Generatie Z: eten en drinken is vooral een sociale gebeurtenis

25 april 2018 |
Generatie Z: eten en drinken is vooral een sociale gebeurtenis<

Het FoodService Instituut Nederland (FSIN) heeft het consumtiegedrag van de generatie Z, ofwel de middelbare scholier, onderzocht. ‘Lekker’; dat vinden tieners anno 2018 het belangrijkste wanneer ze zelf eten kopen. Prijs en gemak volgen daarna. Maar ook gezondheid en duurzaamheid beginnen op de achtergrond een rol te spelen in de voedselkeuzes van generatie Z. Het FoodService Instituut Nederland. FSIN voerde een groot verkennend onderzoek naar deze nog relatief onbekende generatie uit en bevroeg meer dan 1.000 middelbare scholieren naar hun koop- en consumptiegedrag.

Voor de horeca is het van belang om te weten dat eten voor deze generatie in de categorie passie valt; eten is vooral een sociale gebeurtenis. Merken en productnamen zeggen hen niet zoveel; ze willen vooral de verhalen erachter horen. Als mensen een eetgelegenheid met unieke ingrediënten starten en dit online zetten, staan zij vooraan. Daar kunnen ze worden geraakt, daar vinden ze inspiratie over kwaliteit, smaken, gezond en duurzaam voedsel. Bestellen en afrekenen via de app zonder persoonlijk contact vinden ze heel normaal; in de nabije toekomst gebeurt alles toch digitaal.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden
Download nu de decembereditie van Lunchroom

Hij is er weer! Voor wie dit jaar goed wil afsluiten, hebben we de decembereditie van Lunchroom als download op de website geplaatst. Je kunt de uitgave downladen via deze link. Natuurlijk blikken we terug op het afgelopen jaar met het Horeca Jaaroverzicht, maar kijken we ook naar het heden en de to...

Achtergronden Culinair
Kerstmenu: Spoom en foie gras uit de gratie 

In bijna de helft van de Nederlandse restaurants wordt deze Kerst hert als hoofdgerecht gereserveerd. Hiermee is hert het populairste hoofdgerecht op de kerstmenu’s in de Nederlandse horeca. In Nederland betaal je in 2018 gemiddeld € 61,- voor een vijfgangen kerstdiner. Goedkoop eten doe ...

F&B Den Haag
Plek voor ruim 60 F&B-concepten in Haagse binnenstad

De binnenstad van Den Haag is uitgegroeid tot één van de meest aantrekkelijke winkelgebieden van Nederland. Toch is er nog ruimte om verder te verbeteren. Op basis van de horecabenchmark tussen de vijf grootste steden, blijkt dat het aanbod Food & Beverage (F&B) beperkt is. Er ...

Onderwijs Ondernemen
Training horeca-concepting: "Ik geef je de ultieme checklist mee!"

Op 21 januari 2019 vindt de eerstvolgende trainingsdag over 'concepting' plaats in Bunnik. Onderscheidend zijn met je zaak is immers lastig, zeker met de hoeveelheid trends die je om de oren vliegen en al die zaken om je heen die ook vernieuwend (denken te) zijn. Hoe val jij dan juist op? De...

Achtergronden Lunchroom
Bagels & Beans kerstactie voor Muziekids

Muziek doet (ver)wonderen. Tijdens het luisteren naar muziek of het bespelen van een instrument vergeet je even de wereld om je heen. Stichting Muziekids zorgt dat kinderen tijdens een verblijf in het ziekenhuis muziek kunnen beleven. Een prachtig goed doel voor de jaarlijkse kerstactie van Bagels &...

Wet- en regelgeving Achtergronden
Consumentenbond: hygiënescore horeca moet toegankelijk blijven

De Consumentenbond roept de Tweede Kamer op de openbaarmaking van de inspectiegegevens van de horeca gemakkelijk toegankelijk te houden. Het kabinet wil alleen nog maar samenvattingen van de inspectierapporten publiceren, zonder overzichtelijke kleurcodering. De Consumentenbond vindt dit onacceptabe...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: