Brie is favo Franse kaas Nederlanders

2 maart 2011
Brie is favo Franse kaas Nederlanders

Het Franse productschap voor zuivel, de CNIEL en FranceAgriMer, het Franse ministerie van landbouw, hebben een enquête gehouden onder ruim 500 Nederlanders om de positie die Franse kaas inneemt in hun leven te onderzoeken. De belangrijkste conclusie uit deze enquête laat zien dat “Genieten, plezier hebben, lekker eten met vrienden” voor Nederlanders symbool staat voor “Het Franse Goede Leven”.
Voor meer dan een derde van de ondervraagden speelt Franse kaas een essentiële rol in dit goede leven.

*Genieten*
Op de vraag “Wat houdt het Goede Leven voor u in?” staat het antwoord “Genieten, plezier hebben, lekker eten met vrienden” met stip bovenaan voor 82% van de mannen en 92% van de vrouwen. Daarna kiest 48% van de mannen en 34% van de vrouwen voor “Vrije tijd”. Op de derde plaats staat “Oud Worden”: 38% van de mannen en 41% van de vrouwen voelt zich aangesproken door deze stelling. “Reizen” staat op plaats 4, voor 41% van de mannen en 36% van de vrouwen is reizen een belangrijk onderdeel van het goede leven. “Veel vrienden hebben”, “Miljonair worden” en “Niet Werken” staan niet hoog op de ladder voor de gemiddelde Nederlander.

*Gastronomie onderdeel van het Goede Leven*
75% van de respondenten geeft aan dat gastronomie een belangrijk onderdeel is van het Goede Leven. 46 % van de respondenten geeft aan dat Franse Kaas hier deel van uitmaakt. Franse kaas is hiermee hun favoriete buitenlandse kaas. Nederlanders eten echter toch het liefs Hollandse kaas (66%). 37% van de respondenten is een regelmatige eter van Franse kaas en eet dit meer dan 1 keer per maand. Op de vraag wat de favoriete Franse kaas van de Nederlander is, antwoordt 48% Brie. Brie staat hiermee ruimschoots bovenaan de lijst. Daarna volgt Camembert met 13%, blauw geaderde kaas met 12% en als laatste Emmental met 6%. Op de vraag “waarom is Franse kaas uw favoriete kaas”, gaf meer dan 2/3 van de respondenten “unieke smaak”: ronde, pittige, romige, sterke of zachte smaken. De karakteristieke geur net als de specifieke textuur werd ook genoemd als reden voor de keuze voor Franse kaas.

*Vive le Fromage*
Bovenstaande uitkomsten zijn het resultaat van een online enquête onder ruim 500 Nederlanders. Deze enquête is gehouden in opdracht van de Centre National Interprofessionnel de l’Economie Laitière (C.N.I.E.L) en FranceAgriMer in het kader van de campagne Vive le Fromage. Dezelfde enquête is gehouden in de zeven Europese landen waar de campagne gehouden wordt, zodat de resultaten vergeleken kunnen worden en er een beeld ontstaat van de rol van Franse kaas in het leven van Europese consumenten. Door middel van de campagne Vive le Fromage streven de CNIEL en FranceAgriMer ernaar om consumenten kennis te laten maken met Franse kazen, de verschillende soorten en smaken. In elk land zijn er recepten ontwikkeld die passen bij de levensstijl en de eetcultuur van het desbetreffende land.



Overig nieuws