Fernando Laposse wint Future Food Design Awards

27 oktober 2017 | Roy Spijker

Ontwerper Fernando Laposse is met zijn project Totomoxtle de winnaar van de eerste Future Food Design Awards. In zijn project werkt hij samen met Mexicaanse boeren om nieuwe verdienmodellen te ontwikkelen voor lokale maissoorten waarbij minder restafval ontstaat én meer wordt verdiend. Totomoxtle is het toonbeeld van een nieuw ontwerp dat onze huidige opvatting over eten uitdaagt, van voedselproductie tot eetcultur. Laposse ontving tijdens Dutch Design Week voor zijn project zowel juryprijs als de publieksprijs met meer dan 5000 stemmen.

Totomoxtle is geïnspireerd op de relatie van Mexico en mais. Laposse ontwikkelde een nieuw materiaal die de natuurlijke, kleurrijke variatie van lokale maissoorten weergeeft. Het proces is simpel: de schillen worden platgemaakt en gebruikt als fineer. Het fineer wordt gebruikt ter afwerking van bijvoorbeeld muren, vazen en meubels. Niet alleen is Totomoxtle een nieuw, duurzaam materiaal, ook hoopt Laposse met zijn project meer bewustwording te creëren voor de onzekere toekomst van kleinschalige boeren en hun traditionele oogstmethodes die moeten concurreren met grootschalige voedselproductie op mondiale schaal.

Fernando Laposse: "Winning both the awards is priceless, not just for me but for the whole community in which it will be invested. But in order to think of our future of food, we first need to work on food equality for everyone."

Over Fernando Laposse
Industrieel ontwerper Fernando Laposse (1988) is geboren in Frankrijk en opgegroeid in Mexico waar hij afstudeerde aan de kunstopleiding Saint Martins. Fernando streeft naar het opnieuw inzetten van materialen die goedkoop en gemakkelijk verkrijgbaar zijn en bovendien als afval gezien worden. Dit doet hij door verbindingen te maken tussen productontwerp en gastronomie. Met zijn projecten stelt Laposse vragen bij consumptiepatronen wereldwijd, de productieprocessen die daarachter schuilgaan en de krachten die de wereldmarkt bepalen.

Over Future Food Design Awards
In de Future Food Design Awards competitie werd gezocht naar ontwerpen die onderwerpen van eetcultuur tot de voedselketen uitdagen. Vraagstukken zoals de omgang met landgebruik, zoetwaterreserves, de invloed van landbouw op het klimaat en het gebruik van schaarse grondstoffen zijn wereldwijd gedeelde zorgen voor de voedselzekerheid. Ook hedendaagse tafeltaferelen, migratie, technologie en eetgewoonten waren thema’s. De award is de internationale stimuleringsprijs om vernieuwende en disruptieve ontwerpen voor een duurzame voedseltoekomst in de schijnwerpers te zetten.

De Future Food Design Awards is dit jaar voor het eerst uitgereikt tijdens de Dutch Design Week op 26 oktober en is een initiatief van Agri meets Design en The Dutch Institute of Food&Design. Maar liefst 73 projecten uit 24 verschillende landen hebben zich aangemeld voor deze eerste editie.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Fastservice Vega
KFC gaat een week lang 'kiploos' door het leven

Het Kentucky Fried Chicken restaurant aan het Binnenwegplein in Rotterdam verruilt van 9 t/m 15 maart, tijdens de Nationale Week Zonder Vlees, een week lang alle kip op het menu voor vegetarische opties. Dit wereldwijde historische moment voor KFC is tevens het startschot van de landelijke introduct...

Lekkerste Lunchroombroodje Awards
Meld je aan voor het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland 2020

Je kunt je vanaf nu weer aanmelden om deel te nemen aan de wedstrijd voor het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland 2020. Zend de receptuur, bereidingswijze, de prijs op de kaart en een goede foto van het gerecht in via het formulier hieronder. Lukt dat niet? Stuur je inzending dan per e-mail naa...

Video
Op Reportage: Koffie Society

Marco Smit is master barista. Hij is acht jaar geleden begonnen met koffie. 7 jaar geleden met De Koffie Society. Na drie jaar heeft hij 'De Gooische koffiebus' aangeschaft. Zo kunnen klanten door het hele land genieten van de lekkerste koffie. De Gooische Koffiebus werd in 2014 uitgeroep...

Food Achtergronden
Onderzoek: gebruik jij convenience in de keuken?

Graag je aandacht voor dit leuke onderzoek, waarvan we de resultaten binnenkort publiceren. We willen graag weten of jij in je zaak convenience - of gemaksproducten (feitelijk zijn ze hetzelfde) gebruikt. De trend is ambachtelijk en lokaal, maar in hoeverre uit zich dat in de praktijk? Is enkel werk...

Amsterdam Opening
Coffeecompany opent nieuw filiaal aan Bos en Lommerplein

Coffeecompany opent in mei zijn deuren aan het Amsterdamse Bos en Lommerplein. Het is de eerste nieuwe huurder sinds het plein in handen is van Propertize. De koffieketen betrekt het pand van 133 vierkante meter aan de rechterkant van de trap die vanaf de Bos en Lommerweg naar het plein toe leidt. ...

Video
"We bakken 10.000 American pancakes per jaar

The Blueberry is een Amerikaanse lunchroom gevestigd op twee plekken in Amersfoort. De vestiging op Emiclaerhof in Amersfoort-Noord bevat zo’n 70 binnen- en 60 buitenzitplaatsen. Door het hippe en stijlvolle interieur voelt het echt alsof je in Amerika zit. De doelgroep wisselt per locatie,...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: