Foodhallen steeds populairder

3 mei 2018 | David Bakker

De opmars van Foodhallen in Nederland, met name de grote steden, zet zich onverminderd voort. In steeds meer steden is wel een soort van foodhal gevestigd, of staan de deuren voor initiatiefnemers open. Nederland telde twee jaar geleden nog maar vier foodhallen, momenteel zijn dit er 13, verspreid over acht steden.

Daarnaast zijn er nog ruim zeven concepten die meer als markthal moeten worden gezien of als een mix van de twee concepten. Tel daar de circa zeven plannen voor nieuw foodhallen bij op en we kunnen spreken van een fenomeen dat niet meer weg te denken is uit het horecalandschap. Dit en meer blijkt uit de nieuws publicatie van Van Spronsen & Partners horeca-advies uit Leiden.

In Nederland was de foodhal tot drie jaar geleden nog vrij onbekend. Het eerste succesverhaal is van de Foodhallen in Amsterdam. Hier zijn 21 verschillende eetkramen verspreid over de hal met een gezamenlijk zitruimte en gedeelde bar. Een andere foodhal van het eerste uur, Amicitia in Amersfoort, is overigens de eerste die de deuren moest sluiten (2017). Momenteel telt Nederland 13 foodhallen, met gemiddeld 14 foodstands.

Concept

Recent openden nieuwe grote foodhallen in Den Haag (Minglemush, 15 foodconcepten, met grote leeshoek, speelruimte en arcadegames) en Eindhoven (Downtown Gourmet Market, 21 foodconcepten). Dat een foodhal ook in kleine opzet kan, laten Mout in Hilversum (8 concepten) en de Twentsche Foodhal in Enschede (9 foodconcepten) zien. Naast bekende foodconcepten als burgers,  sushi en grill zien we een opkomst van Libanese, Poolse, Afghaanse en Vietnamese concepten. Een groot voordeel van het concept van een foodhal is dat het, in tegenstelling tot reguliere restaurants, goed in kan spelen op trends en vernieuwende foodconcepten kan bieden.

Consument

De foodhal is niet alleen een plek om wat te eten. Het is een plek om te ontmoeten, waar vooral veel millennials (lokaal en internationaal) zich toe aangetrokken voelen. Waar deze doelgroep voorheen voor een club of kroeg als ontmoetingsplek koos, wordt dit langzaam ingenomen door locaties als een foodhal. De muziek, grote bar en de eetkramen maakt dat de foodhal wordt gezien als een avondje uit.

Toekomst

Naar verwachting zal het aantal foodhallen de komende jaren toenemen tot circa 20. In de Korenbeurs, midden op de Korenmarkt in Arnhem, komt een foodhal, de Amsterdamse Foodhallen gaan zich vestigen in Rotterdam en ook in Alkmaar, Breda en Groningen zijn plannen voor een nieuwe foodhal.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening
De Beren blijft maar openen, nu in Heerhugowaard

Het is voor de derde keer raak in Noord-Holland. Na Haarlem en Hoofddorp opent De Beren opnieuw een vestiging in de provincie met beginletter H: Heerhugowaard. Gasten kunnen vanaf donderdag 19 juli iedere dag vanaf 11.30 uur genieten van een uitgebreide lunch, borrel of de beroemde ‘all time f...

Wet- en regelgeving Columns
Column: blurring is juist een zegen

Een glas whisky bij de barbier, een wijntje bij de kapper en een stukje ambachtelijke Spaanse pata negra worst bij de slijter. Blurring is al lang en breed geaccepteerd door de consument, het wordt misschien al een beetje verwacht. Waar veel winkels de kans hebben gepakt om hun aanbod te vergroten m...

Food Bezorgen
PostNL breidt foodbezorging uit naar ochtend 

PostNL breidt deze week zijn foodnetwerk uit en bezorgt ook in de ochtend boodschappen, maaltijdboxen en andere verse voedselproducten. De online foodmarkt groeit en met name zakelijke klanten willen ook in de ochtend leveren of beleverd worden. Denk aan bakkers en supermarkten die via PostNL levere...

Lunch Achtergronden
Lunchbezorging in speciale buffetboxen

Lunch van huis bezorgt elke dag lunches op kantoor of elders van huis via speciaal ontwikkelde buffetboxen. Zo goed als alles wordt zelf gemaakt vanuit de eigen keuken. Van de pindakaas, hagelslag tot warme maaltijden. Vervolgens gaan deze in buffetboxen naar locatie en staat alles direct klaar om t...

Achtergronden Fastservice
Bas Holshuijsen verlaat FFC

Na een samenwerking van zes jaar gaat algemeen directeur Bas Holshuijsen Franchise Friendly Concepts (FFC) verlaten. Holshuijsen neemt in goed overleg afscheid van het formulehuis van Kwalitaria en Délifrance wegens een koerswijziging van de organisatie. Integratie Délifrance Ant...

Columns Starten in de horeca Ondernemen
Column: zorg dat je gezien wordt zoals je gezien wilt worden

Laatst waren wij een dagje op pad met de fiets. Aan het einde van de middag besloten we om toch een hapje te gaan eten in plaats van thuis de keukensloof aan te trekken. We raadpleegden Google en vonden al snel een restaurant dat pakweg 2 kilometer verderop lag. Uit de zoekopdracht bleek dat ze prim...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: