De horeca in 2016

13 oktober 2015 |
De horeca in 2016<

De Rabobank presenteerde zojuist zijn 'aangescherpte' vooruitblik op 2016 voor de horeca. De Horeca & Recreatie profiteert momenteel van de
aantrekkende economie. In nagenoeg alle branches is sprake van groei. Zowel in 2015 als 2016 verwacht de Rabobank 2,5% groei, veroorzaakt door hogere consumentenbestedingen, een aantrekkende zakelijke vraag en meer inkomend toerisme. De sterke groeicijfers moeten wel genuanceerd worden. De concurrentie is moordend; niet alleen in de sector zelf groeit het aanbod jaar op jaar. Ook vanuit branchevreemde aanbieders, zoals de foodretail, AirBnB en thuisbezorgformules. Er is een groeiende tweedeling zichtbaar.

Grote steden profiteren
Met name de grote steden, Amsterdam voorop, profiteren van de sterke economische dynamiek en het groeiend toerisme. Dit laatste geldt ook voor ondernemers in de kustgebieden. Locatie wordt dus steeds belangrijker om tot een succesvolle exploitatie te komen. Ondernemingen die niet op een A-locatie gelegen zijn, resteert het prijswapen in combinatie met schaalgrootte en een sterke online profilering of zullen moeten investeren in een uniek, onderscheidend concept. Overall is hierdoor sprake van een neutraal- en in sommige branches een negatief sentiment.

Kansen
Voor de langere termijn is er nog steeds sprake van een groeimarkt doordat de buitenhuisconsumptie toeneemt en meer buitenlandse toeristen naar ons land toe komen. Er zijn nog steeds ondernemingen die excelleren in kwaliteit en performance. Het middensegment met een standaardproduct en prijs heeft het zwaarder dan ooit. Consumenten zoeken naar producten met een bijzondere beleving of emotionele lading, dan wel naar een scherpe pricing.

Trends
Kwaliteit, gastvrijheid en beleving zijn essentieel belang geworden om nog een meerprijs te kunnen realiseren; de consument bepaalt nu internet inzage geeft in aanbod, kwaliteit en pricing;

De juiste online propositie (online vindbaar zijn, het juiste verhaal vertellen en de klant verleiden tot aankoop, reserveren of boeken) en de juiste inzet van sociale media zijn van doorslaggevend belang geworden;

Toenemende schaalvergroting en ketenvorming;

Integratie van verblijf- en dagrecreatie om meer beleving te creëren of de verblijfsduur te verlengen;

Toenemende aandacht voor duurzaamheid;

Toenemende branchevervaging- en vervlechting: door opkomst van nieuwe ‘horeca´-aanbieders zoals warenhuizen, supermarkten en sportaccommodaties.

Kansen en bedreigingen
Samenwerking tussen horeca, recreatie en retail voor realiseren van meer regionale ‘merkbeleving’;

Het realiseren van verkoop via eigen verkoopkanalen in plaats van via boekingssites en wederverkopers;

Horeca wordt als tool gebruikt om de aantrekkelijkheid van de gemeente te vergroten; dit biedt kansen voor nieuwe initiatieven en concepten;

Klinkende keuzes: het simpel en overzichtelijk houden van aanbod met transparante en heldere prijzen; duidelijkheid geven in herkomst van voedsel en de manier van productie;
Bij de groeiende groep welvarende ouderen heeft gezond zijn en blijven een grote invloed op hun vrijetijdsbesteding. De groep heeft veel vrije tijd en wil daarvan in steeds grotere mate genieten;

Kleinschalig particulier aanbod (bed & breakfast, kamerverhuur, huisruil, theetuin) stijgt;

De meeste branches en regio’s raken verzadigd door overaanbod; de uitdaging is om in een verzadigde markt voldoende ‘schaarste’ te creëren in jouw specifieke product;

De trend van ‘hebben maar niet houden’ heeft grote impact op de verkoop van vakantiewoningen, boten, participaties in golfbanen en lidmaatschappen aan particulieren;

Het werven en vervolgens ook behouden van personeel zijn grote problemen in de horeca.

Bron: Rabobank Cijfers & Trends

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Food Achtergronden
Onderzoek: gebruik jij convenience in de keuken?

Graag je aandacht voor dit leuke onderzoek, waarvan we de resultaten binnenkort publiceren. We willen graag weten of jij in je zaak convenience - of gemaksproducten (feitelijk zijn ze hetzelfde) gebruikt. De trend is ambachtelijk en lokaal, maar in hoeverre uit zich dat in de praktijk? Is enkel werk...

Amsterdam Opening
Coffeecompany opent nieuw filiaal aan Bos en Lommerplein

Coffeecompany opent in mei zijn deuren aan het Amsterdamse Bos en Lommerplein. Het is de eerste nieuwe huurder sinds het plein in handen is van Propertize. De koffieketen betrekt het pand van 133 vierkante meter aan de rechterkant van de trap die vanaf de Bos en Lommerweg naar het plein toe leidt. ...

Video
"We bakken 10.000 American pancakes per jaar

The Blueberry is een Amerikaanse lunchroom gevestigd op twee plekken in Amersfoort. De vestiging op Emiclaerhof in Amersfoort-Noord bevat zo’n 70 binnen- en 60 buitenzitplaatsen. Door het hippe en stijlvolle interieur voelt het echt alsof je in Amerika zit. De doelgroep wisselt per locatie,...

Video
Reportage: Brasserie De Haven verbindt jong en oud 

De laatste jaren heeft er in de zorgsector een verschuiving plaats gevonden. Steeds meer mensen moeten langer thuis wonen. “Om die doelgroep in huis te krijgen, moet je ze op een of andere manier lokken en met ze verbinden", vertelt gastheer Arthur Karstens. Zorgcentrum De Haven in Bun...

Video
Op reportage: Eetcafé De Poort

Net buiten het centrum van Utrecht staat het gezellige eetcafé De Poort. Iedereen die in Utrecht woont kent dit café en komen er ook regelmatig. De Poort zorgt voor een uniek huiskamergevoel waar je kan uitrusten, bijkletsen en lekker eten en drinken. "Onze naam komt doordat ...

Video
Op Reportage: Brownies&downieS Harderwijk

Brownies&downieS... Een concept waar Pernilla Spijker uit Ermelo wel blij van werd. “Ik studeerde commerciële economie aan Windesheim in Zwolle. Ik had geen idee wat ik na de studie wilde doen. Een kantoorbaan is niks voor mij maar ik wilde graag iets voor mijzelf beginnen", aldu...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: