Foodhallen steeds populairder

3 mei 2018 | David Bakker

De opmars van Foodhallen in Nederland, met name de grote steden, zet zich onverminderd voort. In steeds meer steden is wel een soort van foodhal gevestigd, of staan de deuren voor initiatiefnemers open. Nederland telde twee jaar geleden nog maar vier foodhallen, momenteel zijn dit er 13, verspreid over acht steden.

Daarnaast zijn er nog ruim zeven concepten die meer als markthal moeten worden gezien of als een mix van de twee concepten. Tel daar de circa zeven plannen voor nieuw foodhallen bij op en we kunnen spreken van een fenomeen dat niet meer weg te denken is uit het horecalandschap. Dit en meer blijkt uit de nieuws publicatie van Van Spronsen & Partners horeca-advies uit Leiden.

In Nederland was de foodhal tot drie jaar geleden nog vrij onbekend. Het eerste succesverhaal is van de Foodhallen in Amsterdam. Hier zijn 21 verschillende eetkramen verspreid over de hal met een gezamenlijk zitruimte en gedeelde bar. Een andere foodhal van het eerste uur, Amicitia in Amersfoort, is overigens de eerste die de deuren moest sluiten (2017). Momenteel telt Nederland 13 foodhallen, met gemiddeld 14 foodstands.

Concept

Recent openden nieuwe grote foodhallen in Den Haag (Minglemush, 15 foodconcepten, met grote leeshoek, speelruimte en arcadegames) en Eindhoven (Downtown Gourmet Market, 21 foodconcepten). Dat een foodhal ook in kleine opzet kan, laten Mout in Hilversum (8 concepten) en de Twentsche Foodhal in Enschede (9 foodconcepten) zien. Naast bekende foodconcepten als burgers,  sushi en grill zien we een opkomst van Libanese, Poolse, Afghaanse en Vietnamese concepten. Een groot voordeel van het concept van een foodhal is dat het, in tegenstelling tot reguliere restaurants, goed in kan spelen op trends en vernieuwende foodconcepten kan bieden.

Consument

De foodhal is niet alleen een plek om wat te eten. Het is een plek om te ontmoeten, waar vooral veel millennials (lokaal en internationaal) zich toe aangetrokken voelen. Waar deze doelgroep voorheen voor een club of kroeg als ontmoetingsplek koos, wordt dit langzaam ingenomen door locaties als een foodhal. De muziek, grote bar en de eetkramen maakt dat de foodhal wordt gezien als een avondje uit.

Toekomst

Naar verwachting zal het aantal foodhallen de komende jaren toenemen tot circa 20. In de Korenbeurs, midden op de Korenmarkt in Arnhem, komt een foodhal, de Amsterdamse Foodhallen gaan zich vestigen in Rotterdam en ook in Alkmaar, Breda en Groningen zijn plannen voor een nieuwe foodhal.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Liveblog 1: Yesss!! Wij gaan weer open!!

Liveblog. Wij hebben er zin! Wij zijn er klaar voor! Dat is wat Utrechtse horecaondernemers ons vanochtend vol enthousiasme vertelden. De redactie van Lunchroom, De RestaurantKrant en de CaféKrant is vandaag in het land en doet verslag van de eerste dag dat de horeca na maanden weer open mag. Ti...

Achtergronden Rotterdam
Baker&Moore lanceert TO GO picknickservice 'Baker's Box'

Baker&Moore, gevestigd op de Westblaak mag vanaf 1 juni net als de rest van de Nederlandse horeca haar deuren eindelijk weer openen. Tijdens de lockdown is er hard gewerkt aan een nieuw concept. Deze week lanceerde de heer Bakker (eigenaar Baker&Moore) het gloednieuwe concept, genaamd 'B...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Columns
Column Monique van Gevelt: het nieuwe abnormaal

Voor velen van ons is het drukker dan ooit. Dat wil trouwens niet zeggen dat we geld verdienen. Nee, deze crisis is een financieel drama. We zien de reserves verdampen en staren naar de bodem van onze schatkist. En nu onze voordeur op een kier staat voor onze gasten, zijn we er nog lang niet. Hoe de...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: