Generatie Z: eten en drinken is vooral een sociale gebeurtenis

25 april 2018 |
Generatie Z: eten en drinken is vooral een sociale gebeurtenis<

Het FoodService Instituut Nederland (FSIN) heeft het consumtiegedrag van de generatie Z, ofwel de middelbare scholier, onderzocht. ‘Lekker’; dat vinden tieners anno 2018 het belangrijkste wanneer ze zelf eten kopen. Prijs en gemak volgen daarna. Maar ook gezondheid en duurzaamheid beginnen op de achtergrond een rol te spelen in de voedselkeuzes van generatie Z. Het FoodService Instituut Nederland. FSIN voerde een groot verkennend onderzoek naar deze nog relatief onbekende generatie uit en bevroeg meer dan 1.000 middelbare scholieren naar hun koop- en consumptiegedrag.

Voor de horeca is het van belang om te weten dat eten voor deze generatie in de categorie passie valt; eten is vooral een sociale gebeurtenis. Merken en productnamen zeggen hen niet zoveel; ze willen vooral de verhalen erachter horen. Als mensen een eetgelegenheid met unieke ingrediënten starten en dit online zetten, staan zij vooraan. Daar kunnen ze worden geraakt, daar vinden ze inspiratie over kwaliteit, smaken, gezond en duurzaam voedsel. Bestellen en afrekenen via de app zonder persoonlijk contact vinden ze heel normaal; in de nabije toekomst gebeurt alles toch digitaal.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening
De Beren blijft maar openen, nu in Heerhugowaard

Het is voor de derde keer raak in Noord-Holland. Na Haarlem en Hoofddorp opent De Beren opnieuw een vestiging in de provincie met beginletter H: Heerhugowaard. Gasten kunnen vanaf donderdag 19 juli iedere dag vanaf 11.30 uur genieten van een uitgebreide lunch, borrel of de beroemde ‘all time f...

Wet- en regelgeving Columns
Column: blurring is juist een zegen

Een glas whisky bij de barbier, een wijntje bij de kapper en een stukje ambachtelijke Spaanse pata negra worst bij de slijter. Blurring is al lang en breed geaccepteerd door de consument, het wordt misschien al een beetje verwacht. Waar veel winkels de kans hebben gepakt om hun aanbod te vergroten m...

Food Bezorgen
PostNL breidt foodbezorging uit naar ochtend 

PostNL breidt deze week zijn foodnetwerk uit en bezorgt ook in de ochtend boodschappen, maaltijdboxen en andere verse voedselproducten. De online foodmarkt groeit en met name zakelijke klanten willen ook in de ochtend leveren of beleverd worden. Denk aan bakkers en supermarkten die via PostNL levere...

Lunch Achtergronden
Lunchbezorging in speciale buffetboxen

Lunch van huis bezorgt elke dag lunches op kantoor of elders van huis via speciaal ontwikkelde buffetboxen. Zo goed als alles wordt zelf gemaakt vanuit de eigen keuken. Van de pindakaas, hagelslag tot warme maaltijden. Vervolgens gaan deze in buffetboxen naar locatie en staat alles direct klaar om t...

Achtergronden Fastservice
Bas Holshuijsen verlaat FFC

Na een samenwerking van zes jaar gaat algemeen directeur Bas Holshuijsen Franchise Friendly Concepts (FFC) verlaten. Holshuijsen neemt in goed overleg afscheid van het formulehuis van Kwalitaria en Délifrance wegens een koerswijziging van de organisatie. Integratie Délifrance Ant...

Columns Starten in de horeca Ondernemen
Column: zorg dat je gezien wordt zoals je gezien wilt worden

Laatst waren wij een dagje op pad met de fiets. Aan het einde van de middag besloten we om toch een hapje te gaan eten in plaats van thuis de keukensloof aan te trekken. We raadpleegden Google en vonden al snel een restaurant dat pakweg 2 kilometer verderop lag. Uit de zoekopdracht bleek dat ze prim...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: