Dit zijn de meest populaire vega-restaurants

16 maart 2018 | Thijs Jacobs

De wereld van de gastronomie is aan het verschuiven; waar we nog niet zolang geleden een restaurant bezochten voor die uitzonderlijk lekkere entrecôte of perfect gegaarde roodbaarsfilet, is dit anno 2018 steeds minder van belang.

Uit onderzoek van IENS blijkt dat  de  populariteit van vegetarische restaurants tijdens de vegetarische week gestegen is met 26% meer online bezoekers ten opzichte van de periode daarvoor. Met name in Amsterdam deden vegetarische restaurants het goed in de week van 5 t/m 11 maart.

Flexitariërs

Nederlanders eten steeds bewuster en zijn vaker flexitariër (mensen die bewust een dag geen vlees eten). Een onderzoek van Natuur & Milieu uit 2016 laat zien dat inmiddels 67% van de Nederlanders af en toe een dagje geen vlees eet en dat 41% zijn of haar vleesconsumptie de afgelopen vijf jaar heeft gehalveerd. De beweegre denen variëren van milieu en dierenwelzijn tot gezondheid. Verwacht wordt dat het aantal flexitariërs de komende jaren verder zal toenemen.

De drie meest geboekte vegetarische restaurants op IENS tijdens de Week Zonder Vlees:

1. Shirak ( Den Bosch)

2. D&A Hummus Bistro ( Amsterdam)

3. De Waaghals (Amsterdam)

Naast een opkomst in vegetarisch restaurants zien we meer vleestrends op de menu-kaart verschijnen. Zo waren we al langere tijd gefocust op de herkomst van onze producten en het dierenwelzijn,

1. Incourante dieren

Aandacht voor goed en, vooral, verantwoord vlees. Topchefs zetten de trend, dat geldt ook voor deze. Joris Bijdendijk schenkt aandacht aan incourante dieren: leghaantjes, stiertjes en geitenbokjes, dieren die veelal direct nadat ze het levenslicht zien naar de slacht gebracht worden. Hierdoor gaan we efficiënter en daarmee ook milieubewuster én diervriendelijker om met slachtvlees.

2. Ambachtelijke slager

De vegetarische levensstijl lijkt in eerste instantie haaks te staan op de vleescultuur. Voor veel vleeseters is het lastig om voorgoed afstand te doen van de lekkernij. Hierdoor groeit het percentage flexitariërs en daarmee de vraag naar een kwalitatief hoogwaardig stuk vlees. Immers, die één of twee keer in de week dat we vlees eten willen we een goed stuk. Restaurant CEO Baas van het Vlees in het Rotterdamse Katendrecht staat, zoals de naam al doet vermoeden, bekend om de kwaliteit van zijn vlees en sleepte daar meerdere awards mee in de wacht.

3. Herkomst op de menukaart

Urban farming is hot! Niet alleen in de achtertuin of op het balkon, maar ook wanneer we buiten de deur eten, bijvoorbeeld bij de stadsboerderij en restaurant Uit Je Eigen Stad in Rotterdam. Alle producten zijn lokaal en duurzaam geproduceerd. ‘Eten wat de stad schaft’ noemen ze dat in de Maasstad. Tot en met 31 maart eet je hier met 50% korting op de rekening. 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Drinks Longread
Achtergrond: alcoholarm bier in opkomst, alcoholvrije wijn nog niet populair

Overdag een ijskoud glas bier of een goed glas wijn. Hoewel in Nederland die cultuur niet heerst, verandert de behoefte van de consument. De mogelijkheid om een glas wijn of een biertje bij de lunch te bestellen groeit. Alcoholvrije wijnen zijn (nog) niet populair in de horeca, maar bieren die weini...

Personeel Achtergronden
Onderzoek personeel & horeca: 'De horecaondernemer heeft geen plan'

‘’Het moet een familie zijn’’, ‘’ludieke wervingsfilmpjes helpen’’ en ‘’duidelijke communicatie is alles’’. Bovenstaande uitspraken komen van horecamanagers en -ondernemers. Kortom: elke ondernemer of manager die ik spreek heeft...

Patisserie Advertorial
Creëer je eigen unieke dessert

Patisserie speelt een steeds belangrijkere rol in de Nederlandse horeca. Met een mooi stukje patisserie kun je een geweldige indruk maken op je gasten, hetgeen kan zorgen voor meer omzet. Het is belangrijk om innovatief te blijven. Zo kan het aanbieden van huisgemaakte patisserie een manier zijn om ...

Achtergronden
Top 10 brandoorzaken bij bedrijven

Menselijk handelen is de belangrijkste oorzaak van bedrijfsbranden in Nederland. En daarmee is het één van de grootse bedreiging van de bedrijfscontinuïteit in het midden- en kleinbedrijf. Dat constateert verzekeraar Reaal, na een analyse van brandoorzaken bij bedrijven. De verzek...

Drinks Achtergronden
Terrasonderzoek: Oslo het duurst, Amsterdam goedkoop

Oslo is de duurste stad van Europa om een terras te pakken. De gemiddelde prijs voor een rondje drank op het terras in de Noorse hoofdstad is € 53,71. Dit is ruim drie keer zo duur als Budapest, waar je € 15,94 kwijt bent voor een rondje (2 espresso, 2 fris, 2 halve liters bier en 2 ros&ea...

Interview Longread
Interview: lunchcafé waar je kunt douchen

Lunchrooms bevinden zich in de meeste gevallen in (stads)centra en stemmen daar het aanbod op af. Winkelend publiek, vriendinnengroepen en schoolgaande jeugd zijn er kind aan huis, maar je zult er zelden een trucker zien. Bij Lunchcafé Jut & Jul is het juist andersom, de truckers kunnen h...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: