Drukbezochte Nationale Lunchroomdag!

22 maart 2011
Drukbezochte Nationale Lunchroomdag!

Een daverend succes was de derde Nationale Lunchroomdag in Gilze op 21 maart 2011. Ondanks het terrasweer, kwamen lunch-roomhouders in grote getale naar het Levens Baking & Cooking Plaza. De dag ging spectaculair van start. De CuliChefs zetten hun luxe lunchroombroodjes origineel in de picture op de catwalk. Ze vertelden de zaal en foodtrendwatcher Hans Steenbergen, die de dag opende, over hun specialiteit.

*Zoek je niche*
Voordat het proeven begon, vertelde horeca-accountant Mark Tamsma over zijn workshop 'up- en cross selling' later op de dag waardoor de lunchroomhouder 5 procent meer omzet kan maken. Ook Frank Lindner, hoofdredacteur van vakblad Lunchroom lichtte zijn presentaties toe over culinaire- en interieurtrends en het belang van het opereren in een 'niche', zoals "Restaurant Burgerz":http://www.lunchroom.nl/nieuws/al-6000-burgers-over-de-toonbank-bij-burgerz/ in Den Haag.


~Hoofdredacteur Frank Lindner van vakblad Lunchroom, foodtrendwatcher Hans Steenbergen en horeca-accountant Mark Tamsma~

*Ove(n/r)heerlijke broodjes*
Pascal van Loon, culinair adviseur van Unilever vertelt over zijn broodje dat het boerse authentieke robuuste brood helemaal van nu is. "Imperfectie is de nieuwe perfectie", voegt Steenbergen daaraan toe. Van Loon vervolgt: "De topping van rosbief en gegrilde groenten wordt afgemaakt door de Hellmann's Sandwich Delight Bieslook en Peterselie van Unilever. Een handige spread die het broodje helemaal afsluit waardoor het geen vocht opneemt en dus knapperig en vers blijft." Culinair adviseur Rob Schollen van Leventi presenteert een sandwichbroodje dat slechts een paar minuten in de oven hoeft met een verse eiersalade, gemakkelijk gemaakt met de Sandwich Delight en gebakken spek. Chef Jeanine Nelis van Ad van Geloven is innovatief met een luchtige roll met kipcorn, rauwe groenten en de Seasonpepper en Yoghurt Dressing. De Vlaamse chef Benoît Vernaillen presenteert namens Lantmännen de Chili Bardolino, een Italiaans broodje met een pittige bite waar hij al op de catwalk een hap van nam. Culi-chef Robin Huijskens sluit de rij met de Sweet appel, een mais-ciabatta belegd met Kraakvers geitenkaas 48+ en appel. Culi-goeroe Joop Braakhekke kon helaas niet aanwezig zijn. Wegens een auto-ongeval, met gelukkig enkel blikschade, moest hij verstek laten gaan.


~De luxe broodjes vielen goed in de smaak~

*Inspiratie is de motor*
Inspiratie was de belangrijkste motivatie voor veel lunchroomhouders die de dag bezochten. Dolf en dochter Mariëlle bestieren IJs en koffiehuijs De Florijn in Uitgeest. Naast heel veel ijsjes willen ze nu hun lunch-assortiment gaan uitbreiden. "Nu verkopen we allemaal baguetjes, maar we willen ook meer keuze te bieden hebben. We kijken vandaag vooral naar luxere broodjes en wie weet serveren we er in de toekomst wel een soepje bij", zegt Dolf wijzend naar de biologische tomatensoep van Unilever. De eigenaren van de ijssalon die op 12 mei een jaar is geopend breiden hun concept steeds verder uit. 's Winters verzorgen ze high tea's en 'de pontjesroute' voor fietsers begint en eindigt voor de deur van de salon.


*Wakker blijven*
Edwin en Jenny, zijn al elf jaar lang eigenaren van lunchroom Paniny in Ede. Ook zij komen voornamelijk om nieuwe ideeën op te doen. Edwin: "Je moet wakker blijven, vooral nu na de crisis. De afgelopen vijf jaar zijn er ook veel meer nieuwe lunchrooms in Ede gekomen. Wij zouden graag meer vergelijkingscijfers van andere lunchrooms willen zien. We hebben een uitgebreide kaart en moeten misschien ook eens gaan nadenken over een niche."


~Er is veel interesse voor de verfrissende smoothies~

*Niches, social media en merkbeleving*
Er ontstond filevorming voor de zaal waar de presentaties gehouden werden. De lunchroomhouders wilden geen woord missen van de tips en tricks die Lindner en Tamsma voor hen in petto hebben. Hoofdredacteur van Lunchroom Frank Lindner raadt lunchroomhouders tijdens zijn workshop 'Gluren bij de buren' aan een niche te zoeken. Een uniek product waarin de zaak uitblinkt. Het nieuwe restaurant Burgerz in Den Haag verkoopt gezonde hamburgers die als warme broodjes over de toonbank gaan. Ook is het belangrijk dat het interieur van de lunchroom in balans is en het logo van de onderneming duidelijk terugkomt, zodat de gast herkenning vindt. Lindner: "Het totaalconcept is erg belangrijk, mensen kiezen voor A-merken in de supermarkt vanwege de merkbeleving. Voer dat door in uw eigen lunchroom."

*Social media blijft*
Lindner maakte de lunchroomhouders ook duidelijk dat ze niet langer om social media heen kunnen. Lindner: "Er is een nieuwe doelgroep die u via het internet in uw zaak krijgt." Hij noemt als voorbeeld de Utrechtse student met ijskar Socialijs die twittert waar hij met zijn waar staat. Dan weer is hij te vinden in universiteitspark de Uithof een dag later staat hij in een park of op een bedrijventerrein. "De mensen met twitter lopen van hun kantoor naar buiten om een ijsje te halen, collega's zonder twitter weten niet dat de ijskar daar staat maar zien wel hun collega's met ijs terugkomen." De complete presentatie "'Gluren bij de buren' kunt u hier downloaden":http://www.lunchroom.nl/nieuws/download-presenatie-gluren-bij-de-buren/.


~De trendpresentaties van Frank Lindner en Mark Tamsma werden druk bezocht~

*Kostprijscalculatie*
Horeca-accountant Tamsma pakt met de zaal 'het ondergeschoven kindje' kostprijscalculatie aan. Tamsma: "Veel lunchroomhouders doen eenmaal aan kostprijscalculatie namelijk wanneer ze hun bedrijfsplan opstellen. Het is echter zeer nuttig om het fenomeen vaker te berekenen, het gaat om details. De brutowinst=omzet-inslag, goeie ondernemers praten over inslag in plaats van kostprijs, moet groot genoeg zijn om andere exploitatiekosten te dekken. Daarbij moeten ook zaken als 'uitval' meegenomen worden, bijvoorbeeld een stuk brood waarvan je de uiteinden afsnijdt en ook 'niet volledige' gerechten moeten worden meegeteld, zoals een soep waar nog brood bij komt." De complete "presentatie van Mark Tamsma":http://www.lunchroom.nl/nieuws/download-presentatie-kostprijsberekening/ vindt u hier.

*Verhitte discussie*
Bij de tweede sessie over up- en cross selling van Tamsma liepen de gemoederen hoog op. Tamsma raadt ondernemers aan om evenals de Etos en benzinestations bij de kassa extra producten aan te bieden. Een mevrouw uit het publiek merkte op dat zij het ongepast vond om iets dergelijks in een lunchroom te implementeren en vroeg zich af of het werkte. Dat lokte een reactie uit van een exploitant van benzinestations die ook plaats had genomen in de zaal. "Ik heb sinds een maand kauwgompakjes bij de kassa liggen en heb er nu 1.540 verkocht. Dat was niet gebeurd als de medewerker de klant er niet op had geattendeerd." Ook andere aanwezigen merkten op dat het bij een lunchroom gaat om hoe de medewerkers het brengen en welk product er bij de kassa ligt. Tamsma: "Pakken pannenkoekmeel van een ambachtelijke molen vonden gretig aftrek bij de kassa van het pannenkoekenhuis dat met dit product in de keuken werkte."


~Volop inspiratie~

*Combo-deals en bonussen*
Tamsma merkt op dat McDonald's de grootste verkoper van drankjes bij gerechten is. Hij adviseert de lunchroomhouder aan combo-deals te bieden, bijvoorbeeld een kopje koffie met stukje taart voor 3 euro. Om medewerkers meer te betrekken bij de onderneming raadt Tamsma aan ze de (dag)omzet te laten zien en ze met een bonus te belonen als ze progressie maken. Een lunchroomhouder merkt op: "Ik ben toch wat huiverig met die cijfers laten inzien, ze kunnen er niets mee maar toch voelt het niet helemaal goed." Een andere lunchroomhoudster haakt daarop in: "Dat moet je juist wél doen. Als ze bij ons zien dat de zaterdagomzet veel lager dan anders was is het: 'Hoe kan dat nou?' Daar zijn ze dan echt ziek van."


~Geïnteresseerde lunchroomhouders bij de stand van Campina~

*Nuttige info*
De heer Jeurgens van La Promenade in Valkenswaard merkt op dat hij echt wat aan de presentaties heeft gehad. "Leuk om eens één op één met mensen te praten. En die stand met vis bracht me op het idee om ook eens een makreeltje of tonijn op een broodje te serveren. Aan die kostprijsberekening en het up- en cross-sellingverhaal heb ik ook echt iets." lacht de eigenaar.


~Er was veel te zien, ruiken en proeven!~

Na een dag vol inspiratie en innovatie gingen de lunchroomhouders huiswaarts met veel nieuwe ideeën en een goed gevulde goodiebox. Met een nieuwe lente zullen er in veel lunchrooms nieuwe gerechten en bedrijfsvoeringstactieken worden geïmplementeerd.

"Videoverslag van de Deli XL foodreporters over De Nationale Lunchroomdag.":http://www.youtube.com/watch?v=6z4j358ciWc&feature=youtube_gdata_player

~Eline Dragt~

Overig nieuws