De Michelin Gids, TripAdvisor en TheFork lanceren een internationale strategische partnership 

3 december 2019 | Thijs Jacobs

De Michelin Gids heeft zijn krachten gebundeld met TripAdvisor en TheFork. Zij verbreden hiermee het aanbod voor gasten om een ideale dinerervaring te vinden, evenals een verbeterde toegang tot een bredere keuze aan hoogwaardige restaurants over de hele wereld. 

Michelin en TripAdvisor, met dochteronderneming TheFork, zijn een samenwerking op het gebied van content en licenties aangegaan om de expertise op het gebied van gastronomische selectie van de Michelin Gids te combineren met de kracht van TripAdvisor’s grote achterban en de geavanceerde reserveerservice van TheFork.

Alle 14.000 restaurants die door de inspecteurs van de Michelin Gids wereldwijd zijn geselecteerd, zullen duidelijk worden geïdentificeerd met hun ratings Star, Bib Gourmand en Plate-onderscheidingen op de TripAdvisor-website en app. Dit leidt tot een aanzienlijk verbeterde toegankelijkheid van de Michelin-selectie. Rond 4.000 restaurants in heel Europa zullen binnenkort toegankelijk en te reserveren zijn via TheFork en op het digitale platform van de Michelin Gids.

Bookatable in handen van TheFork

Bovendien heeft Michelin een overeenkomst getekend om Bookatable aan TheFork te verkopen. Met deze overname kan TheFork zijn bestaande markten consolideren en uitbreiden naar vijf nieuwe landen: het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Oostenrijk, Finland en Noorwegen. Dit betekent dat de 14.000 boekbare restaurants op Bookatable toetreden om te worden aangevuld tot de 67.000 restaurants die al te reserveren zijn via TheFork. Hierdoor ontstaat het grootste online boekingsplatform voor restaurants. De voorwaarden voor de overname van Bookatable zullen niet door TheFork bekend worden gemaakt.

Al bijna 120 jaar streeft de Michelin Gids ernaar de beste, onafhankelijke en meest betrouwbare informatie over restaurants aan te bieden, terwijl ze tegelijkertijd de lokale regio's en gastronomische tradities respecteert en het werk van gepassioneerde chef-koks promoot tot even gepassioneerde gasten. Vanwege het objectieve karakter van de criteria die door de inspecteurs van Michelin worden gebruikt, helpt de Michelin Gids ook de invloed van de gastronomische tradities van de wereld uit te breiden en het toerisme te vergroten.

Slagkracht vergroot

De samenwerking tussen de Michelin Gids, TripAdvisor en TheFork vergroot de zichtbaarheid van de chef-koks en restaurants die toebehoren aan de Michelin Gids aanzienlijk. De verwachting is dat het aantal reserveringen toeneemt dankzij de link naar 's werelds meest toonaangevende online boekingplatforms.

"Met onze meer dan 120 jaar ervaring in het maken van gastronomische gidsen die restaurant aanbevelingen bieden op basis van onafhankelijke, deskundige inspecteurs, biedt dit strategische partnerschap tussen Michelin en TripAdvisor een ongekende zichtbaarheid voor de vestigingen in de selecties van de Michelin Gids over de hele wereld", zei Scott Clark, lid van het uitvoerend comité van de Michelin-groep. "Door de unieke restaurantcuratie en selectiecriteria van de Michelin Gids te combineren met het uitgebreide reisplanningplatform van TripAdvisor, kunnen we de selecties van de Michelin Gids toegankelijk maken voor een veel groter aantal gasten over de hele wereld."

Samen zullen deze ambitieuze overeenkomsten het mogelijk maken om miljoenen consumenten de mogelijkheid te bieden gemakkelijk Michelin-geselecteerde restaurants op TheFork te identificeren en te reserveren. In ruil daarvoor zullen alle partners van TheFork-restaurants ook te reserveren zijn op de digitale platforms van de Michelingids, op: www.guide.michelin.com en App.

“We zijn blij om Bookatable by Michelin toe te voegen aan de TripAdvisor-familie. Deze overeenkomst stelt ons in staat ons bedrijf geografisch verder uit te breiden en tegelijkertijd een nog waardevollere service aan restaurants en gasten aan te bieden”, aldus Bertrand Jelensperger, senior vice president, TripAdvisor Restaurants en CEO, TheFork. "We zullen binnenkort door Michelin geselecteerde boekbare restaurants beter zichtbaar maken op onze platforms om onze gebruikers beter te bedienen en de juiste klanten naar elk restaurant te brengen."

Nu in 22 landen actief

TheFork en TripAdvisor bieden restaurants een enorm publiek van mensen die graag uit eten gaan. Dankzij de overname richt TheFork zich op foodies in 22 markten en richt zij zich meer op lokale consumenten, met meer dan 80.000 boekbare restaurants en 30 miljoen-plus maandelijkse bezoeken, terwijl TripAdvisor bijna 460 miljoen reizigers per maand helpt om betere reizen te plannen met behulp van meer dan 830 miljoen beoordelingen en beoordelingen van 8,6 miljoen accommodaties, restaurants, ervaringen, luchtvaartmaatschappijen en cruises. Deze virtuele bezoekers vormen een enorme pool van nieuwe klanten voor restaurants en kunnen hun inkomsten aanzienlijk beïnvloeden.

Volgens een recent onderzoek van Strategy &, een onderdeel van het PwC-netwerk, hebben de bedrijven samen in 2018 bijna $ 8 miljard aan inkomsten beïnvloed op zes onderzochte markten (Frankrijk, Italië, Nederland, Spanje, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk), en dit vertegenwoordigt meer dan 320 miljoen additionele maaltijden in restaurants.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Nice 'n Easy
Gebruik van convenience is vaak afhankelijk van je volume

Of je convenience- of gemaksproducten gebruikt in de keuken is vaak afhankelijk van het type restaurant waarin je werkt en welke volumes je draait. We benaderden verschillende chefs die in uiteenlopende restaurants werken en zij vertellen je meer over hoe zij werken. Peter Postma is chef-kok en m...

Awards Vega
Restaurant Veggies On Fire wint duurzaamheidsprijs voor de horeca

Veggies On Fire, Vegan Restaurant Den Haag wint voor de tweede maal op rij de duurzaamheidsprijs voor de horeca van Nederland en België. Op dinsdag 22 september werden in Ahoy, tijdens de zwaar versoberde editie van Gastvrij Rotterdam, maar toch geheel in stijl, de Gaia Green Awards 2020 uitger...

Food trends
De Dessertclub creëert eerste zoete bitterbal van Nederland

Het eerste dessert only pop-up restaurant van Nederland, de Dessertclub, krijgt wegens het grote succes een vervolg. Op 1 oktober opent het restaurant opnieuw haar deuren in Apeldoorn met een compleet nieuw 7-gangen menu. De Dessertclub heeft daarvoor een bijzondere versie van een typisch Nederlands...

Drinks trends
Consument kiest voor bewustere drinks sinds de lockdown

Met dank aan de crisis waarin we ons nog steeds begeven, maken consumenten steeds bewustere keuzes. Maar hoe uiten de consumententrends van nu zich eigenlijk? Het is niet gek te concluderen dat de afgelopen periode en de situatie waarin we ons bevinden diepe sporen hebben achtergelaten. Niet alleen ...

Coronacrisis
Hellendoornse lunchroom dicht vanwege corona

De Hellendoornse Lunchroom Lorkeers is sinds maandag gesloten, meldt Tubantia. Een personeelslid werd positief getest op corona. De eigenaresse en vier personeelsleden kregen van de GGD te horen dat zij tien dagen in thuisquarantaine moeten. Het personeelslid zat al langere tijd ziek thuis, waarn...

Nice 'n Easy
Convenience: is het eigenlijk wel gezond?

Convenienceproducten zijn een uitkomst voor de professionele keuken, vooral vanwege de tijdwinst die het gebruik ervan oplevert. Maar er zijn, bij overmatig gebruik van bepaalde soorten convenienceproducten, ook nadelen. Wieke van der Vossen, expert voedselveiligheid en etikettering bij het Voedings...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: