Foodtrends van 2020: alcoholvrije drankjes, vleesvervangers en zelfgemaakte pasta

21 december 2020 | redactie

Dit jaar waren we meer thuis dan ooit, en met tijdelijke lockdowns waarbij we minder uiteten konden kwam er een omslag in hoe en wat we het liefste eten. Maar liefst zes op de tien Nederlanders probeerden een nieuwe foodtrend uit en zeven op de tien ontdekten een nieuwe keuken. Ook werd er veel eten besteld tijdens de lockdowns om restaurants te steunen. Dat blijkt uit onderzoek van maaltijdbezorger Deliveroo, waarin Nederlanders werden gevraagd naar hun eet- en drinkgewoonten in 2020 en welke foodtrends populair blijven in 2021.  

Gezond en home made

Het lijkt dat Nederlanders dit jaar bewuster zijn gaan eten en drinken. Vooral de gezonde foodtrends waren populair, zoals alcoholvrije drankjes, gefermenteerde producten en vegan en vegetarische alternatieven. Zo heeft een kwart van de Nederlanders dit jaar alcoholvrije drank en vleesvervangers uitgeprobeerd en probeerden een op de zeven zuivelvrije alternatieven zoals havermelk en notenmelk en gefermenteerde producten zoals kimchi en kombucha. Daarnaast leek er ook meer behoefte en tijd te zijn voor home made gerechten, zoals zelfgemaakte pasta en bananenbrood. Ook haalde de tiktokhit Dalgona koffie de top tien dit jaar. 

Dit zijn de top 10 foodtrends van 2020:

Alcoholvrije drankjes   
Vleesvervangers   
Zelfgemaakte pasta   
Zuivelvrije alternatieven (havermelk, notenmelk etc.)   
Gefermenteerde producten (zoals Kimchi en Kombucha)   
Flexitarisme   
Restaurant doe-het-zelf-pakketten  
Zelfgemaakt bananenbrood   
Clean eating 
Whipped coffee (Dalgona koffie) 

 

Experimenteren met Hollandse pot

Ondanks dat we dit jaar minder konden reizen, probeerden maar liefst zeven op de tien Nederlanders een nieuwe keuken uit. Hoewel er veel verschillende keukens werden uitgeprobeerd, van Chinees (33%), Italiaans (27%), Mexicaans (20%) en Grieks (20%), en Amerikaans (19%), was de Nederlandse keuken het populairst om mee te experimenteren (42%). De meeste mensen haalden hun inspiratie uit receptkaarten van de supermarkt en kookboeken.

2020: het jaar van maaltijden bestellen

Door de (gedeeltelijke) lockdown werd Nederland niet alleen creatiever in de eigen keuken, ook wisten ze hun weg te vinden naar bestelplatforms: 71 procent van de Nederlanders heeft dit jaar wel eens eten besteld. Een kwart gaf aan dat ze hiermee restaurants wilden steunen en ruim een kwart zag het als een beloning voor zichzelf. Eenvijfde (18%) bestelde simpelweg omdat ze geen zin hadden om te koken.

Alcoholvrij en zelfgemaakte pasta blijven populair in 2021

Maar welke trends zijn blijvertjes? De helft van de Nederlanders ziet graag de alcoholvrije trend (54%) en zelfgemaakte pasta trend (48%) doorzetten in 2021, slechts een op de vijf Nederlanders laat deze trends liever in 2020. Over vleesvervangers zijn de meningen meer verdeeld. Zo vindt 43 procent de vleesvervangers een prima alternatief voor vlees, tegenover 29 procent die het geen geslaagde trend vindt om mee te nemen naar 2021.

Foodtrend 2021: focus op duurzaamheid  

Naast de doorzettende trends uit 2020 voorzien Nederlanders ook dat er nog meer aandacht komt voor duurzaam eten. De helft (49%) van de ondervraagden verwacht dat er meer aandacht komt voor het verminderen van voedselverspilling, 40 procent verwacht dat er bij de keuze voor groenten meer wordt gelet op seizoensgebonden groenten en ruim een derde (36%) verwacht dat Nederlanders meer hyperlokale gerechten en ingrediënten gaan gebruiken. Daarnaast verwacht een derde (35%) dat er meer aandacht komt voor duurzame voeding in het algemeen, en een vijfde (21%) dat het veganisme nog populairder wordt.

Meerderheid: stoppen met matcha, kurkuma en intermittent fasten

Er waren ook een foodtrends die voor de meerderheid in 2020 mogen blijven. Zo vond de ruime meerderheid dat we wel mogen stoppen met etenswaren met matcha, kurkuma, actieve kool of CBD-olie. Ook was zuurdesem bakken voor velen niet zo’n succes en kopen ze dat in het vervolg liever bij de bakker. Intermittent fasting beviel voor de meerderheid ook niet, maar de grootste tegenvallende trend is toch wel de eetbare insecten.

Meegroeien met veranderende behoefte

De uitkomsten van het onderzoek bevestigen de trends die Deliveroo ook ziet op het platform. Stijn Verstijnen, General Manager Deliveroo: “Deliveroo is inmiddels vijf jaar actief in Nederland en we zien dat er steeds meer behoefte is aan bewust eten. Hoewel specifieke maaltijdtrends komen en gaan, blijft de vraag naar vegetarische alternatieven en voedzame maaltijden groeien, en worden mensen steeds milieubewuster. We houden hier rekening mee in ons aanbod, met een ruim aanbod van vegetarische en voedzame maaltijden, door onze partners aan te bieden om te helpen bij het kiezen van milieuvriendelijke verpakkingen en onze riders te stimuleren om de bezorging op de fiets te brengen. Ook komend jaar besteden we hier ruime aandacht aan. Tegelijkertijd blijven we uiteraard ook gerechten aanbieden die al jarenlang onveranderd populair zijn onder Nederlanders, zoals burgers en pizza.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden
15 jaar geleden in Lunchroom: Pieter Punter

Lunchroom is dit jaar volwassen en bestaat 21 jaar. Tijd om terug te blikken en een greep te doen uit de welhaast onuitputtelijke voorraad interviews en achtergrondverhalen die in het vakblad voor de lunchroombranche hebben gestaan gedurende deze periode. Wekelijks presenteren we je zo'n verh ...

Achtergronden
Bagels & Beans Almere verhuist

Vaak wordt een remix een grotere hit dan het origineel. Datzelfde zou zomaar eens kunnen gebeuren met Bagels & Beans Almere. Vrijdag 14 mei verhuist de vrijplaats voor bagels, koffie en geluk namelijk van restaurantplein ‘Belfort’ naar een veel ruimere locatie mét terras aan d ...

Economie Achtergronden
Advies Belastingdienst aan horecaondernemers: verleng bijzonder uitstel van betaling

Is uw bijzonder uitstel van betaling afgelopen en kunt u nog niet aan uw nieuwe betalingsverplichtingen voldoen? Verleng dan uw bijzonder uitstel van betaling. Dat kan nog tot en met 30 juni. Afgelopen zaterdag ontvingen 60.000 ondernemers, waaronder uit de horecabranche, hierover een brief van de B ...

KHN Corona
KHN: uit eten met sneltest onbespreekbaar

De uitspraken van minister De Jonge over de rol van sneltesten in het openingsplan van het kabinet kunnen rekenen op stevige kritiek vanuit horecaondernemers. Zo wordt er mogelijk gesproken over versoepelingen, waarbij de horeca voor uit eten open mag met de inzet van sneltesten. Vooral het feit dat ...

Achtergronden
De Beren opent nieuw bezorgrestaurant in Breda

Bourgondische Bredanaars kunnen vanaf nu hun hart ophalen met het gloednieuwe Bezorgrestaurant De Beren Breda. De opening van de 27ste bezorgvestiging vond op maandag 3 mei 2021 plaats aan de Haagdijk 24. De Haagdijk is een ideale bezorglocatie, omdat vanaf deze centrale plek veel Bredase huishou ...

Economie Achtergronden
CBS: relatief veel horecabedrijven opgeheven

In het eerste kwartaal van 2021 werden zo’n 30,2 duizend bedrijven opgeheven, ruim 9 duizend minder dan in hetzelfde kwartaal het jaar ervoor. Bij 85 procent van de opheffingen ging het om bedrijven met één werkzame persoon. Er werden 4,7 duizend bedrijven met meer dan é&e ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: