Doggybag steeds normaler in Nederland

26 augustus 2015 |
Doggybag steeds normaler in Nederland<

De doggybag breekt langzaam door in Nederland. Bijna 1 op de 5 Nederlanders heeft dit jaar vaker dan andere jaren om een doggybag gevraagd. De
helft van alle Nederlanders is zich het afgelopen jaar bewuster geworden van de hoeveelheid eten die hij weggooit. 36% vindt een doggybag steeds normaler worden in Nederland.

Onderzoek
Dat blijkt uit vandaag gepubliceerd onderzoek van Natuur & Milieu en Depa, in samenwerking met Panelwizard. Exact een jaar geleden startte Natuur & Milieu haar eerste doggybag-campagne om voedselverspilling tegen te gaan. Vandaag start een nieuwe doggybag-actie: Natuur & Milieu deelt 50.000 gratis doggybags uit aan restaurants, in samenwerking met Depa en de Rabobank.

Nog steeds taboe
Hoewel meer Nederlanders om een doggybag vragen, rust er nog steeds een taboe op de doggybag. 47% vindt het gĂȘnant om een doggybag te vragen in een restaurant, vorig jaar was dat 52%. Ruim 1 op de 3 schaamt zich om met een herkenbare doggybag over straat te lopen. 74% neemt nooit eten mee naar huis. 44% zou vaker om een doggybag vragen als deze bekender zou zijn in Nederland.

Schaamte
'Nog steeds heerst er een taboe. Een valse schaamte, hoewel de cijfers aantonen dat deze minder wordt,' aldus Olof van der Gaag, directeur Campagnes bij Natuur & Milieu. 'Als de huidige trend zich voortzet, is het taboe op de doggybag over 5 jaar verdwenen. Om die reden starten we vandaag een nieuwe actie.'

Doggybag typisch Hollands
Een doggybag past uitstekend in de Nederlandse cultuur. 68% is opgevoed met de regel dat je altijd je bord moet leegeten. 82% heeft een hekel aan voedselverspilling. Een lichte toename ten opzichte van vorig jaar. Daar komt bij dat 68% uit eten gaan in Nederland duur vindt. 'Vreemd dus, dat we nog niet massaal om een doggybag vragen als zuinige Nederlanders. Wel veel geld uitgeven, maar weinig eten mee naar huis nemen,' zegt Olof van der Gaag.

Bewuster van voedselverspilling
De helft van alle Nederlanders is zich dit jaar bewuster geworden van hoeveel eten hij weggooit. 56% merkt dat er in Nederland steeds meer aandacht is voor voedselverspilling. Olof van der Gaag: 'Ons belangrijkste doel van de campagne, voedselverspilling op de kaart zetten, is hiermee gelukt.' Bijna 4 miljoen Nederlanders (23%) zijn bekend met het doggybag-initiatief van Natuur & Milieu.

Rol restaurants
77% van de ondervraagden vindt dat restaurants meer moeten doen tegen voedselverspilling. 27% gaat ook eerder naar een restaurant dat iets doet tegen voedselverspilling. 63% vindt dat restaurants altijd een doggybag moeten aanbieden als er eten blijft staan. Een flinke stijging: vorig jaar vond nog maar 54% dit. Een meerderheid vindt dat een restaurant per gerecht de keuze moet bieden tussen een kleine en een grote portie (69%); in 2014 vond slechts 55% dit. 'Als restaurants zelf doggybags aanbieden, verkleint dit de gene bij gasten en vergroot dit de acceptatie van de doggybag. Uit de cijfers blijkt dat gasten dit ook verwachten,' stelt Olof van der Gaag.

Start nieuwe actie
Natuur & Milieu start vandaag een nieuwe actie met Depa en de Rabobank: opnieuw krijgen restaurants 50.000 gratis doggybags aangeboden. Alle horecaondernemers die bij de Rabobank zijn aangesloten, kunnen een gratis doggybag-pakket krijgen. Restaurants die een setje doggybags kopen, ontvangen nu een gratis promotiepakket van Depa, bestaande uit een raamsticker, stickers voor op de menukaart en actievouchers die restaurants in kunnen zetten.

Resultaten vorige campagne
Exact een jaar geleden startte Natuur & Milieu met Depa haar eerste doggybagactie: 50.000 doggybags werden gratis verspreid richting restaurants. Naast deze gratis doggybags, werden er ook nog eens 46.000 doggybags verkocht in de horecamarkt. 'Minstens 100.000 Nederlanders hebben met een doggybag te maken gekregen het afgelopen jaar. Dat klopt ook met de cijfers uit ons onderzoek,' aldus Rachel Herregraven van Depa.

Voedselverspilling: 77 miljoen warme maaltijden per jaar
Natuur & Milieu voert de doggybag-campagnes om voedselverspilling in de horeca tegen te gaan. Jaarlijks verspilt de horeca 51.000 ton voedsel. Dit staat gelijk aan 77 miljoen warme maaltijden. Depa biedt de horeca daarom de mogelijkheid om op een kwalitatieve en stijlvolle manier de doggybag in te zetten richting hun gasten.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Events
Horecava 2021 gaat hybride

Horecava verrijkt haar 65e editie, die plaatsvindt van 11 – 14 januari 2021 in RAI Amsterdam, met een online programma. Het evenement zal in aangepaste vorm face-2-face, volgens de COVID-19 richtlijnen, én virtueel live zijn. De vakbeurs, die foodservice professionals al jaren met elkaa...

Awards
Beachclub Lekker uit Vrouwenpolder Beste Paviljoen van 2020

Donderdag 30 juli werden de jaarlijkse prijzen voor het Beste Paviljoen en het Schoonste Strand van Nederland uitgereikt. De prijs voor het Schoonste Strand van Nederland ging naar Ameland. En voor het eerst mocht de jury zelfs een tien toekennen voor de schoonheid van dit strand. Friesland had met ...

Economie
McDonalds ziet omzet in 2019 verdriedubbelen

De omzet van McDonald’s bezorgservice McDelivery is in 2019 verdriedubbeld ten opzichte van 2018. Deze groei zet in 2020 verder door. Hiermee plukt McDonald’s de vruchten van haar strategie om in te spelen op de snelgroeiende bezorgmarkt. De uitrol van deze service is de afgelopen maa...

Bier
Opmerkelijk: aantal bierbrouwerijen in Nederland gestegen

Het aantal bierbrouwerijen in Nederland is opnieuw gestegen. Dit jaar kwamen er tot nu toe netto 13 brouwerijen bij. Opmerkelijke statistieken in deze tijd van corona. Volgens Bierista.nl is het hoogtepunt van de bierrevolutie bereikt. Vanaf nu zal het aantal bierbrouwerijen dalen, zo voorziet Alain...

Economie
UWV: vooral jongeren in de horeca doen beroep op TOFA

De afgelopen 5 weken konden flexwerkers, oproep- en uitzendkrachten met inkomstenverlies door corona een beroep doen op de Tijdelijke Overbruggingsregeling voor Flexibele Arbeidskrachten (TOFA). Ruim zeventig procent van de goedgekeurde aanvragen gaat naar werknemers tussen de 18 en 27 jaar. Veel va...

Economie Longread
Horecarapport ABN AMRO: relatief weinig faillissementen, ondernemersvertrouwen historisch laag

Restaurants, hotels, vakantieparken, bioscopen en reisondernemers zijn hard geraakt door de coronacrisis. In deze Stand van de Leisure duidt ABN AMRO de impact van het virus en de bedreigingen en de kansen die eruit voortvloeien. Onderaan dit bericht vindt u grafieken en tabellen van het rapport ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: