De Michelin Gids, TripAdvisor en TheFork lanceren een internationale strategische partnership 

3 december 2019 | Thijs Jacobs

De Michelin Gids heeft zijn krachten gebundeld met TripAdvisor en TheFork. Zij verbreden hiermee het aanbod voor gasten om een ideale dinerervaring te vinden, evenals een verbeterde toegang tot een bredere keuze aan hoogwaardige restaurants over de hele wereld. 

Michelin en TripAdvisor, met dochteronderneming TheFork, zijn een samenwerking op het gebied van content en licenties aangegaan om de expertise op het gebied van gastronomische selectie van de Michelin Gids te combineren met de kracht van TripAdvisor’s grote achterban en de geavanceerde reserveerservice van TheFork.

Alle 14.000 restaurants die door de inspecteurs van de Michelin Gids wereldwijd zijn geselecteerd, zullen duidelijk worden geïdentificeerd met hun ratings Star, Bib Gourmand en Plate-onderscheidingen op de TripAdvisor-website en app. Dit leidt tot een aanzienlijk verbeterde toegankelijkheid van de Michelin-selectie. Rond 4.000 restaurants in heel Europa zullen binnenkort toegankelijk en te reserveren zijn via TheFork en op het digitale platform van de Michelin Gids.

Bookatable in handen van TheFork

Bovendien heeft Michelin een overeenkomst getekend om Bookatable aan TheFork te verkopen. Met deze overname kan TheFork zijn bestaande markten consolideren en uitbreiden naar vijf nieuwe landen: het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Oostenrijk, Finland en Noorwegen. Dit betekent dat de 14.000 boekbare restaurants op Bookatable toetreden om te worden aangevuld tot de 67.000 restaurants die al te reserveren zijn via TheFork. Hierdoor ontstaat het grootste online boekingsplatform voor restaurants. De voorwaarden voor de overname van Bookatable zullen niet door TheFork bekend worden gemaakt.

Al bijna 120 jaar streeft de Michelin Gids ernaar de beste, onafhankelijke en meest betrouwbare informatie over restaurants aan te bieden, terwijl ze tegelijkertijd de lokale regio's en gastronomische tradities respecteert en het werk van gepassioneerde chef-koks promoot tot even gepassioneerde gasten. Vanwege het objectieve karakter van de criteria die door de inspecteurs van Michelin worden gebruikt, helpt de Michelin Gids ook de invloed van de gastronomische tradities van de wereld uit te breiden en het toerisme te vergroten.

Slagkracht vergroot

De samenwerking tussen de Michelin Gids, TripAdvisor en TheFork vergroot de zichtbaarheid van de chef-koks en restaurants die toebehoren aan de Michelin Gids aanzienlijk. De verwachting is dat het aantal reserveringen toeneemt dankzij de link naar 's werelds meest toonaangevende online boekingplatforms.

"Met onze meer dan 120 jaar ervaring in het maken van gastronomische gidsen die restaurant aanbevelingen bieden op basis van onafhankelijke, deskundige inspecteurs, biedt dit strategische partnerschap tussen Michelin en TripAdvisor een ongekende zichtbaarheid voor de vestigingen in de selecties van de Michelin Gids over de hele wereld", zei Scott Clark, lid van het uitvoerend comité van de Michelin-groep. "Door de unieke restaurantcuratie en selectiecriteria van de Michelin Gids te combineren met het uitgebreide reisplanningplatform van TripAdvisor, kunnen we de selecties van de Michelin Gids toegankelijk maken voor een veel groter aantal gasten over de hele wereld."

Samen zullen deze ambitieuze overeenkomsten het mogelijk maken om miljoenen consumenten de mogelijkheid te bieden gemakkelijk Michelin-geselecteerde restaurants op TheFork te identificeren en te reserveren. In ruil daarvoor zullen alle partners van TheFork-restaurants ook te reserveren zijn op de digitale platforms van de Michelingids, op: www.guide.michelin.com en App.

“We zijn blij om Bookatable by Michelin toe te voegen aan de TripAdvisor-familie. Deze overeenkomst stelt ons in staat ons bedrijf geografisch verder uit te breiden en tegelijkertijd een nog waardevollere service aan restaurants en gasten aan te bieden”, aldus Bertrand Jelensperger, senior vice president, TripAdvisor Restaurants en CEO, TheFork. "We zullen binnenkort door Michelin geselecteerde boekbare restaurants beter zichtbaar maken op onze platforms om onze gebruikers beter te bedienen en de juiste klanten naar elk restaurant te brengen."

Nu in 22 landen actief

TheFork en TripAdvisor bieden restaurants een enorm publiek van mensen die graag uit eten gaan. Dankzij de overname richt TheFork zich op foodies in 22 markten en richt zij zich meer op lokale consumenten, met meer dan 80.000 boekbare restaurants en 30 miljoen-plus maandelijkse bezoeken, terwijl TripAdvisor bijna 460 miljoen reizigers per maand helpt om betere reizen te plannen met behulp van meer dan 830 miljoen beoordelingen en beoordelingen van 8,6 miljoen accommodaties, restaurants, ervaringen, luchtvaartmaatschappijen en cruises. Deze virtuele bezoekers vormen een enorme pool van nieuwe klanten voor restaurants en kunnen hun inkomsten aanzienlijk beïnvloeden.

Volgens een recent onderzoek van Strategy &, een onderdeel van het PwC-netwerk, hebben de bedrijven samen in 2018 bijna $ 8 miljard aan inkomsten beïnvloed op zes onderzochte markten (Frankrijk, Italië, Nederland, Spanje, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk), en dit vertegenwoordigt meer dan 320 miljoen additionele maaltijden in restaurants.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Rotterdam
Nieuwe Rotterdamse hotspot Williams Canteen biedt gast all day concept

Sinds vorige week heeft het Witte de With kwartier in Rotterdam er met Williams Canteen een uitstekende publiekstrekker bij. Dit all day concept van Kim Riekwel, Jamil Sancha en zijn vrouw Stefanie - bekend van Supermercado - biedt niet alleen een uitstekende dinerkaart met culinaire hoogstandjes en...

Columns Blog
Hoe makkelijk maak je het de gast om voor jou te kiezen?

Heb je je weleens afgevraagd waarom gasten überhaupt bij je reserveren of binnenstappen? Het kan niet zijn omdat je de enige plek bent waar ze wat kunnen eten of drinken. Zoals heel vroeger toen je als reiziger blij was dat je een dak boven je hoofd had en een warme maaltijd kreeg. De 'herb...

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Groter terras op een warme dag? Soms mag het!

De herfst is inmiddels in volle gang, de winter is in zicht en zelfs de jaarwisseling laat niet lang meer op zich wachten. De zomer lijkt alweer lang geleden. Dat betekent niet dat we niet kunnen terugblikken. Graag zelfs! De afgelopen zomer kende de warmste dagen ooit gemeten. Ook de terrassen prof...

Food Amsterdam
Amsterdams hamburgerrestaurant Lombardo’s ondersteunt Villa Joep met speciale burger

Restaurant Lombardo’s, het Amsterdamse hamburgerrestaurant van chefkok Martijn Verdonk, geeft aan de decembermaand een speciaal tintje door vanaf vandaag tijdelijk een speciale burger voor het goede doel op de menukaart te zetten. De helft van de opbrengst van deze burger, die ontwikkeld werd ...

Amsterdam Opening
Pop-up lunchcafé volledig gerund door vrouwen met vluchtelingenachtergrond

A Beautiful Mess opent op donderdag 12 december een pop-up lunchcafé in het 17-eeuwse Cromhouthuis aan de Herengracht in Amsterdam. Vrouwen tussen de 35 en 65 jaar met een vluchtelingenachtergrond gaan de nieuwe locatie volledig runnen. Ook het menu is door de vrouwen ontwikkeld en geïns...

Opening
Anne&Max opent eerste vestiging in Apeldoorn

Op maandag 16 december zal in het centrum van Apeldoorn een nieuwe Anne&Max in samenwerking met foodservicebedrijf Albron openen. Het pand ligt op de hoek van de Hoofdstraat en de Kapelstraat. Met een paar minuten lopen sta je voor de deur bij CODA; hét cultuurhuis van Apeldoorn. Het pand...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: