De ware motivatie van Michelin

8 december 2014
De ware motivatie van Michelin

Michelinsterren zijn de Academy Awards voor chefs. Michelin is tegelijkertijd een van de grootste bandenfabrikanten ter wereld. Michelin
werd opgericht door twee broers - André en Edouard - in Frankrijk in 1889.


In de vroege dagen van het bedrijf had Michelin had een probleem. Auto's reden lang niet zoveel kilometers als nu. In 1900 waren er slechts 3000 auto's op
de weg in heel Frankrijk, en Michelin had zo'n goed product dat het geruime tijd duurde voor deze auto's een nieuwe set banden nodig hadden. De broers zochten dus naar een manier om mensen meer kilometers te laten maken, zodat zij de banden versleten.

*Kilometers maken*
Dit is nu precies de reden waarom de gebroeders de Michelingids ontwierpen. Een gids met reviews van diverse restaurants in Frankrijk en omstreken, zodat de lezers er naartoe zouden rijden. Op Michelinbanden natuurlijk... De gids omvatte naast de bekende reviews ook onderhoudstips voor de auto en advies over het verwisselen van autobanden. De bekendheid van de gids en het merk Michelin groeide door de populariteit van de bekende rode gids, en zo nam ook de verkoop van banden toe. Binnen tien jaar was Michelin uitgegroeid tot de grootste bandenproducent van Europa. Allemaal dankzij dat rode gidsje.

*Eerste 'viral' campagne*
Heden ten dage heeft Michelin een waarde van 21 miljard euro en meer dan 110.000 mensen verdienen de kost als werknemer van het bedrijf. De campagne met het rode boekje is een van eerste 'viral' campagnes ooit.

*Om over na te denken*
Zo blijkt, dat de overdreven waardering voor een Michelinster van nu zijn oorsprong vindt in een slimme marketingzet van toen. Iets om over na te denken; zeker als je een restaurant wilt bezoeken dat ver van huis ligt.

~Thijs Jacobs~

Overig nieuws