Convenience: veel meer dan 'snel klaar'

5 juli 2013 |
Convenience: veel meer dan 'snel klaar'<

Gemaksproducten en -apparaten zijn niet meer weg te denken uit de hedendaagse bedrijfsvoering van een modern horecabedrijf. Gemak heeft echter vele gezichten. Convenience is
niet alleen ‘een zakje opentrekken’. Bovendien zijn al die gezichten door de tijd onderhevig aan veranderingen.

Geworteld
Convenienceproducten zitten stevig verankerd in elke denkbare laag van de productie van voedingsmiddelen en eten. De definitie van convenience is echter met de jaren veranderd. Eenvoud is de sleutel, dat staat buiten kijf. In het begin stond convenience gelijk aan ‘snel te bereiden’. Dit begon met de opkomst van kant-en-klare cakemixen en tv-maaltijden in de jaren zestig van de vorige eeuw. Deze begripsomschrijving bleef een paar decennia in stand. Tot en met de jaren tachtig, toen de magnetron en de daarin te bereiden maaltijden een explosieve opkomst kenden.

Aantrekkelijk gezond
Convenience betekent tegenwoordig veel méér dan alleen snel. Het staat ook voor hulp, besparen en rendement. In dit geval niet geënt op snelheid, maar op het wegnemen van complexe stappen in het proces van maaltijdbereidingen. Gebruikmakend van convenience wordt het makkelijker voor beginnende koks of bij onder tijdsdruk staande processen om toch gezonde en aantrekkelijke maaltijden te bereiden. Volgens sommigen bijten de termen gezond en convenience elkaar, maar denk dan eens aan de introductie van moderne keukenapparaten die zorgen voor gezonde bereidingen en die kookprocessen vergemakkelijken. Denk ook aan het constant ontwikkelen van nieuwe en verbeterde versies van convenience voedingsproducten en -ingrediënten: minder zout, vet en suiker, zonder dat het ten koste gaat van de smaak.


Augmented reality laat zien hoe een biefstuk straks moet worden bereid en op het bord komt te liggen

Voordelen van technologie
In de toekomst zal het verder doorvoeren van technologische veranderingen in de keuken voor veel ontwikkelaars en ondernemers een speerpunt zijn. Multifunctionele aanraakschermen, zoals we die nu al zien in smartphones en tablets, krijgen hun vertaling in keukenapparatuur. Augmented reality en met informatie verrijkte instructiefilmpjes laten een kok zien wat de stappen in het bereidingsproces zijn. Op het gebied van voedselproductie wordt door experts voorzien dat een gedeelte van de productie verschuift van de huidige producenten naar de huidige afnemers. Koks zullen in hun keukens apparaten krijgen waarmee ze zelf ingrediënten kunnen maken, naar gelang de wens van hun gasten. De 3D-printer is in opmars. Met gebruik van stellages en speciale ledverlichting kunnen restaurateurs op een beperkte oppervlakte met minder water in een veel sneller tempo dan Moeder Natuur groentes en kruiden kweken. In 2009 won de Zweed Rickard Hederstierna met zijn Cocoon Cooker de Electrolux Design Contest. Men kan zelfs vis en vlees ‘kweken’ door zakjes met spiercellen, zuurstof en voedingsstoffen in het apparaat te leggen.


Sergio Herman proeft het eindresultaat uit een 3D-foodprinter van TNO

Hoewel alle nieuwe technologische rambam niet voor iedereen zal zijn weggelegd, zijn er voordelen te behalen op het gebied van consistentie en risicobeperking. Koks in ziekenhuis- en verzorgingskeukens kunnen profijt hebben van nieuwe technologie, maar ook restaurantkoks, bijvoorbeeld als het gaat om allergieën en dieetwensen van individuele gasten.

Nieuwe kanalen
Convenience en gemak gaan verder dan alleen producten en toepassingen. Ook nieuwe winkelconcepten en distributiekanalen spelen een rol. Op het consumentenvlak zijn inkopen en boodschappen doen aan verandering onderhevig. Nieuwe winkelvormen en aflevermethoden hebben hun intrede gedaan. Zo worden tassen met biologische groenten en fruit op het werk bezorgd en worden de online bestelde boodschappen thuis op het gewenste tijdstip afgeleverd. Steeds meer mensen bestellen hun warme avondeten via internet. Populaire bestelsites winnen terrein en zien het aantal bezorgingen toenemen.
Een ander opkomend verkoopkanaal is dat van winkels gericht op maaltijdcomponenten. Eerder dit jaar opende in Amsterdam een nieuw food-initiatief: Bilder & De Clercq is een winkel die de aandacht vestigt op het kopen van ingrediënten voor gerechten. De bezoeker neemt de producten zo mee in plaats van dat hij te moeten nadenken over de benodigdheden. In de zaak staan tafels waarop per gerecht de ingrediënten worden aangeboden. Via een bijgeleverde receptkaart is te lezen hoe het gerecht thuis stap voor stap wordt bereid. De vraag is of traditionele horecabedrijven hier een kans op het vlak van convenience (in de vorm van gemak en tijdsbesparing) laten liggen, of dat zij deze ronde aan zich voorbij moeten laten gaan.

Door Frank Lindner:mailto:frank.lindner@uitgeverijps.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Ondernemen
Je eigen foodtruck beginnen? Dit moet je weten!

Een buurtfeest of festival is tegenwoordig niet meer compleet zonder foodtruck. Leuk om er af en toe een burger te bestellen, maar nóg leuker om er zelf één te beginnen. Gaat jouw ondernemershart er sneller van kloppen? Lees dan dit artikel vol handige tips voor het beginnen ...

Lunch Diner Opening
Nieuwe hotspot in Amsterdam-Noord [Foto's]

Bar-restaurant IJver heeft haar deuren voor gasten geopend op de NDSM-werf in Amsterdam Noord. Ruim een jaar lang liepen hier werklieden in en uit nadat er vijf jaar geleden de eerste plannen werden gemaakt. Het team, bestaande uit 5 jonge ambitieuze ondernemers, kan niet wachten om van deze feno...

Achtergronden Tech
Ook restaurants moeten innoveren: “Wie nu nog op papier werkt, loopt hopeloos achter”

Zelfs in onze sector, die op zich als vrij traditioneel te boek staat, maken we inmiddels gebruik van technologische hulpmiddelen. Het zijn babystapjes, toegegeven, maar wie anno nu de personeelsplanning nog in excel bijhoudt en de recepturen in een kladblok noteert, loopt hopeloos achter. Ik bev...

trends Koffie & thee
Dit zijn de actuele koffietrends en -ontwikkelingen

Technologische ontwikkelingen van koffiemachines Koffiemachines worden steeds geavanceerder. Door de automatisering en technologische ontwikkelingen wordt koffie alsmaar naar een hoger niveau getild zowel thuis, in de horeca als op de werkvloer. Aan de hand van recente voorbeelden laten we zien w...

Opening
Food & Wine bar Pierre Par CP gerestyled [foto's]

Op dinsdag 6 augustus opende food & wine bar Pierre par CP aan de Denneweg in Den Haag opnieuw haar deuren na een grote make over. Interieurontwerper Jeroen Smeele restylde de zaak in het hart van de Zuid-Hollandse hoofdstad. Met een bijzondere kaart maakt eigenaar Joey de Kruijf, samen met b...

Economie
Horeca telt veel snelgroeiende bedrijven

In 2018 waren er voor het eerst meer dan 10 duizend snelgroeiende bedrijven. Dit is 20 procent meer dan het vorige record uit 2017 toen er bijna 8 500 snelle groeiers waren. Dat meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers over snelgroeiende bedrijven. Een bedrijf is een snelle groeier als het aanta...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: