Escape rooms de trend in leisure-land

3 februari 2016 |
Escape rooms de trend in leisure-land

De ‘escape room’ is een nieuwe trend in leisure-land en een opvallend snelle stijger. In 2013 zijn de eerste escape rooms in Nederland gevestigd. Eind 2015
waren er inmiddels 133 locaties en dit aantal is snel groeiende. Van Spronsen & Partners horeca-advies onderzocht dit nieuwe segment.
Wie bezoekt Escape Rooms?
De ‘escape room’ kent zijn oorsprong in de game-industrie (escape-games). Diverse spannende benamingen zijn in omloop zoals ‘escape bus’, ‘escape mission’, ‘escape house’, ‘breakout room’ en ‘real-life Xcape’. Het concept is eenvoudig; je sluit een groep mensen op in een kamer waaruit ze moeten ontsnappen door samen te werken aan het oplossen van raadsels en puzzels. De ‘escape room’ richt zich op de interessante doelgroep van particuliere en zakelijke gebruikers tussen de 25 en 45 jaar. De verwachting is dat de vraag de komende jaren nog fors zal toenemen aangezien de meeste consumenten het concept nog moeten leren kennen en wel eens iets nieuws willen proberen. Het is echter niet voor iedereen geschikt en kan als niche-voorziening worden gezien.

Sterke groeiverwachting komende jaren
Eind 2015 waren er 133 locaties in Nederland met ruim 238 kamers. Circa 25% daarvan is gevestigd bij bestaande leisure-aanbieders. Hoe spannender de locatie, hoe beter. De bedrijven zijn gevestigd in oude forten, industriepanden en andere excentrieke locaties. Een escape room vraagt relatief beperkte investeringen en vormt daarnaast een welkome aanvulling voor bestaande horeca- en leisure-aanbieders zoals pretparken, zalencentra, vakantieparken, family entertainment centers, kartbanen en indoor speeltuinen. De verwachting is dat het aanbod de komende 3 tot 5 jaar fors zal toenemen tot circa 400 bedrijven in 2020. Het is een leuke en spannende vorm van leisure. Tijdig vernieuwen en innoveren is nodig om de fanatieke spelers te blijven boeien en de markt te behouden.

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Horeca naar de stembus deel zes; de ChristenUnie

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Lunchroom wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaondernemers. ...

Interview Longread Themamaand energie
Lunchroomondernemers besparen op energie en maken zich op voor een tijdperk na corona

Besparen op vaste lasten is onvermijdelijk in deze uitdagende tijden. Een van de terugkerende posten is energie. Wanneer je het energieverbruik kunt laten dalen in de lunchroom, dan is er een goede besparing mogelijk. Zeker nu, want je mag immers geen gasten ontvangen in je lunchroom, waardoor de ve ...

Achtergronden Gastronomie
Tijdelijk vegan burgerrestaurant tijdens Nationale Week Zonder Vlees 

Speciaal ter gelegenheid van De Nationale Week Zonder Vlees openen De Vegetarische Slager en Deliveroo De Vleesch Lobby - een tijdelijk burgerrestaurant met vegan burgers van De Vegetarische Slager om te laten proeven dat vegetarisch vleesch minstens net zo lekker is als dierlijk vlees. Zélfs ...

Toerisme
Impact Corona op Flevolandse gastvrijheidssector steeds groter

Onderzoek naar de gevolgen van het coronavirus op de vrijetijdssector in Flevoland laat zien dat de sector in Flevoland flink geraakt is. In juli en december 2020 zijn onder Flevolandse ondernemers in de vrijetijdssector peilingen gehouden met vragen over – onder andere – omzetverlies, t ...

Wet- en regelgeving
Alcohol straks lastiger te verkrijgen door jongeren

‘Alcohol onder de 16, natuurlijk niet’, ‘Geen 16? Geen druppel’, ‘Geen 18? Geen druppel’ en ‘NIX18’, deze slogans zullen bijna iedereen bekend in de oren klinken. Het verkopen van alcohol aan iemand die hier nog te jong voor is, is verboden. Ondanks de ...

Food
Deze restaurants worden gerund door vrouwen

Op maandag 8 maart is het International Women’s Day. Over de hele wereld wordt er op deze dag aandacht gevraagd voor thema’s als economische zelfstandigheid en empowerment van vrouwen. Voor foodies het perfecte moment om, na een turbulent jaar voor de horeca, extra liefde en support te g ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: