Favoriete 'food-bestemmingen' van Nederlanders

5 mei 2016 |
Favoriete 'food-bestemmingen' van Nederlanders<

Rome, Parijs en Madrid zijn de favoriete ‘food’-bestemmingen van Nederlandse reizigers. Eén op drie Nederlanders (33 procent) onderzoekt
vóór vertrek waar hij of zij op de vakantiebestemming lekker kan eten. Meer dan de helft van de Nederlanders (59 procent) geeft aan dat deze zoektocht van invloed is op de uiteindelijke hotelkeuze. Dat blijkt uit onderzoek van Expedia, één van 's werelds grootste full-service online reisbureaus, naar de invloed van eten op het kiezen van een reisbestemming.

Kwaliteit van eten is van belang
Uit dit onderzoek blijkt verder dat meer dan een kwart (27 procent) van de Nederlanders de kwaliteit van het eten als grootste prioriteit bij het kiezen van zijn of haar reisbestemming ziet. Nederlanders geven met het cijfer zeven op een schaal van nul (niet belangrijk) tot tien (zeer belangrijk) aan dat de kwaliteit van eten van invloed is op de keuze van een reisbestemming. We scoren daarmee hoger dan bekende fijnproevers zoals de Fransen (cijfer 6) en Zwitsers (cijfer 5).

Favoriete food-bestemmingen
Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat Nederlanders voor hun gastronomische avonturen de meeste interesse hebben om af te reizen naar Rome (46 procent), Parijs (32 procent) en Madrid (28 procent). In Moskou, Bombay en Cornwall is er onder de Nederlanders de minste belangstelling om voor een diner aan te schuiven. Amsterdam blijkt geen culinaire bestemming in de ogen van de Europese toerist, hoewel er voldoende op culinair gebied te beleven is onze hoofdstad. Zo kun je dineren in ‘De Hallen’ of genieten van mobiele eetgelegenheden bij het food event ‘De Rollende Keukens’. Alleen in Duitsland (15 procent), Zweden (10 procent) en Oostenrijk (9 procent) verschijnt onze hoofdstad in de top 10-lijst van beste food-bestemmingen.

Parijs op één
Als het gaat om bestemmingen die daadwerkelijk eerder bezocht zijn vanwege het lokale eten, staat Parijs bij de Nederlandse reiziger op nummer één (36 procent), gevolgd door Rome (26 procent) en Madrid (21 procent). Deze bestemmingen hebben verschillende verborgen restaurants met lokale specialiteiten, zoals El Sobrino de Botín in Madrid of Da Dino in Rome. De kans is groot dat restauranthouders in deze steden onze landgenoten kunnen blijven verwelkomen. Een derde (35%) van de Nederlandse reizigers geeft aan dezelfde bestemming vaker te bezoeken, ook vanwege het eten.

Nederlanders zoeken naar lokale culinaire hotspots
Nederlandse vakantiegangers zijn ten opzichte van andere Europese reizigers avontuurlijk op culinair gebied. Zo geeft 37 procent van de Nederlanders aan een voorkeur te hebben voor lokale restaurants en niet vanzelfsprekend te gaan voor de populaire, bekende toeristenrestaurants. We scoren hiermee hoger dan reizigers uit andere Europese landen, zoals het Verenigd Koninkrijk (28 procent), Duitsland (21 procent), Italië (20 procent) en Spanje (9 procent). Bovendien heeft 77 procent van de Nederlandse reizigers lokale gerechten, die ze nog niet kenden, op vakantie geprobeerd. Onze Belgische zuiderburen (70 procent), maar met name de Britten (56 procent) en Finnen (59 procent) zijn beduidend voorzichtiger in het proberen van het lokale eten op hun vakantiebestemming.

Nederlanders niet het minst vrijgevige volk, alleen wel volgens de Belgen
Reizigers zijn op vakantie vrijgeviger dan thuis. Ongeveer een kwart (26 procent) blijkt op de vakantiebestemming guller in het geven van fooien. Nederlandse vakantiegangers zien zichzelf als minst vrijgevig bij het geven van fooien in vergelijking met andere nationaliteiten, terwijl Nederlanders in de ogen van de meeste Europeanen juist níet het minst vrijgevige volk zijn. De meeste Europese reizigers vinden zichzelf het minst vrijgevig, gevolgd door de Duitsers en de Engelsen. Dit gaat echter niet op voor de Belgen, die hun noorderburen wél als het minst vrijgevig zien!

Europa op een bord
In het kader van het thema ‘Food & Travel’ deelt Expedia in samenwerking met twaalf Europese foodbloggers via de microsite ‘Europa op een bord’ verschillende verborgen culinaire hotspots van Europa. Op deze microsite vinden reizigers en liefhebbers van eten tips over lokale gerechten en verborgen pareltjes voor een bijzondere gastronomische beleving. Zo stuurde Expedia Culy-foodblogger Monique van Loon naar de Rotterdamse Markthal om daar op zoek te gaan naar haar vijf favoriete food hotspots.

René Nieuwmans, Head of Commercial Benelux bij Expedia, over de bevindingen van dit onderzoek: “We zien dat Nederlandse reizigers steeds meer op zoek gaan naar bijzondere lokale ervaringen, ook op culinair gebied. Vakantiegangers willen weten waar de locals eten en wat hun gebruiken zijn, om dat vervolgens zélf te ervaren. Wij stimuleren deze speurtocht met onze microsite ‘Europa op een bord’. Twaalf Europese foodbloggers vertellen de lezers waar de lokale keuken in verschillende landen het beste smaakt. We hopen reizigers hiermee te inspireren zodat ze tijdens hun reis kunnen genieten van heerlijk lokaal eten.”

Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door OnePoll research in opdracht van Expedia, één van 's werelds grootste full-service online reisbureaus. De studie werd tussen 16 maart en 6 april 2016 uitgevoerd onder 14.000 volwassenen in 13 Europese landen. Er deden 1000 Nederlanders aan het onderzoek mee. De landen die deelnamen aan het onderzoek zijn: het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Duitsland, Spanje, Italië, Zwitserland, Zweden, Finland, Oostenrijk, België, Denemarken, Noorwegen en Nederland.

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Food Achtergronden
Onderzoek: gebruik jij convenience in de keuken?

Graag je aandacht voor dit leuke onderzoek, waarvan we de resultaten binnenkort publiceren. We willen graag weten of jij in je zaak convenience - of gemaksproducten (feitelijk zijn ze hetzelfde) gebruikt. De trend is ambachtelijk en lokaal, maar in hoeverre uit zich dat in de praktijk? Is enkel werk...

Amsterdam Opening
Coffeecompany opent nieuw filiaal aan Bos en Lommerplein

Coffeecompany opent in mei zijn deuren aan het Amsterdamse Bos en Lommerplein. Het is de eerste nieuwe huurder sinds het plein in handen is van Propertize. De koffieketen betrekt het pand van 133 vierkante meter aan de rechterkant van de trap die vanaf de Bos en Lommerweg naar het plein toe leidt. ...

Video
"We bakken 10.000 American pancakes per jaar

The Blueberry is een Amerikaanse lunchroom gevestigd op twee plekken in Amersfoort. De vestiging op Emiclaerhof in Amersfoort-Noord bevat zo’n 70 binnen- en 60 buitenzitplaatsen. Door het hippe en stijlvolle interieur voelt het echt alsof je in Amerika zit. De doelgroep wisselt per locatie,...

Video
Reportage: Brasserie De Haven verbindt jong en oud 

De laatste jaren heeft er in de zorgsector een verschuiving plaats gevonden. Steeds meer mensen moeten langer thuis wonen. “Om die doelgroep in huis te krijgen, moet je ze op een of andere manier lokken en met ze verbinden", vertelt gastheer Arthur Karstens. Zorgcentrum De Haven in Bun...

Video
Op reportage: Eetcafé De Poort

Net buiten het centrum van Utrecht staat het gezellige eetcafé De Poort. Iedereen die in Utrecht woont kent dit café en komen er ook regelmatig. De Poort zorgt voor een uniek huiskamergevoel waar je kan uitrusten, bijkletsen en lekker eten en drinken. "Onze naam komt doordat ...

Video
Op Reportage: Brownies&downieS Harderwijk

Brownies&downieS... Een concept waar Pernilla Spijker uit Ermelo wel blij van werd. “Ik studeerde commerciële economie aan Windesheim in Zwolle. Ik had geen idee wat ik na de studie wilde doen. Een kantoorbaan is niks voor mij maar ik wilde graag iets voor mijzelf beginnen", aldu...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: