onze ober was een vriendelijke man die ongeveer tien woorden Engels sprak, maar één ding uitstekend kon (en deed) en dat was: lachen! Na veel geglimlach, 110% inzet en druk gebaren, zagen we na een klein half uurtje het resultaat: een stoofpotje.

Van oudsher werden (delen van) ingrediënten samengevoegd en gekookt, omdat weggooien zonde was. Zo is het stoofpotje geboren. De beroemde Franse keuken, die Sarkozy binnenkort graag op de werelderfgoedlijst ziet staan, is ook ontstaan tijdens een crisis. Men ad toen alles wat eetbaar was van de beesten, dus ook de lever en niertjes. Deze werden later een delicatesse en zo werd de Franse keuken toonaangevend.

Terug naar de plastic tuinstoelen, de TL-verlichting, het stoofpotje en de lachende ober. Het stoofpotje was verrukkelijk! Onze lunch werd, ondanks de plastic tuinstoelen en de bedervende ambiance, onvergetelijk. Vooral door de verwachting overtreffende stoofpot en onze vriendelijke, lachende ober.

Wat zijn de lessen die u hieruit kunt halen? Net als Frankrijk destijds in de crisis deed, is het nu aan Nederland om de menukaart aan de huidige eisen aan te passen. Hierbij is de waarde van de ingrediënten ondergeschikt aan de totale beleving. Omdat volgend jaar een moeilijker jaar zal worden, is dit juist het moment om het assortiment en de prijsstelling te laten aansluiten bij de wensen van de gast.
Eten en drinken is een optelsom van smakelijke ingrediënten die met liefde zijn klaargemaakt en met passie zijn gepresenteerd, iets wat ze in voormalig Joegoslavië heel goed hadden begrepen. En vergeet niet dat het meest waardevolle ingrediënt al jaren hetzelfde is: een pure en oprechte glimlach!

Theo van Brussel
Directeur Foodstep, Wageningen

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Video
Reportage: Brasserie De Haven verbindt jong en oud 

De laatste jaren heeft er in de zorgsector een verschuiving plaats gevonden. Steeds meer mensen moeten langer thuis wonen. “Om die doelgroep in huis te krijgen, moet je ze op een of andere manier lokken en met ze verbinden", vertelt gastheer Arthur Karstens. Zorgcentrum De Haven in Bun...

Video
Op reportage: Eetcafé De Poort

Net buiten het centrum van Utrecht staat het gezellige eetcafé De Poort. Iedereen die in Utrecht woont kent dit café en komen er ook regelmatig. De Poort zorgt voor een uniek huiskamergevoel waar je kan uitrusten, bijkletsen en lekker eten en drinken. "Onze naam komt doordat ...

Video
Op Reportage: Brownies&downieS Harderwijk

Brownies&downieS... Een concept waar Pernilla Spijker uit Ermelo wel blij van werd. “Ik studeerde commerciële economie aan Windesheim in Zwolle. Ik had geen idee wat ik na de studie wilde doen. Een kantoorbaan is niks voor mij maar ik wilde graag iets voor mijzelf beginnen", aldu...

Video
Op Reportage: Panino di Pino

Simone Prestifilippo is samen met haar man Michael eigenaar van de lunchroom Panino di Pino. Panino di pino is een lunchroom waar de moderne Italiaanse sfeer samen met de heerlijke broodjes, Pasta’s en sorbetijs in het centraal staat. Panino di Pino is opgericht door de schoonvader van Sim...

Personalia Fastservice
Domino's krijgt Nederlandse CEO voor Europa

Domino's Pizza Enterprises Limited (ASX: DMP), moederorganisatie van Domino’s pizza Nederland publiceerde deze week haar halfjaarcijfers. In Europa realiseerde Domino’s een sterke omzetgroei van +9,4% tot €382,8m (+5,0% SSS) en een EBITDA €29,4m (+15,6%). Daarnaast opende D...

Video
Op Reportage: Het nieuwe Olivier

Brasserie Olivier in Bilthoven is met haar 37 jaar een van de oudste eetgelegenheden in het dorp. Sinds een half jaar is Olivier verhuisd naar een nieuwe locatie. En daar horen veranderingen bij. Eigenaresse Myrna Janssen vertelt trots haar verhaal. ‘’We zijn verhuisd naar de meest ce...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: